Byta undre spindel vänster fram!

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Byta undre spindel vänster fram!

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Byta undre spindel vänster fram!

  • Författare
    Inlägg
    • maj 17, 2011 at 20:25 #25174

      Hallå igen!

      Nu har jag besiktat bilen, och de klagade på min spindelled.
      Jag har kikat i min haynes bok men det verkar som att den vill att jag lossar allting runt om, vilket jag hoppas är onödigt!
      Har lyckats lossa båda bultarna på sidan helt och skruva ur den som sitter mitt på till 90%, men måste få loss hela spindeln ur “hållaren” innan jag kan skruva ur den helt. (Säg gärna namnet på de delar jag menar om ni lyckas tyda det jag skrev)

      MVH Pasi Saarinen

      ps.
      Tänkte även byta drivremmar på bilen (alla 3, 2xgen +1xstyrservo), jag hittar spännmuttern för de två generatorremmarna, men för styrservoremmen hittar jag inte spännmuttern =/
      ds.

      pps.
      En Saab 900i, årsmodell 1988.
      ds.

        maj 18, 2011 at 09:03 #184668

        Du skall inte behöva dra ner allt omkring för detta.

        du måste dock avlasta framvagnen:

        INNAN du påbörjar demonteringen,för annars kan det kärva duktigt.

        Sedan som du skriver,lossar man dom 2 skruvar/mutter på länkarmen –
        sedan muttern på ledet så långt upp det går.
        Där efter tar man en hammare och bankar på spindelen till själva spindelledet släpper –
        skruvar av hela muttern,dock kan denna gå trögt sista biten upp så man får hålla med tång eller dyl.

        Sedan bara dra ut och den är av.

        Glöm inte att göra ordentligt rent –
        testa om nya spindelledet går lättn in samt –
        smörja in de nya skruvar med kopparpasta etc etc innan montering

          maj 18, 2011 at 12:56 #184670

          Hallå! Tack för svaret!

          Jag har nu lyckats lossa leden från länkarmen men den sitter som … i hjulhållaren, som jag förstått så är den inte gängad inuti, det känns även orimligt men har svårt att se att den skulle sitta så hårt som den gör utan att vara gängad.

          Jag bifogar en bild på hur långt jag kommit (att den ser våt ut är för jag har dränkt den i 5-56)

          Har försökt banka på den, har försökt kila in en skruvmejsel mellan och banka på den, har försökt värma på hållaren…
          Några tips?

          För övrigt undrar jag vad som brukar gå sönder på spindlarna, jag ser inget fel på den som hänger där =/

          Uploaded with ImageShack.us

            maj 18, 2011 at 13:25 #184671

            En sån kanske 😉 http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Brytgaffel/” onclick=”window.open(this.href);return false;

            Mvh Nisse

              maj 18, 2011 at 15:02 #184675

              Det kan sitta duktigt hårt eftersom axlen med gängerna på är konisk.

              Det brukar bli glapp i den undre kulan:
              (gult)
              och det kan framkalla lite otrevliga ljud/beteende i framvagnen.
              Skulle tro att när du fått ner den,mycket tydligt kan se/känna vad som är fel på den

              Ang att få loss den –
              så skall du slå på spindelen med en hammare.
              Bäst vore en hammare på varje sida,men dom bruka komma ändå.

                maj 18, 2011 at 15:09 #184677

                Uppdatering:

                Bytte till en redigare mejsel och en mindre slägga, kilade in den mellan hjulhållaren och bulten och slog som f-n.
                Lossnade på första slaget.

                Nu är hela spindeln bytt.
                Tips till dem som läser detta:
                När du skruvar av bulten uppepå, vrid hjulet så att du får utrymme och kan dra ordentligt (något jag kom på för sent)
                När du ska få ut spindeln ur länkarmen så ha hjulen rakt fram.
                Detta är iaf vad som funkade bäst för mig.

                Tack för hjälpen!

                –Edit–
                Det jag märkte var att den var betydligt lättare att vrida på än den nya, ska undersöka det hela mer.

                MVH Pasi Saarinen

                  maj 18, 2011 at 18:49 #184683

                  Glappet som uppstår i spindeln är svårt känna/se bara så där. Det syns på BP när dom belastar bilen i “skaktestet” typ uppe på lyften. Det krävs stora krafter för att framkalla det glappet. Men att den gamla känns “lätt” och den nya är trög som fan är en indikation på slitaget också.

                  Jag gillar ju att krångla till det för mig, så jag tar alltid loss navet helt och bearbetar spindeln löst på bänken så att säga, tycker det är så mkt lättare att jobba med själva grejorna då.

                    maj 19, 2011 at 10:51 #184701

                    @phasip wrote:

                    Hallå! Tack för svaret!

                    Jag har nu lyckats lossa leden från länkarmen men den sitter som … i hjulhållaren, som jag förstått så är den inte gängad inuti, det känns även orimligt men har svårt att se att den skulle sitta så hårt som den gör utan att vara gängad.

                    Jag bifogar en bild på hur långt jag kommit (att den ser våt ut är för jag har dränkt den i 5-56)

                    Har försökt banka på den, har försökt kila in en skruvmejsel mellan och banka på den, har försökt värma på hållaren…
                    Några tips?

                    För övrigt undrar jag vad som brukar gå sönder på spindlarna, jag ser inget fel på den som hänger där =/

                    Uploaded with ImageShack.us

                    När du tittar på din damask på yttre knuten, så är den full av torrsprickor.
                    Tänk på att det är bättre att byta ut den INNAN du får in fullt med grus och skit i drivknuten!

                    Mvh Johannes

                    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                      maj 21, 2011 at 07:40 #184713

                      Hallå!

                      Tack för tipset med damasken, får bli nästa mekprojekt att fixa dessa samtidigt som jag byter bränslefliter.

                      MVH Pasi Saarinen.

                        maj 21, 2011 at 11:28 #184716

                        Om du sedan gör det riktigt ordentligt, demonterar drivknuten/drivaxeln, tvättar knuten noggrant med diesel eller avfettning, fyller igen med molybdenfett, då kör du problemfritt i många år.

                        Mvh Johannes

                        Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.