Byta till dubbelförgasare
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Byta till dubbelförgasare
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Byta till dubbelförgasare
- Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2006-01-23 21:13 av stenstorparn.
-
FörfattareInlägg
-
januari 21, 2006 at 11:09 #13730
Har börjat fundera lite på att sätta på dubbelförgasare på min 99:a från 73 med B-motor. Men passar dom, och om dom gör det, hur mycket behöver man då ändra på? Jag har kollat lite i verkstadshandböcker, och det som verkar skilja mest är vevhusventilationen. På min sitter det Smith-ventil och en oljefälla jämte bensinpumpen, något som inte finns på dom senare 99:orna. Hur är det med anslutningen på ventilkåpan? Är det samma, eller måste man byta den också? Någon som har några erfarenheter av detta?
januari 22, 2006 at 10:55 #91815Varför över huvud taget byta till dubbelförgasare?Med enkel förgasare har du ett problem=en förgasare med dubbelförgasare=3problem 2förgasare och synkronoseringen dem emellan.De få hk du får ut mer är marginelt men din bränsleförbrukning blir troligtvis högre,om du inte hittar ett förgasarpar i mycket bra skick.Det är nog vanligare att det har byggts om från dubbel till enkel förgasare pga ovanstående.
Det ligger väldigt mycket i det Pelle säger, men ändå! Visst ser det sött ut med dom små rackarna bredvid varandra, och tänk om man ändå får ut dom där åtta extra hästarna!! 99:an är ju trots sina 100 kusar ingen raket direkt!
Själv har jag precis köpt ett dubbelförgasar-arrangemang för H-motor!! Skall bara klura ut om man kan använda original chokevajjer, eftersom den tydligen skall in under förgasarna. Syftet är inte att bygga någon racer, men får jag lite maffigare insug och avgassound så är jag nöjd!!
“Tobbe”
januari 22, 2006 at 17:08 #91818viren till choken fungerar alldeles utmärkt modellerna emellan, den är identisk vilket som. det är på förgasarna det skiljer. enkelförgasaren har sin lite ovanpå och på ena sidan, och dubbel har i mitten under… du behöver inte göra något alls med viren. den passar rakt av. gasviren däremot var det skillnad på min iaf. enkelförgasare hade en längre bit som var frigående från höljet.
januari 23, 2006 at 12:05 #91819Varför över huvud taget byta till dubbelförgasare?Med enkel förgasare har du ett problem=en förgasare med dubbelförgasare=3problem 2förgasare och synkronoseringen dem emellan.De få hk du får ut mer är marginelt men din bränsleförbrukning blir troligtvis högre,om du inte hittar ett förgasarpar i mycket bra skick.Det är nog vanligare att det har byggts om från dubbel till enkel förgasare pga ovanstående.
Anledningen är dom extra hästarna, inget annat. Jag har ett par förgasare liggandes, och ibland får man ju bara lite lust att krabba med saker och ting för att se vad som händer, men om det är så mycket strul med det som du säger, kanske det inte är så stor idé.
januari 23, 2006 at 21:13 #91821Hej Magnus!
De klart du ska testa, ta det som ett litet trevligt projekt i lugn o ro.Är allt sen perfekt justerat + att förg. är ok skick, så kommer du märka klart skillnad .
Mina erfarenheter är iallafall att den känns lite starkare + att det händer betydligt mer i de högre varvtalen.
LYCKA TILL !
/Christer
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.