Byta till skivor på en TT-64

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Byta till skivor på en TT-64

  • Detta ämne har 22 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2010-07-26 08:48 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21111
    ahed
    Deltagare

    Jag har en modifierad -64:a som jag fått bra fart på framåt, den ligger bra i kurvorna men bromsarna matchar inte alls, fick med nöd och näppe den igenom besiktningen i höstas.
    Min tanke är därför att montera på skivor mm fram från en V4. Jag har en 4 växlad låda från en -65:a monterad i bilen och drivaxlarna från den donatorbilen ligger på hyllan i garaget.
    Vad mer behöver jag för att få en komplett installation?
    Var kan jag få tag på lämpliga prylar?
    Vad ska man tänka på?

    Tacksam för tips och ideér

    #148118
    arild u
    Deltagare

    Hei!
    Det du trenger er hubben med skivene,caliperen og nye bremseslanger (V4) så er det bare ”bolt on”, alt passer når du har 65ens drivaksler.
    Det blir perfekt, har selv gjort det på flere biler….
    Når jeg gjorde det sist (på min 64) så brukte jeg nye calipler, nye lager, nye bremseskiver, ferrodo/greenstuff bremseklosser og nye slanger.
    Veeeeldig gode bremser….. :thumbup:

    #148120
    matthias r
    Deltagare

    Du behöver V4:ans styrspindelhus(även kallat lagerhus) med tillhörande nav(hubben). Sedan är det bara bolt-on som Arild skriver.

    #148124
    fredrik
    Deltagare

    Matte du bör träna hårdare på norskan…. Arild skrev exakt allt det du skrev.
    Nav & Hubb är samma sak.

    /Fredrik

    #148152
    arild u
    Deltagare

    Helt riktig Fredrik :thumbup:

    #148221
    matthias r
    Deltagare

    Att svenskans nav är detsamma som norskans hubb skriver jag ju härovan med hjälp av parentesen!! Men nu håller ni på att hoppa över att det är fler grejor än själva navet som behöver bytas för den ombyggnad Anders vill göra. Vi måste nog klargöra delbenämningarna lite.

    Styrspindelhus och nav är inte samma komponent(se bilder),. men bägge måste bytas på en standard 93/95/96 med trumbromsar då man bygger om till V4:ans skivbromsar:

    Styrspindelhuset; även benämt lagerhus eller hjulspindel, därför att V4:ans har fästöron för bromsoken.

    Hjulnavet; därför att det utgör fästplatta för bromsskivan. Därmed ersätter den bromstrumman som drivlinans yttersta del innan hjulet.(hjulbultmönstret på V4:ans nav är helt lika med de fem-bultade trummornas.)
    Efter att dina drivaxlar monterats till huset monteras bromsköld, nav med skiva, ok och belägg.

    Men—allt här ovan är bara komponentdefinition och detaljerad monteringsväg! I själva verket är det precis så busenkelt som Arild skriver. Det som är bolt-on, är nämligen hela ”framvagnshalvan” enligt bild.

    Enheten på bilden är alltså V4:ans, och för att kunna användas vid ombyggnad från trum till skivbromsar gäller:

    * Till en 1966 års 95/96 med trumbromsar, passar den rakt på bilen med drivaxel och allt.
    Medbringarna på lådan är nämligen samma som V4:ans. Enda del som behöver bytas . utöver”framvagnshalvan” är bromsslangen. (V4:ans används).

    • Till en Saab 95/96 1961-65 används samma framvagnshalva utom själva drivaxeln. Där måste man använda sig av 1965 års d:o och montera den i V4-framvagnshalvans drivknut. Sedan är det bara att ”bolt-on”, och-65 drivaxeln används alltså då den är avsedd för inre drivknut av gummityp och yttre av V4:ans utförande. Slutligen kommer bromsslangbyte, V4:ans gäller, och dess gängor passar mot röret som kommer ut från motorrummet
    .
    • Till en 93, 95, eller 96 av årsmodeller mellan 1956-61 gäller samma förhållande som för 1961-65, med tillägget att även bromsrörsystemet i bilen måste anpassas, då det har en annan nippelgänga. Men detta är en annan historia som säkert är omskriven tidigare här på forumet.

