Cadillac BLS (Trollhätte Caddyn)

Forum Övrigt Allmänt Cadillac BLS (Trollhätte Caddyn)

Detta ämne innehåller 16 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-02-21 17:53.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12251

    anonymous
    Deltagare

    Cadillac BLS finns att beskåda på http://www.autoweek.nl. Lägg märketill att Cadillac BLS & Saab 9-3SS delar kaross från A-stolpen t.o.m bakdörr, fronten har fått sig en Saabaru 9-2X behandling men aktern verkar vara helt ny.Vagnarna verkar även dela mycket av inredningsdetalier som t.e.x handbroms. Jag misstänker att de inre dörrsidorna är detsamma.

    Det ser inte bra ut för varumärket Saab.

    #84944

    Martin
    Deltagare

    Jag översatte från holländska till engelska mha Babelfish. Jag har inte gjort ngn handpåläggning efter den automatiska översättningen, så ta det för vad det är.

    Om någon skulle berättat för mig för några år sedan att man skulle göra om en Saab till en Cadillac…

    Källa Autoweek.nl
    ”””””””””””””””””””””””””””””””””””””
    The Cadillac BLS have been intended specifically for the European market. Beside the two 2,0-liter turbomotors and and 2,8-liter 6-cilinder also 1,9-liter a turbodiesel in the Cadillac will be deliverable. Also the car with a Right wheel will be built. At all strength sources between hand-changed gear acceleration barge or an automatic transmission can be chosen. The sedan have a length of 4.68 m., a breadth of 1,82 m. and an altitude of 1,49 m. with that are shorter the Cadillac a fractie larger than the Saab 9-3 and only 15 cm than the CTS.

    This car, which lives its debuut on the car fair of Genève is still a study model. In spite of that the car closely is related to the Saab 9-3 and the Opel Vectra have nevertheless succeeded it the car to entirely its own Cadillac give face. In the interieur are notable Cadillac-kenmerken 3-spaaks the wheel wheel and the analogous klokje in the dashboard as typical. To express see the study model extra impressively, 19 inch wheels have been assembled and are the car provide with Bose sound equipment.

    The Cadillac BLS will be built on the production line of the Saab 9-3 in the Swedish Trollhättan or on the line of the Opel Vectra in Rüsselsheim. About that the decision has not yet fallen. In spring of 2006 the small Cadillac will come on the market.

    [image]http://www.autoweek.nl/images/480/6687421.jpg[/image] [image]http://www.autoweek.nl/images/480/6687426.jpg[/image]

    #84945

    enor
    Deltagare

    *host* jag tycker den ser mycket mycket bättre ut än 9-3 – plötsligt stämmer alla linjer överens på nåt sätt, och aktern ser inte längre ut som en kloning av en ’95:ans Mitsubishi Galant.

    #84946

    anonymous
    Deltagare

    GM har ingen märkespolicy – dom blandar och ger hursomhelst. Cadillacmärket har suttit på mindre bilar förr – ett gäng urtrista bilar av tveksam kvalitet i början av 80-talet – fanns alla varianter från Chavrolet till till Caddilac. Opel Omega förärades ynnesten att bära Cadillacmärket i USA ett tag – det blev den naturligtvis inget av märkena bättre av. Och nu sitter Chevroletmärket på ett gäng lågprisbilar från Asien – vad tror dom egentligen – GM-bossarna. Volvo lyckas ju på ett helt annat sätt hävda sin integritet som märke – vi tror och har trott på att Volvo är en kvalitetsbil trots alla Daffar och andra obskyra skräpbilar. Och inte minst alla rostiga 240. Volvo har lyckats behålla kvalitetsstämpeln genom alla år (nästan alla) trots detta. Och kan idag hävda sig väl i Fordkoncernen och behålla sin karaktär och tjäna pengar. Nånstans gick det snett för Saab – trots all karaktär och allt kunnande och alla kluriga innovationer. Och vad står Saab för idag, som inte andra har. Kanske att läget varit ett annat om den lilla kombin släppts tidigare, för den har verkligen det lilla extra. Urläckert men för sent – den skulle det gått att tjäna pengar på i flera år vid det här laget. Var det Augustsson som hävdade att det marknadsegment som Saab vill sälja till inte vill köpa kombibilar? Inkompetent och korkat-borde man inte ha lärt sig nåt efter succén med 9-5 Kombi. Fram med dig Augustsson och berätta varför GM ville ha Saab – för här finnss massor jag inte förstår.
    Skulle inte förvåna mig det minsta om man säljer Saabar i Asien med Daewoologgan om nåra år. Tillverkade i Korea.
    Trist.

