Dåligt ramlager 9000 Aero -96

Forum Modellspecifika forum 9000 Dåligt ramlager 9000 Aero -96

• Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2013-01-05 19:50 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    erik
    Deltagare

Hej !!

Jag har en Saab 9000 aero -96 och oljetryckslampan tände sig en dag när motorn gick på tomgång. Jag trodde först att givaren hade gått sönder och satte dit en Vdo mätare som visar tryck, och det fanns inget tryck på tomgång när motorn var varm. När den är kall var trycket 4,5kg. Jag pillade isär redicerings ventilen och tänkte att fjädern kanske hade gått av, men ej. Den lilla kolven gick lätt och fint. Provade också att byta oljepumpen men utan att få upp trycket.
    Tog då loss oljetråget och tog ner alla ramlageröverfallen och det mittre ramlagret var helt slut.
    Någon som har varit ute för det tidigare eller har någon en teori vad som kan ha orsakat det, alla andra ramlagren var bra ? (Bilen har gått 28000 mil)

mvh Erik.

drittling
    Deltagare

Om kamkedjan är bytt eller om transmisionskåpan är ompackad så kan det bli så tappat oljetryck, som ett brev på posten! Börja med att ta bort oljepumpen från motorn och kontrollera så att det inte finns några skador mellan oljepumpens kammare på transmisionsplåten. (Är det så att det är skador så har du inget tryck på tomgång) Det är ingen ovanlighet att det blir så när man monterar oljepumpslocket utan skruva fasten locket med moment. man skuvar fast pumpen med lednyckeln så att den sitter fast ordentligt, då kommer tolleransen bli fel och då skaver pumpdreven sönder transmisionskåpan.Om det är så finns Inget oljetryck när motorn är varm.

Mvh
    Jörgen

erik
    Deltagare

Hmm !!

Förstår inte vad som menas med ompackad transmisionskåpa ??
    Min motor har ett oljepumpslock som sitter med en stor låsring.
    Jag har haft isär oljepumpen 2 ggr och även bytt dreven för säkerhets skull.
    Även reduceringsventilen med den lilla kolven har jag haft isär flera gånger.
    Finns inga repor eller skador i kåpan till oljepumpen. Hela motorn invändigt är bara lätt gyllenbrun.
    Alla kåpor har jag avfettat och hetvattentvättat (även oljepickupen löst) . Balansaxlarna har varit ur och dom lagren är kollade. Ram och vevlager är bytta. Överfallen till kamaxlarna har varit loss och kollade. O-ringarna till oljepickupen och oljeröret i motorn är bytta.
    Kedje spännarna är kollade båda 2. Kolvkylnings piparna sitter där alla 4.
    Men ändå har den inget oljetryck på tomgång när den blir varm. (Jag har provat med 2 orginalgivare och nu har jag en oljetrycksmätare från VDO inkopplad)
    4,5 kg när den är kall, någonstans 0,1-0,2 kg när den blir varm.
    Någonstans i motorn läcker oljetrycket ut.
    Jag har en oljeflödes skiss till exakt min motor så man ser vilken väg oljan tar, men det finns inte
    så många kanaler i en motor ju ? :bh
    Ändå har den inget oljetryck på tomgång.
    Jag skiter i motorn nu, jag tar ur den och kastar den.
    Jag har köpt en 9000 cs 200hk (B234L)-94 som går bra och tar den motorn och sätter på min turbo och monterar i bilen.
    Jag hade aldrig gjort jobbet på en sådan här bil om det inte hade varit en AERO :ID

Mvh Erik

stefan
    Deltagare

om det bara hänt plötsligt och enkom det mittre lagret var skadat så kan man rimligen anta att det är i den regionen det felar. Har du verkligen kollat alla kanaler hur borrningar och sånt går? Ibland kan det ju vara en kanal upp till toppen som är genomborrad från huvudkanalen och sen pluggas . Det kan ju vara nån sån plugg som lossnat om den suttit fel från fabrik? Det är ju ibland inga gängade pluggar utan bara koniska stift som slås ner i borrhålen.
    Hålet kan ju vara så pass litet att det ger tryck på varv men ramlagret närmast läckaget kanske inte får tillräckligt .

erik
    Deltagare

:333: Oljan går till mittre ramlagret och sedan upp till dom bakre balansaxel lagren. Därför hade jag ur balansaxlarna för att kolla dom lagren. Ser inget fel. Oljan går igenom ramlager 1 och smörjer dom yttre lagren till balansaxlarna. Jag har inte kollat pluggar och sådant, men jag ska riva isär den igen :h . Först ska jag bara byta motor så bilen går att köra igen. :eclipsee_steering:
    FREDAGSMYS !!

porsche944
    Deltagare

Du är iallafall på rätt ställe, det står u SAAB servie på väggen :race

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng