Daniels 9000 Turbo 16S

Forum Övrigt Projekt / Min bil Daniels 9000 Turbo 16S

• Detta ämne har 42 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2014-05-11 19:29 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 43 totalt)
  • Författare
    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

Nu har ännu en bil smygit sig in i min ägo :AP

En SAAB 9000 turbo 16S :race

En hyfsat unik bil med god historik. Det rör sig om en US-specad Aero-91 :CH

Efter genomförd Danmarksresa, så är jag mycket nöjd & kan intyga att den rör på sig. :WH

Bilder kommer, om någon råkar vara intresserad.

Och, ja, det var den ifrån skåne som låg lite på blocket till för någon vecka sedan, då jag nöp den :sry

filbrun2
    Deltagare

Ja visa gärna lite fler bilder på nyförvärvet för oss andra 9000 entusiaster!

cabtt
    Deltagare

Grattis till en fin bil

Gött me glaslucka och helskinn, Jag pratade med ägaren när den låg på blocket andra
    gången, dvs innan han bytte in den på bilfirma, hade ett förflutet hos en SEB
    Tjänsteman i schweiz om jag inte minns helt fel, omlackad förutom tak, mkt bytt,
    skulle vara i ett mkt fint skick.
    ser att den ligger kvar på blocket:
    http://www.blocket.se/kristianstad/Saab_9000_2_3_200_HK_16V_CC_TOPPEX_41699997.htm?ca=23_15&w=2

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

det stämmer att den är i mycket fint skick.

Det står 18000 mil i anonnsen, men det ska givetvis vara 180.000 miles, dvs, c.a 29.000mil på mätaren.

Detta är dock något man snatr glömmer , då man kör bilen, då den faktiskt har viss nYbilskänsla knvar i chassie & motor/växellåda/koppling. De två senare är utbytta till nytt. Lädret är i förvånansvärt bra kondition.
    Det enda som solkar ner intrycket är givetvis det lätt hängande innertaket.

Kommer att skriva en ”wantlist” här & se om det blir napp, då mycket till denna bil är utgånget hos Saab .

Det stämmer att första ägaren är SEB, med dock i Luxemburg. Leasing till anställd. Köp via IDS-programmet i Nyköping. Därav US-spec.
    den anställde i banken, som var svensk, flyttade tillbaka till Sverige 1997 & tog med den hem som flyttgods till Stockholm.

2003 såldes den vidare till ägaren innan mig. (vissa ägarbyten skedde inom den familjen).
    2012 i senjuli, tog jag över den.
    Ägaren av bilfirman är vän med förra ägaren & tog på sig uppdraget att sälja den åt han, vid sidan av hans egna rörelse.

Mer info kommer.

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

kommer till gistad under lördagen & ligger ev över till söndagen.

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

Det är kul att läsa att det faktiskt finns intresse för dessa såkallade ”brukshäckar”.

Dessa är mer ovanliga på våra vägar än man kan tro.

Intresset för dessa är lågt & det är synd, då biltypen helt klart är underskattad som entusiastbil enligt den stora massan.
    Då menar jag hela bilsverige. Har redan hunnit bli idiotförklarad av vissa i min närhet (inga här).
    Denna bil ÄR nostalgi för MIG. 9000 är ju liksom inte det naturliga valet av entusiastbil för de flesta.

Många man pratar med ser inte vad som skulle vara så speciellt med just denna bil & jag kan till viss del faktiskt förstå detta. Det är ju ändå så att de flesta 9000 ser ganska lika ut för den oinvigde & ibland krävs det ett tränat öga för att upptäcka skillnaderna. Bra exempel är 9000 CD Aero, som inte sticker ut nämnvärt & 16″ aerofälgarna kunde ju lika gärna vara eftermonterade i teorin. Men för oss – vi Saab frälsta – kan det vara de små skillnaderna som avgör saken. ”nålen i höstacken”
    Min egen ser ju faktiskt inte så uppséendeväckande ut. Saknar kjolar & stora vingen, som på sin svenska motsvarighet.

Men vi som vet & kan tyda dessa små exteriöra skillnader, vet vad det är för bilar det rör sig om. Men vi är inte många.

/ Eliasson.

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

Bilden är tagen norr om danska Esbjerg, under minfamiljs årliga semester.

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

filbrun2
    Deltagare

Kul med lite mer bilder! Var stereon endast på importbilar? Har du CD växlare? Har ev. ett sådant audio system på g.. Gamla 9000CC är ju absolut en entusiastbil! 🙂

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

@Filbrun wrote:

Kul med lite mer bilder! Var stereon endast på importbilar? Har du CD växlare? Har ev. ett sådant audio system på g.. Gamla 9000CC är ju absolut en entusiastbil! 🙂

Vad jag vet, så sitter de i de flesta IDS-sålda bilar, samt i övrigt till US-marknaden.

CD-växlare gick endast att ansluta till modellår 1992-98 på 9000, samt 1992-94 på OG 900.
    Det sitter en reviderad anläggning i dessa.

1988-91 sitter denna monterad i turbo samt S-bilar för dessa marknader. S, innebär inte lättrycksturbo i detta fall., utan ett utrustningspaket utan turbo.

sjuntorpsdaniel
    Deltagare
    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

@Filbrun wrote:

Gamla 9000CC är ju absolut en entusiastbil! 🙂

:CH :AP :AP :AP :AP

phermansson
    Deltagare

Kul att se en 9000 här! :AP

@phermansson wrote:

+1

kg70
    Deltagare

@Christian Haugsöen wrote:

@phermansson wrote:

+1

Håller med. Alldeles för lite 9000 här. Den här är riktigt fräck får jag säga. Kul att du låter den rulla ordentligt på semestern också.

K-G

Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 43 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng