Chassie nummer på 1960-1961

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Chassie nummer på 1960-1961

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Chassie nummer på 1960-1961

  • Författare
    Inlägg
    • december 9, 2014 at 12:52 #23163

      Hej har precis blivit ägare till en…. ganska fin SAAB 96 De Luxe tillverkad 1960-12.

      Är väl lite panikslagen just nu då jag läst mig fram till att Chassi nummer inte finns instansat någonstans på karossen innan 1962.
      Stämmer detta?

      Förra ägaren verkar ha tappat bort ID brickan när motorrummet gjordes i ordning.
      Ägaren innan det säger att den fanns på plats och det är garanterat samma bil. Precis pratat med honom i telefon en halvtimme kring bilen.

      Förra ägaren jag köpte bilen av är inte riktigt i skick att komma ihåg allt kring bilen, hoppas fortfarande på dem men känns inte bra.
      Den är besiktigad i sommar…. troligtvis utan ID brickan, hur har det gått till?

      Någon som kan lugna mig och förklara hur man kan lösa problemet?

      Ny ID bricka?

      Någon som kan tipsa om personer som kan hjälpa till att lösa detta. Vilken väg man skall gå.

      /Philip

        december 9, 2014 at 16:53 #200192

        Klubben sålde för många år sedan o graverade chassibrickor så kolla med klubben om dom har kvar dessa chassibrickor så då kan du gravera själv.

        kolla mina nyproduserade delar: http://www.randa.se

        Erik Randa

          december 9, 2014 at 20:31 #152878

          Oj Tackar Erik hade jag nästan inte kunnat tro.

          Finns det någon speciell inom klubben du tror det skulle vara vettigast att uppvakta ang. detta?

          /Philip

            december 9, 2014 at 22:57 #153052

            Reservdelsansvarig är väl den du bör kontakta

            /Fredrik

              december 10, 2014 at 18:26 #200219

              Försökt ringa men de har inventering denna veckan.
              Har mailat dem också.
              :banghead:

              Någon som vet att de finns ID brickor tillgängliga? Då kan jag slappna av och sova lugnt till nästa vecka.

              Kanske bra att jag lugnar mig till nästa vecka ändå, finns ju en liten chans att den kommer fram från förra ägaren.
              Funderar på att erbjuda mig att kontakta köparen av förra ägarens hus (där de skruvat med bilen) och höra med dem om de kunde leta lite. Psykopat varning… med vad kan man annars göra?
              Skulle kännas så skönt att ha det här löst.

              /Philip

                december 16, 2014 at 11:38 #200314

                Ringde 12,30 exakt med stora förhoppningar om att problemet löser sig….. :bh :bh :bh
                Stängt på reservdelsförsälningen idag också.

                Någon som vet att det finns och kan lugna mig.

                Förra ägaren letat men inte hittat, rivit ner halva bilen och letat i den också.
                Vill verkligen inte att köpet skall behöva gå tillbaka, otrevligheter med advokater mm.

                /Philip

                  december 16, 2014 at 11:58 #200316

                  Jeg har købt til min 92’er. Husker ikke præcis om det var her fra, men jeg har adressen hjemme. Han havde til alle typer med det helt design. Jeg vender tilbage når jeg har tjekket det.
                  http://www.ebay.de/itm/Typenschild-ID-plate-Saab-97-9-7-9-7-Chassi-Nr-Saab-Actiebolaget-/271476463152?pt=DE_Autoteile&hash=item3f35421630

                    december 16, 2014 at 14:52 #200325

                    Nu kan jag andas ut. Fick precis lugnande besked från Jan K att det löser sig.

                      december 16, 2014 at 14:57 #200327

                      Tackar så mycket för tipset, löste sig genom klubben. Blit samtidigt medlem också.

                      Fick du pragla in nummret själv, eller kunde säljaren tillhandahålla den tjänsten?
                      Det är ju nästa mindre problem för mig att nummrena som stansas i skall se vettiga ut… Bilprovningen kanske gnäller om det ser för hemmagjort ut.

                        december 16, 2014 at 21:10 #146981

                        Hej,
                        Du behöver knappast vara nervös för något, du har ju rätt bil till rätt papper. Det är inte en stulen karossbytt unik porsche värd 5 miljoner direkt…
                        Köp vanliga sifferstämplar och banka lagom hårt. Jag har sett bilar med oregelbundna handklippta aluminiumbitar och sneda siffror som gått igenom bilprovningen, så du kan knappast misslyckas tycker jag.

                        Lycka till!
                        /D

                          december 17, 2014 at 14:33 #200351

                          Så er jeg hjemme igen. Jeg købte mit type skilt her, og jeg modtog det graveret med tal der ligner de originale.

                          http://www.abziehbilderservice.de/Start.htm

                            december 18, 2014 at 21:22 #138923

                            Tackar för lånken till den tyska sidan. Kommer nog att beställa av dem också, då jag fann klubbens vara lite olik originalet. (fått en från skroten)
                            Inget ont om klubbens, jättebra att de finns. Skall åka ner till Hässleholm och få den graverad och få papper på det imorgon.

                            Jag är ju inte jätte orolig för min egen del. Har ju rullat igenom bes utan skylt…
                            Mest om/när den skall byta ägare reggas i annat land eller när den faktiskt kostar jättemycket pengar om ….30år till. När det kommer vara förbjudet att köra bil som går på bensin och tvåtakt = nackskott. Då är det nog vettigt om bilen har en så bra chassie-nr. skylt som möjligt.
                            Nu verkar det ju inte vara så noga.

                            Tackar för alla tipsen, kul att nu vara med i en klubb där man hjälper varandra.
                            Jag önskar er alla en riktigt god jul.
                            /Philip

                              december 30, 2014 at 07:33 #200489

                              Rekomendation är att göra detta så seriöst och snyggt som möjligt då transportstyrelsen gått ut med anvisningar om skärpning av identitetskontroller på chassienummer (oavsett bil och värde på denna).
                              Så är det svårläst eller ser oseriöst ut så kan du i värsta fall åka på en ursprungskontroll.

                                februari 1, 2015 at 22:25 #201442

                                >Potatis
                                Ok jag hoppas att det inte orsakar några framtida problem. Jag har en ch-bricka från klubben graverad av SAAB handlare i Hässleholm enligt anvisning från transport styrelsen (skall visst vara någon speciell storlek och typsnitt på stansen sa de) och papper på detta. Ville inte montera denna då den helt ärligt ser för JxxxxG ut.

                                Sen har jag den tyska som brickan som är mycket mer lik orignalet, gravedad lite snyggare (men inte exakt samma typsnitt på graveringen, eller material på brickan som originalet) som nu sitter i bilen.

                                Vet inte hur en eventuell utsprungskontroll går till, men borde ju inte vara några problem att spåra denna bilens historia bak… har tex något original papper från första ägaren, och en graverad liten bricka med dennes uppgifter 😉

                                Inte rolig situation vilket som, hade jag lagt märke till eller ens tänkt tanken på att kolla detta vid köpet hade jag sparat mycket bekymmer. Dum som jag är trodde jag ju att det var stansat i karossen på flera ställen, att brickan saknades reflekterade jag inte över. Säljarna eller bilen är/var ju inte heller konstig eller skum på något vis, inte heller riktigt den priskategorin att någon skall orka krångla.

                                /P

                                  februari 4, 2015 at 06:12 #201511

                                  Ser brickan något sånär original ut ska det inte vara några större bekymmer, inte många som håller koll på just vilket typsnitt den brickan ska ha.

                                  På senare modeller sitter ju stansade chassienummret på plåten under baksätet på vänster sida.

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.