Dags att byta Kamkedja???

Forum Övrigt Allmänt Dags att byta Kamkedja???

Detta ämne innehåller 9 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-10-04 09:05.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13217

    saab-bo
    Deltagare

    Hur vet man att det är dags att byta Kamkedja på bilen? (900i16 -91)
    Finns det något rekommenderat miltal? Min har gått 27700mil me samma kedja.
    Om kedjan skulle gå av,vad händer då? Blir det totalras?

    / MVH Bosse

    #89192

    bluesman
    Deltagare

    Det finns säkerligen ett maximalt spel och när detta ej längre kan uppnås p.g.a att kedjan blivit för lång då är det dags att byta den. 27-28 000 mil är väl hyfsat mycket men tror inte att det är någon fara ännu om allt gjorts rätt så här långt.
    Vad som händer om kedjan går av är att ventiler och kolvar möts och detta är ju ett rätt rejält haveri, brukar innebära en hel del krökta ventiler o skador på kolvar, även förbränningsrum kan bli skadade.

    MVh

    #89193

    saab-bo
    Deltagare

    ”allt gjorts rätt så här långt”?????

    /Bosse

    #89194

    petter
    Deltagare

    Dvs framför allt oljebyten. Kedjor har ju den fördelen att de börjar rassla innan det är för sent, de varnar långt i förväg. Gummisnören säger ju snäpp och det blir en fin och fiberrik pytt av motorns innanmäte.

    Mvh Petter

    #89195

    anders dahl
    Deltagare

    Det är inte alls säkert att kedjan börjar rassla innan den går av!
    I faderns 9000, som gick tyst i motorn, blev det totalhaveri helt utan förvarning.

    #89196

    saab-bo
    Deltagare

    Kan man kontrollera spelet på kedjan bara genom att ta av ventilkåpan,eller måste transmissionskåpan också bort? Isåfall måste väl motorn lyftas ur, eller?

    / Bosse

    #89197

    kaparn
    Deltagare

    Äh! Kör tills det rasar Det går att få tag på bra begagnade motorer till samma pris som en ny kamkjedja och en sotningssats kostar, och motorn måste ju ut i alla fall eller hur?

    #89198

    anonymous
    Deltagare

    Hej!
    Har vart ute och kört min 99a med 1,7l Triumf motor i kväll.
    Motorn går jättetyst tystare än 2litern.
    Men kamkedjan är ju bara enkel och brister den är det ventilsallad.
    Finns det inget sätt att se när man behöver åtgärda spännaren,kedjan?

    mvh
    Daniel

    #89199

    saabturbo
    Deltagare

    Om det finns ett rasslande ljud i motorn vid KALLSTART som sedan försvinner
    vid varm dito, är det dags att byta.
    Detta fenomen är det vanligaste, har själv gjort byte vid tre tillfällen
    då detta scenario uppstod.

    Att den går av ”pang boom” händer mycket sällan, även om det var någon här i tråden
    som råkat ut för detta så är det sällsynt!

    JN

    #89200

    hakan persson
    Deltagare

    Hej!
    Man kan mäta på kjedjesträckaren hur sliten kjedjan är,detta skiljer sig lite mellan vilket märke den har men har för mig att JVS kjedjan får vara max 15mm på kjedjesträckaren.Man mäter utsticket på den rörliga delen på kjedjesträckaren.Man kan även byta kjedjan på plats om man har tillgång till detta verktyg som krävs(Saab verkstäderna har detta) genast går det mycket fortare och då också billigare.Men i vissa fall kan släpskenorna vara så slitna så de också behöver bytas och då får transkåpan av också.Där sitter även en gummiskena i ventilkåpan som man också ska byta vid dessa tillfälle,den har en tendens att bli mycket hård vilket kan medföra visst oljud.
    Hoppas att detta gjorde bilden klarare.
    Mvh Håkan

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng