C-stolpepanelen uppmurken 900i-87

Forum Modellspecifika forum OG900 C-stolpepanelen uppmurken 900i-87

• Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2012-10-24 07:19 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    cx-t2
    Deltagare

Hej!

Mitt första inlägg här 😎

Köpte en 900i -87 lite snabbt här i helgen. Kunde inte låta bli på bil/kr och dessutom behöver vi en tredjebil som kan backa upp en gammal Citroën BX 14-90 som behöver lite avlösning ibland.

Bilen var egentligen väldigt sund. Ägaren ”sköt dock ut sig” då bilprovningen krävde svetsning av länkarmsinfästningen bak i framvagnen. Jag köpte bilen av honom och som vanligt med gamla bilar så finns det en massa fel. Så även på denna. Jag tänkte att jag skulle börja med det som jag stör mig mest på just nu. Det är att C-stolpens täckpanel är helt utmurken på vänster sida. Ser ut som ett riktigt mögelbo. Nu kommer jag att försöka fixa något att sätta dit, men först måste jag ju lista ut varför det gamla så fullständigt har ruttnat ut? Att vatten har ställt till med detta kan man se då det är ganska mögligt på de liggande sidopanelerna under (de med bakre högtalargallren).

Bilen i fråga är en 3-dörrars. Annonsen ligger fortfarande ute här:
    http://www.blocket.se/vasternorrland/Saab_900_43022308.htm?ca=4&w=1

Så frågan är alltså: Varför har C-stolpepanelerna mer eller mindre bokstavligt talat ruttnat ut? Finns det något standardfel? Jag kan tänka mig att det kan vara endera sidorutan (som ju har sin låsning i nämnd sidopanel) eller bakluckan som inte håller tätt. Vad tror ni gamla i gemet? Å vad gör man för att fixa detta?

/Mattias

byberg
    Deltagare

Inte för att det är till någon hjälp men jag har samma på min röda från -84 så du är inte ensam om det, inväntar svar!

cx-t2
    Deltagare

Var på skroten idag. Såg flera exempel på att detta med murkna c-paneler måste vara en riktig sjuka på 900:an. Plockade några halvtrasiga paneler som jag tänkte jobba med. De är i alla fall bättre än de som idag sitter i min bil. Problemet lär ju bli att få till rätt ”vithet” på dem om man byter tyg. Funderar på att kanske ta och skära ner lite innertak på bilarna att klä om c-panelerna med?

/Mattias

reino
    Deltagare

Välkommen hit. Kul att se nån från hemtrakterna här. 😉 (lite sent, men ändå)

Om du menar murken, som i att tyget är trasigt och hänger mm, så är det pga att det är samma typ av tyg som innertaket, dvs tyg laminerat med skum. Skummet blir ju gammalt med åren och därför lossnar tyget och hänger. Kan vara skumet som sitter kvar som du tycker ser ut som mögel.

Rätt tyg finns att köpa nytt HÄR. Men du kan ju klä i vilket tyg du vill egentligen. Se till att limmet inte tränger igenom bara. 🙂

cx-t2
    Deltagare

Tack!

Vilket jättebra tygtips! Jag skall kolla på det!

Jo, det är nog mögel (är nämligen svart). Jag undrar om de åkt med lite öppen sidoruta ett tag och sabbat panelen. De på skroten var mycket bättre, men tyget var slut även på dem.

Lite lur på var du kommer ifrån i denna vackra landsända, men det kan vi ju ta per PM. Drar iväg ett i kväll.

/Mattias

turbocab
    Deltagare

Standardproblem på og900 detta. Du kan istället glädja dig åt att taket är fint och inte hänger ner i håret på dig. För det hade du nog skrivit om isåfall? Det är nämligen lika vanligt, dock är det värre på bilar med taklucka. Har inte så mkt med miltal att göra, fukt och solsken är mer bidragande orsaker. Tom museei bilar har detta problem! Bakre panelerna får ju solsken på sig ibland, samt att vatten läckage från bagageluckan är vanligt, då blir det inte så fint… Samma på nära nog samtliga bilar jag ägt, åtminstone att tyget släpper och blir fult, mögel har jag sluppit. Och hitta fina bitar på skroten är som du upptäckt svårt, men ibland har man tur! Fantasin är rik på att klä om taken, storblommigt, svart mm – fantasin är din gräns. 😛

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng