Bussningar framvagn

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Bussningar framvagn

  • Detta ämne har 20 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2008-06-09 13:07 av .
Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #121994
    axel
    Deltagare

    Det är ju olika bussningar för övre och nedre bärarm på 96an också, kanske är
    det så enkelt att det går att överföra rakt av.
    / Björne

    #122100
    falko.vogler
    Deltagare

    Hej,
    ja det kan faktiskt vara så. Hos en tysk återförsäljare hittas bussningarna för 96 och 900 med samma nummer (övre: 7163603, nedre 7184443). Jag ska prova och återkommer,

    mvh
    Falko

    #122648
    falko.vogler
    Deltagare

    Hej,
    så är det, det är olika bussningar i övre och nedre bärarm

    #122653
    fuling wrote:
    Plast/mässings, stumma bussingar underviker jag pga linjerings problem i övre och undre bärarmsinfästing. Mao lätt att bygga i spänningar.

    Vilka typer av bussningar är det? räknar du Powerflex-bussningar till den kategorin också?

    Ju hårdare fjädring/stötdämpare destå mer måste bussningarna belastas, tänker jag. Finns det inte en gräns för när gummibussningar helt enkelt inte duger pga att hjulvinklarna inte håller sig inom toleranserna?

    #122659
    benny
    Deltagare

    Fuling menar nog att om man sätter stumma bussningar i skeva fästen, och toleranser från fabrik,gamla krocker etc så varierar länkarmsinfästningarna , så blir det så mycket friktion att det trögar vilket i slutändan blir ”parasitfjädring” eller fel ”total fjädringkonstant”

    ena sidan kanske med samma fjäder blir trögare o fjädra ihop just pga det trögas i gummibussningarna pga dom blir snett inspännda. och ju styvare bussningar desto mindre tolerans mot sneda länkarmsinfästningar.

    rätt ?

    #122660
    stefan
    Deltagare

    Fästena behöver ju inte vara skeva, sätt dit stumma bussningar och lägg en linjal mot ytan på bockarna så inser man att de måste ligga i linje med varann. Lägg sedan dit olika tjocka justerbrickor för den allmäna justeringen så börjar det bryta redan där.
    Ska man få en sådan lösning att fungera med allt för hårda bussningar får man alltså slipa justerbrickorna i vinkel så att bockarna fortfarande är linjära med varann.
    Powerflex elelr liknande är naturligtvis mer eftergivligt än stum plast men för hållbarhetens skull kan man nog lägga ner lite extra tid på detta om man vill ha det bra.

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng