byta tändningslås i en 900s-90a

Forum Modellspecifika forum OG900 byta tändningslås i en 900s-90a

• Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2012-08-05 12:20 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    svempus
    Deltagare

hej har drabbats av ett problem i går kväll och det är att tändningslåset har låst sig. kände att det var nått fel när jag tryckte i nyckeln i går kväll och nu går inte låset att vrida runt alls eller att få i nyckeln heller eller den går i men inte tillräckligt långt ner. kan man ta tändningslåset från en saab 900 gli 84a till min 900s 90a? och behöver man byta hela spakstället eller räcker det med bara skälva låset? tack för svar.

Beeos
    Deltagare

Testa att ”jucka” ner nyckel, dvs att du trycker försiktigt ner och vrider lite fram och tillbaka.
    Om du har tur kanske du kommer ner igen.

Ståhlbom
    Deltagare

Har du möjlighet att blåsa med tryckluft så kan du ha tur att småsten eller något annat skräp trycks upp ur låset.
    Jag har haft samma problem med tanklock till min MC och det löste sig med tryckluft och låsolja efteråt.

Funkar det inte så kan det vara fel på spakspärren eller låset.

andreas1
    Deltagare

Ja låset passar från 84
    Du behöver kunna vrida nyckelen mellan 0 läget o radioläget då går spärren till låset att frilägga .
    Spärren sitter på vänster sida

svempus
    Deltagare

så nu var det bytt men nu har jag fått ett annat problem och det är att jag ej får i 1an och 2an får i trean,fyran,femman och backen. har en misstanke att jag råkade vrida på växelföraren. har tagit en hyfsad bild på det vilket ska det vara? så som nummer 1 är ser det ut nu ska den sitta helt i våg när man har friläge i som 2an…

som ettan eller tvåan det är frågan hoppas på svar rätt jobbigt att slira koppling på trean :tssk …ettan som den står nu typ och tvåan som den ska vara eller??

joh900
    Deltagare

Gör en justering av växellänkaget som finns beskrivet här så lär det nog bli bra igen

http://www.thesaabsite.com/shifteradjustments.htm

svempus
    Deltagare

jag har läst på länken men fattar inte hur dom menar att man ska göra för det. går det inte bara att vrida tillbaka den som den satt innan den vart vriden var min fråga??. har varken tid eller möjlighet att göra det jobbet att justera in växellänkaget i dag. får väll slira koppling under nästa vecka till och från jobbet…

michelle
    Deltagare

Jag har nyligen bytt hela spakstället och min tanke är att om du bara bytt tändningslåscylindern, så borde växellägena inte kunna ha ändrats. Det skulle kunna vara så att spärrhaken till växelspakslåset inte var i helt upplåst läge, dvs längst åt höger, när du monterade låscylindern. Då kanske det kunnat hamna i ett läge där växlarna längst åt höger, ettan och tvåan, är spärrade.
    Rent teoretiskt alltså. (Men min känsla är att detta inte borde kunna hända om man inte tar loss hela spakstället.)
    Men om det nu är så, så borde det väl kunna fixas genom att ta loss låscylindern och med spaken i backläge, med en skruvmejsel vrida mekanismen längst åt vänster(låst) innan man återmonterar cylindern med nyckeln vriden längst åt vänster.
    Hoppas jag.

michelle
    Deltagare

Den här bilden gör det kanske lite klarare.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng