Bussningar framvagn
- Detta ämne har 20 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2008-06-09 13:07 av .
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Bussningar framvagn
Hej,
ja det kan faktiskt vara så. Hos en tysk återförsäljare hittas bussningarna för 96 och 900 med samma nummer (övre: 7163603, nedre 7184443). Jag ska prova och återkommer,
mvh
Falko
Vilka typer av bussningar är det? räknar du Powerflex-bussningar till den kategorin också?
Ju hårdare fjädring/stötdämpare destå mer måste bussningarna belastas, tänker jag. Finns det inte en gräns för när gummibussningar helt enkelt inte duger pga att hjulvinklarna inte håller sig inom toleranserna?
Fuling menar nog att om man sätter stumma bussningar i skeva fästen, och toleranser från fabrik,gamla krocker etc så varierar länkarmsinfästningarna , så blir det så mycket friktion att det trögar vilket i slutändan blir ”parasitfjädring” eller fel ”total fjädringkonstant”
ena sidan kanske med samma fjäder blir trögare o fjädra ihop just pga det trögas i gummibussningarna pga dom blir snett inspännda. och ju styvare bussningar desto mindre tolerans mot sneda länkarmsinfästningar.
rätt ?
Fästena behöver ju inte vara skeva, sätt dit stumma bussningar och lägg en linjal mot ytan på bockarna så inser man att de måste ligga i linje med varann. Lägg sedan dit olika tjocka justerbrickor för den allmäna justeringen så börjar det bryta redan där.
Ska man få en sådan lösning att fungera med allt för hårda bussningar får man alltså slipa justerbrickorna i vinkel så att bockarna fortfarande är linjära med varann.
Powerflex elelr liknande är naturligtvis mer eftergivligt än stum plast men för hållbarhetens skull kan man nog lägga ner lite extra tid på detta om man vill ha det bra.
Innebär att innehållet endast är tillgängligt för medlemmarBli medlem