    #84947

    anonymous
    Deltagare

    Man börjar väl nu dra slutsatsen att Saab som biltillverkare har gjort sitt & att Saab som varumärke kommer att gå samma väg som Oldsmobile framledes.

    Augustsson bör nog förklara vad GM håller på med.

    #84948

    enor
    Deltagare

    Kommer du på det _nu_ ?

    #84949

    anonymous
    Deltagare

    *host* jag tycker den ser mycket mycket bättre ut än 9-3 – plötsligt stämmer alla linjer överens på nåt sätt, och aktern ser inte längre ut som en kloning av en ’95:ans Mitsubishi Galant.

    Nja, inte riktigt en Galant bakdel. Inredningen ser ut som dom har plockat från 9-3:an. Om du kollar på bakdelen till denna Galant så ser du vad jag menar http://www.blocket.se/view/4300876.htm?caller=vnl_s&l=0&c=1&city=0

    #84950

    anonymous
    Deltagare

    Undrar om Augustsson skulle våga att ställa sig inför ett gäng gamla Saab freaks numera….Det tror inte jag….

    Dom brukar var relativt fega chefer numera…. Men han kanske inte är chef på Saab Automobil,kanske bara presskereterare (Målvakt) åt den där Amerikanen vad han nu heter.

    Det är iallafal trist att det gått så ordentligt åt hlvte med Saab.

    #84951

    enor
    Deltagare

    Jag tänker på Galant i combicoupéversion. På mitt jobb står ofta en vinröd sådan galant och en vinröd 9-3SS bredvid varann på parkeringen, och jag blir alltid lika full i skratt när jag ser dom. Ska knäppa en bild nästa gång detta händer!

    #84952

    anonymous
    Deltagare

    Jaha, det blev nog ett litet missförstånd där Då förstår jag vad du menar.

    #84953

    saab v4-ever
    Deltagare

    ”Nja, inte riktigt en Galant bakdel.” Tihihi
    ///Harald

    #84954

    jorgen b
    Deltagare

    Jag vet inte om jag ensam om det, men jag tycker att GM börjar påminna allt mer om de brittiska biltillverkarna på 60-talet, oberoende vilket märke i en viss klass, var det samma bil i grunden. BLMC-BMC vad nu koncernen hette blandade ihop de gamla prestigefyllda märkena och försökte sälja dom i olika klasser, vad finns kvar idag?

    #84955

    Ödestimman närmar sig

    GM: ”Belut om Saab inom tio dagar”
    Beskedet om Saab Automobiles framtid kommer inom tio dagar. Det uppger en källa inom GM-koncernen till Sveriges radio väst.

    Enligt en källa i toppen av General Motors har de hela tiden utgått från att både Trollhättan och Rüsselsheim ska ha kvar biltillverkning.

    Aftonbladet text-tv
    Publicerad: 2005-02-17

    #84956

    anders jensen
    Deltagare

    Auto Motor & Sport har en nätartikel ang SAAB idag.
    Ganska intressant läsning.
    Hmm, 9-6, bakhjulsdriven SAAB!?? Nåja vi får väl se.

    Läs här

    /Anders

    #84957

    Burr; man ryser när man läser artikeln

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng