Coilspring!

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Coilspring!

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Coilspring!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 3, 2013 at 20:39 #7238

      Jag måste skriva av mig kring detta med besiktining av gamla bilar och EU´s direktiv och bilprovningens tolkning av dessa. Man kan som kanske många vet inte besiktiga en bil med icke fungerande airbag från 2012.
      Jag är ägare av en 9000 Aero -93 med en blinkande SRS lampa. Har idag varit och frågat om det finns någon ny coilspring att köpa och fick reda på att dessa inte finns att få tag i nya :bh ( Det är samma coilspring till -92 och -93 års modeller med airbag). Detta skulle ju kunna betyda att min bils dagar slutar med detta :sad (jag har förstått att många bilar skrotats pga detta) men jag vänder mig nu till saabvännerna i ssk och hoppas att det är någon som har en beg. fungerande eller helst en nos liggande som är till salu. Hör gärna av dig isåfall.
      Man kan ju undra om inte bilbranchen varit framme och lobbat fram detta i EU för att omöjliggöra att fortsätta köra äldre bilar med mycket elektronik. Man kan ju tycka att det skulle gå att få ett undantag/dispens i dessa regler då det inte finns att uppbringa den del som behövs för att laga detta. Dessutom finns såvitt jag vet ingen lag som säger att man måste ha en (fungerande) airbag i en så gammal bil, rätta mig gärna om jag har fel.
      En frustrerad ägare av en riktigt härlig och snabb :race blivande Saabklassiker.
      Mvh Ted

        maj 3, 2013 at 21:51 #54900

        Ditt srs system fungerar ju inte som de är nu ändå antar jag eftersom du har blinkande lampa. Testa att koppla ur srs styrdonet så du kan få den bessad medans du letar efter grejerna bakom ratten. Srs styrdonet sitter längst fram mot torpedväggen mitt på “kardantunneln”

          maj 4, 2013 at 00:11 #55263

          Dock måste du fixa till så att lampan lyser när du vrider nyckeln till tändläge, alltså innan du startar motorn, annars kommer bilprovningen att slå ner på att lampan ej fungerar.

          Mvh GK

              maj 4, 2013 at 06:24 #55267

              Skrota den inte vad du än gör! 😉 En klassiker som sagt! Skrotade nyss en -93:a med airbag… Dock lös SRS lampan i den. Men är väl bara att kontrollmäta coil springen antar jag.

                maj 4, 2013 at 06:36 #55269

                Godmorgon och tack för era svar.
                Detta är ett försök att fixa så att airbagen ska fungera. Om jag inte lyckas att få tag på en coilspring så måste jag antingen fixa med lampan så den börjar lysa mha ett tidrelä eller liknande så det inte går att se att systemet är ur funktion. Men måste jag också koppla ur styrdonet? Varför? Systemet fungerar väl inte i vilket fall som helst eller?? Har det att göra med bältessträckarna?

                Coilspringen som finns på ebay är den som passar -94 och framåt, har en sådan liggande hemma. Har också funderat på om det går att modifiera den så att den passar på min bil, alltså att löda över anslutningarna från min gamla coilspring. Någon som vet om det är möjligt att få den att fungera på det sättet?

                Går det kanske helt sonika att bygga bort airbagen och byta rattstång, koppla bort lampan. Har för mig att det fanns 9000 från -93 utan airbag, har själv haft en om jag inte missminner mig. Kan bilprovningen upptäcka en sådan manöver?

