Byte till plasttank SAAB 99 -73 Familjeveteran DSF 172

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Byte till plasttank SAAB 99 -73 Familjeveteran DSF 172

• Detta ämne är tomt.
  • Författare

Hej!
      Är det någon som kan säga på rak hand om det finns plats och om besiktningen har synpunkter på byte av orginal plåttank till plasttank?

Orginaltenken är 90 x 28 x 20 cm L x B x H huvudsakligen någpt rombisk i tvärsnittet. Som titeln anger är den från SAAB 99 Familjeveteranen DSF172 -73. Bränsleanslutningen är ca 48.5 cm in från påfyllningsgaveln.
      Plasttanken som jag tittar på är 95 x 35 x 27 cm L x B x H, huvudsakligen rektangulär i båda snitten med med rundade hörn. Den är från en 99 -79.

Har inte tillgång till DSF172 karossen så jag frågar om någon vet eller har gjort ett sånt byte.

Kan tänka mig att man får använda längre spännband om plats för ökad bredd finns pga ökad höjd.. Låter otroligt att man ändrat utrymmet på karossens bredd. Däremot har man modifierat den sk baljan mellan modellåren även på 99an. Detta för att öka bredden på tanken. Det ser ut som att tankar 81 –84 är ytterligare annorlunda.
      Bytet kan bli aktuellt för uppgradering till insprutare.

Tacksam för svar.
      Vänliga Hälsningar
      Adam Zdunek

PS. Naturligtvis hade det varit mycket bättre att skifta till en plåttank från en insprutare (EMS, GLE) -75 (K-jetronic) om det finns regel tevksamheter i samband med besiktningen.

Mvh Adam Zdunek
      SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
      SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
      SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic

januari 17, 2022 kl. 13:49 #491490

Jag har svårt att tänka mig att bilprovningen ens skulle reagera på byte av tank på en veteranbil, givetvis förutsatt att du fäster upp tanken ordentligt.
        Jag har faktiskt använd galvade ”spikband” från bygghandeln som spännband för tankar på flera bilar, och den lösningen har noterats i positiva ordalag.

Om det vore min bil så skulle jag satsa på plasttanken.

//Niklas

januari 17, 2022 kl. 18:42 #491493

Hej o Tack Niklas!
          Frågan med bilbeskitningen tog jag upp eftersom den figurerade i en tråd på STCS med negativt svar.
          Jag var faktiskt på besiktningen idag (OPUS) och frågade om skifte från plåt till plast i sig ställde till det. Svar NEJ, bara den håller tätt och är väl inspänd.
          Dock fick jag känslan av att ”de reagerar inte på en så gammal bil” (-73).

Orsaken att byta till plast är möjlighet(!) att få en insprutartank på plats så jag har mäjligheten att maskinellt få en (EMS, GLE, GLi) replika, dock inte årgångstrogen eftersom
          jag är inne på K-jetronic (-75 —>).

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
          Kvarstår frågan om en ca 97 cm lång plasttank (+ 7cm) får plats ”på bredden” i en 99 -73? Och om breddökningen på tanken 4-7 cm samt häjd ökinngen ca 4 cm kan buffras med längre spännband?
          <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Noterar att plasttankarna har insnörpningar, rännor, för spännbanden.

Tankmodifieringen är inte ett försumbart obstakel när man vill gå från förgasare till insprutare på 99an. Det finns en fin tråd på ämnet här på FORUMET. (”Bygga insprutartank till 99” eller liknande)

Vänliga Hälsningar
          Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek
          SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
          SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
          SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.