Bussningar framvagn

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Bussningar framvagn

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 21, 2008 kl. 06:13 #121994

      Det är ju olika bussningar för övre och nedre bärarm på 96an också, kanske är
      det så enkelt att det går att överföra rakt av.
      / Björne

        maj 23, 2008 kl. 14:22 #122100

        Hej,
        ja det kan faktiskt vara så. Hos en tysk återförsäljare hittas bussningarna för 96 och 900 med samma nummer (övre: 7163603, nedre 7184443). Jag ska prova och återkommer,

        mvh
        Falko

          juni 9, 2008 kl. 06:30 #122648

          Hej,
          så är det, det är olika bussningar i övre och nedre bärarm

            juni 9, 2008 kl. 09:57 #122653
            fuling wrote:
            Plast/mässings, stumma bussingar underviker jag pga linjerings problem i övre och undre bärarmsinfästing. Mao lätt att bygga i spänningar.

            Vilka typer av bussningar är det? räknar du Powerflex-bussningar till den kategorin också?

            Ju hårdare fjädring/stötdämpare destå mer måste bussningarna belastas, tänker jag. Finns det inte en gräns för när gummibussningar helt enkelt inte duger pga att hjulvinklarna inte håller sig inom toleranserna?

              juni 9, 2008 kl. 12:55 #122659

              Fuling menar nog att om man sätter stumma bussningar i skeva fästen, och toleranser från fabrik,gamla krocker etc så varierar länkarmsinfästningarna , så blir det så mycket friktion att det trögar vilket i slutändan blir ”parasitfjädring” eller fel ”total fjädringkonstant”

              ena sidan kanske med samma fjäder blir trögare o fjädra ihop just pga det trögas i gummibussningarna pga dom blir snett inspännda. och ju styvare bussningar desto mindre tolerans mot sneda länkarmsinfästningar.

              rätt ?

                juni 9, 2008 kl. 13:07 #122660

                Fästena behöver ju inte vara skeva, sätt dit stumma bussningar och lägg en linjal mot ytan på bockarna så inser man att de måste ligga i linje med varann. Lägg sedan dit olika tjocka justerbrickor för den allmäna justeringen så börjar det bryta redan där.
                Ska man få en sådan lösning att fungera med allt för hårda bussningar får man alltså slipa justerbrickorna i vinkel så att bockarna fortfarande är linjära med varann.
                Powerflex elelr liknande är naturligtvis mer eftergivligt än stum plast men för hållbarhetens skull kan man nog lägga ner lite extra tid på detta om man vill ha det bra.

              Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.