                Tacksam för input omkring detta! 😕
                Ps. Filbrun jag lovar att inte skrota den innan jag gjort allt som är möjligt för att lösa problemet då detta är en gammal drömbil som jag bara kunde fantisera om på den tiden de var nya. Är så coolt att kunna ha möjlighet att äga ett så potent vrålåk! Det känns som folk har inte riktigt fått upp ögonen för dessa bilar ännu så det är verkligen köpläge. Så jag ger inte upp i första taget vill ha med den till saabfestivalen i juni. Ds.

                  maj 4, 2013 at 06:38 #55271

                  Glömde att skriva att coilspringen är uppmätt och visade sig då vara defekt!

                    maj 4, 2013 at 06:59 #55273

                    Du får köpa min coil spring om den är hel.. Annars finns ju alltid genvägar som sagt. 93 satt det inte airbag i alla 9000 och det är inte svårt att bygga bort. Bara en plåt bakom ratten typ som ska bytas. Gjorde detta själv på en -93:a. Sista alternativet är ju lamp fiffel då…

                      maj 4, 2013 at 07:17 #55275

                      @Filbrun wrote:

                      Du får köpa min coil spring om den är hel.. Annars finns ju alltid genvägar som sagt. 93 satt det inte airbag i alla 9000 och det är inte svårt att bygga bort. Bara en plåt bakom ratten typ som ska bytas. Gjorde detta själv på en -93:a. Sista alternativet är ju lamp fiffel då…

                      Köper gärna din coilspring om den är ok. Är lite nyfiken på vilken modell och motor det var på din 93a som du skrotar? Var anledningen srs lampan eller var det även andra orsaker till att du ger upp din bil?

                        maj 4, 2013 at 17:45 #55290

                        Ska mäta min spring! Min bil var en CC -93 2,0i. Skrotade den ej pga SRS lampan. Skrotade den för jag skaffade en annan bil.

                          maj 5, 2013 at 06:47 #55310

                          Mätte på min nu. tut kontakterna var ok. Men när jag mätte mellan airbagkontakterna var det kontakt mellan alla 4 stiftena. Så ska det väl inte vara? Så lös ju SRS lampan i min bil också..

                          Har du varit och besiktat och fått anmärkning på lysande SRS lampa? Isåfall godkänner dom inte rattbyte sist jag frågade.

                          Har du inte besiktat ännu så har du ju det alternativet… Bara byta plåten bakom coil springen så du får “släp kontakerna” till tutan.

                            maj 5, 2013 at 07:47 #55312

                            Det blev samma resultat vid uppmätning av min att det var kontakt mellan alla fyra stiften och då skall de enligt sakkunnig vara kortis. Har ej besiktigat min bil så då finns ju alternativet att byta ratt ännu. Tack för den infon.

                            Frågan kvarstår, finns det ingen i klubben som har en ok coilspring att sälja till en 9000 av 92-93 års modell??

                            Om inte en juste coilspring av orginalutförande dyker upp så ska jag prov att bygga om den som passar till de nyare årsmodellerna och ser om jag får lampan att slockna. Vet att det eventuellt behövs en dator att släcka lampan.

                              maj 5, 2013 at 08:16 #55314

                              Ja det stämmer. SRS-lampan måste släckas m Tech.
                              Kostnad 0-200 beroende på verkstadens “humör”

                                juli 31, 2013 at 12:39 #58017

                                Lånar denna tråden lite då jag också har problem med en lysande SRS-lampa, dock på en 97a. Var runt en verkstad igår och kollade felkoder, fick fram B1333 (krockkudde förare, låg resistans). Mekanikern (som själv är 9000-tokig) sa att just coilspringen/kontaktrullen brukar strula och kan ge såna här symptom. Är det nån som har erfarenhet av detta? Ska besikta nu i augusti så jag behöver fixa det snart. Och, NEJ, jag tänker inte byta till sportratt med airbagnav eller ta några andra genvägar runt problemet, finns det airbag i bilen från fabrik tycker jag den ska va kvar. Lite trevligare trots allt, antar jag, att lägga ansiktet i en luftkudde än en hård ratt ifall olyckan skulle vara framme. 🙂

                                  augusti 26, 2013 at 10:05 #58837

                                  coilspringen är ju ändock det absolut vanligaste felet eftersom den slits av rattrörelserna. Är det avbrott i den så blir det av given anledning fel på resistansen då den tappar kontakten med airbagen.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.