    Som sagt är rubbet mycket enkelt att montera på bilen. Antingen kan du alltså ta en komplett framvagnshalva(fr V4) som du vet är schysst ( i ditt fall får du ju alltså sätta -65 driven i
    ytterknuten). Eller plocka ihop delarna vid bänken, och vid behov uppdatera lager och damask etc. Även på detta vis får du slutligen en enhet klar att skruvas dit!

    Tur att enheten är smidig att byta, eller hur Fredrik, för det händer väl mellan sträckorna….

    #148235
    fredrik
    Deltagare

    Matte du glömde att på årsmodell -61 med gamla bromsystemet måste man även lösa bromsljus kontakten.

    /Fredrik

    #148236
    benny
    Deltagare

    :thumbup: :thumbup: :thumbup:

    Till Guldtrådar Mattias R!!!!

    #148239
    matthias r
    Deltagare

    Stämmer Fredrik!
    En genväg som är möjlig är att göra på bilar med det systemet, är att tillverka en liten en konsol och skruva fast t ex V4:ans kontakt, och placera den så att den påverkas mekaniskt av bromspedalen, t ex i själva pedalstället.

    V4:ans kontakt är alltså mekanisk och slår till då dess stötstång åker in. Originalkontakten på de här bilarna reagerar ju efter tryckförändring i systemet.

    #148824
    ingvar k
    Deltagare

    Jag har en kompletterande fråga eftersom jag funderar att montera skivbromsar till min 93-1960 (så småningom).

    Bromsslangarna är ju vinklade på V4 där de går in i hjulhuset (ett litet påsvetsat fäste), medan slangen går vinkelrätt in på 93-an. Passar V4ans std bromsslang i alla fall eller finns risk för brytning? Måste jag svetsa ett vinkelfäste?

    Bromsljuskontakten. Som jag ser det så borde kontakten med std fäste från V4 passa bra, borra ett par hål i pedalstället och svetsa ett plattjärn på den lilla hävarmen under pedalaxeln.

    #148828
    baard
    Deltagare

    Hej Ingvar !

    Jag har monterad skivbromsar från V4 på min -58 93b. Jag anvendte dom originale bromsslangene från V4.

    Men, som sagt tidligere i denne tråden, måste du bygge om bromsrøren (nipplene) slik at dom passer.

    #148833
    matthias r
    Deltagare

    Citerar Ingvar:
    ”Bromsljuskontakten. Som jag ser det så borde kontakten med std fäste från V4 passa bra, borra ett par hål i pedalstället och svetsa ett plattjärn på den lilla hävarmen under pedalaxeln”

    Stämmer! V4:ans passar utmärkt för detta ändamål då den dessutom är rejält och hållbar. I motsats till den klena varianten i plast som sitter på bla 900 OG.

    #148834
    ingvar k
    Deltagare

    Tack Baard. Det underlättar att slippa svetsa. Bromsrören, nipplarna är jag medveten om.

    Mattias. Om man sågar bort en liten vinkel på fästet så passar fästet ännu bättre

    #160550
    ahed
    Deltagare

    Efter många om och men sitter nu nya skivor, ok, osv på bilen och det fungerar klockrent, det var verkligen ”bolt-on” – tog bara dryga två timmar från det att lyften åkte in under bilen tills första inbromsningen kunde göras

    #160590
    vinkel4
    Deltagare

    Om man byter till 4-växlad rattstång och växellåda med dess drivklockor från en V4 så antar jag att man kan använda även drivaxlarna från V4 i en trubbnos. Stämmer det???

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng