Dålig drivning efter 15 minuter

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Dålig drivning efter 15 minuter

Detta ämne innehåller 10 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-04-08 17:57.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22989

    gurason
    Deltagare

    Hej på er!

    Jag är novis på V4or och ganska grön på bilmekning öht.

    Mitt problem är följande:

    Har en 96a från 1979 som efter ca 15 minuters körning får svårt att accelerera. Jag upplever den som seg och trött, men motorn går att varva. Uppträder likadant med och utan frihjulet inkopplat. Står jag ut med det går det så småningom att få upp den i 90 och då tuffar den på bra. Är det någon som har förslag på var jag ska börja felsöka? Har VHB och kan läsa instruktioner. 🙂

    Ett annat problem är att vid inbromsning dör motorn om jag inte ser till att ge den lite gas emellanåt. Tomgång utan föregående körning går hur bra som helst.

    #163957

    soulmannen
    Deltagare

    förgasar problem, försök att leta upp en annan förgasare helst en weber. flera som har haft bla bromssyndromen o det har försvunnit vid ett förgasarbyte.

    #163959

    jambo
    Deltagare

    Hello Gurason,

    Hade samma problem som du beskriver, plockade ner förgasaren,
    rengjorde, och installerade nya packningar, och voila, bilen
    blev en ny körglädje, jobbet tar bara 1 timme, och kostnaden för packningssatsen är minimal.
    Har du resurserna så gör som soulmannen rekommenderar, byt förgasare, för mig räcker det med en förgasarrenovering vartannat år.

    Mvh,

    #164002

    jan.n
    Deltagare

    Du skriver att motorn går att varva – menar du då att det verkar som om du har en ”Remjohan”? I så fall är det i växellådan det slirar!!! Det finns kugghjul som är krympta på en mellanaxel som jag vill minnas är till 2:an och 4:an. Kört växellådan med för lite olja? Då blir det varmt och saker ändrar storlek. Har jag förstått rätt om symptomen?

    #164005

    saabteddan
    Deltagare

    Hej Jonas!
    Jag har samma symtom på min 95 -68a. Motorn är nyrenoverad och går som en klocka, men ibland ofta då motorn/bilen blivit varm så kan transmissionen slira. Detta fenomen kan komma och gå lite som det vill, men då man gör ett kraftigt gaspådrag eller vid brant backe så kan det slira ordentligt obs ibland??. Min misstanke är lamellen eller att hydrauliken till kopplingen inte riktigt släpper trycket ibland. Har också misstänkt frihjulet. Har inte kommit till någon säker diagnos på detta problem iallafall. Kommer dock att byta låda och koppling i vinter. Lådan har endel lagerljud för sig dessutom.

    Skulle vara intressant om någon hade en idé om vad min bil lider av för åkomma:)..fel.

    Problem nummer två håller jag med de övriga som kommenterat detta att det låter som ett förgasarproblem.
    Ha en trevlig helg alla saabvänner!

    #164036

    gurason
    Deltagare

    Ja, det stämmer nog ganska bra. Du menar att kugghjulen är fästa på axeln krympta och när de värms utvidgas metallen, och då slirar de? Hmm… efter några minuter till blir alltså även axeln varm och då fäster det igen?? Kan ju stämma. Låter inte så kul.
    Får kolla oljenivån i lådan.
    Betyder det växellådsrenovering omgående, eller bara oljebyte till det finns tid och pengar till byte?

    #164037

    gurason
    Deltagare

    Aha, tack för påpekandet om problem 2! Det klarade ut en en del frågetecken.

    Andra tips jag fått är byte av kondensator; kan det verkligen vara så enkelt?
    Låter ju onekligen som mycket mindre jobb än att byta växellåda…

    Jag har en lång lista på saker som måste göras…

    #171606

    hakans
    Deltagare

    Hej!
    Hur gjorde du med atta munstycken hit och dit på förgasaren. Jag har en Solex 32/32 som förmodligen behöver ses över.
    //Håkan

    #171607

    janneh
    Deltagare

    Skulle också kunna vara bränslepumpen. Men det är mera långsökt.

    #171610

    andersson__
    Deltagare

    Testa bytt kondensatorn först av allt! Kolla även stift, rotor fördelarlock!

    #171612

    lars2t
    Deltagare

    Instämmer med Andersson, börja med det enklaste/billigaste… och enligt min erfarenhet ett troligt svar på ditt problem… Kondensatorn.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng