Check engine

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Check engine

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • februari 7, 2022 kl. 13:41 #492092

      900 2,1 -92 där check engine lampan tänds.
      Jag har lyckas få fram några felkoder.
      12432
      12231
      12111
      12241
      Nån som vet vad som bör bytas??
      Hur vanligt är det att lampan slocknar under körning.
      Trodde att när den tänds så måste man släcka den.

        februari 7, 2022 kl. 16:45 #492095

        Gul eller Röd lampa?

        12332 Vet ej
        12231 är inte så viktig om bilen startar. Har att göra med tändsignalen från låset.
        12111 är fel i lambda-värdet, Troligen vakuumslang eller luftmassmätare
        12241 är någon av insprutningsventilerna som skickar felkod.

        Du laborerar inte med bränslen, typ tankar e85 i högre än E10, och mer än vad bilen medger. E10 kanske är på gränsen för va bilen klarar utan att ge felkoder.
        Av egen erfarenhet så är 2.1:an väldigt känslig för just detta. Testa köra några tankningar på 98 och se om lampan slocknar.

        Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
        Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
        Saab 900i ´88 "Prins Charles"
        Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

        Skämsbil:
        Renault Zoe ´22

        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

          februari 7, 2022 kl. 17:48 #492099

          Tack för svar.
          Får väl byta lite vakumslangar och tanka 98.
          Insprutningventilerna vad kan man göra åt dom? Rengöra ?

            februari 7, 2022 kl. 18:32 #492101

            12432 ska vara LH systemets självdiagnos/komponent test. den aktiveras när man jordar stiftet innan tändningen slås på.

            hade en 2,1 -92 som inte gillade e85. räckte med några liter på full tank så tändes motorlampan.
            hjälpte inte att byta LM och lambdasond.

            vissa dagar var den riktigt svårstartad, men den starta direkt om jag tvångs körde bränslepumpen.

              februari 8, 2022 kl. 08:46 #492105

              Vabura, kör en tank 98 och testa.

              Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
              Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
              Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
              Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
              Saab 900i ´88 "Prins Charles"
              Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

              Skämsbil:
              Renault Zoe ´22

              Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.