Daniels 9000 Turbo 16S

Forum Övrigt Projekt / Min bil Daniels 9000 Turbo 16S

  • Detta ämne har 42 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2014-05-11 19:29 av .
Visar 13 inlägg - 31 till 43 (av 43 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #47173
    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    Har nu monterat den nya grillen jag fyndade och det blev helt strålande.
    Söker ett nytt höger bakljus.

    #47237
    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    Finns det någon som är proffs på att klä om innertak i trestadsregionen här runt
    Trollhättan?

    #47242
    turbolamko
    Deltagare

    @SjuntorpsDaniel wrote:

    Finns det någon som är proffs på att klä om innertak i trestadsregionen här runt
    Trollhättan?

    ColorGlo i Göteborg gör sånt tydligen med Saab originaltyg till och med 🙂

    Härlig kärra du skaffat dig förresten!

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #47455
    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    I dag monterar ”Carglass” i Trollhättan i en ny framruta/spränglister, så nu kommer jag att se var jag kör också 😉

    Gör ju mycket med helhetsintrycket också, tycker jag. Får la bli nya tokarblad i och med bytet. :wrench

    #47456
    Per-Erik
    Deltagare

    …angående innertak, det kan du nog kanske fixa själv… Top n trim i Helsingborg har tyg och lim, och det finns beskrivet Här på hemsidan hur man går tillväga (visserligen på en 99:a, men principen är densamma) http://www.saabklubben.se/sv/node/408

    #47463
    Karl Ask
    Moderator

    Annars har Saabklubben original innertakstyg till både 99/900 och de tjockare 9000.

    Det löser du själv, det gäller bara att se till att man göra rent det innan man sätter på det nya. Och väljer rätt lim.

    #45781
    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    Nu är den nya framrutan limmad och för att citera ”turbocab” ;

    Helt galet snyggt.

    Rent exteriört var det just framrutan som var smolken i bägaren.
    Ny spränglist och nya torkarblad gjorde även sitt till.
    Torkararmarna är dock inte helt 100 och de är dessutom slut
    på Saab. om ingen här har nya, så återstår att piffa till dem istället.

    #47641
    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    Av vad som återstår exteriört nu är det nog främst fälgarna som drar ner känslan av originalskick.

    Antingen gäller det att finna fyra i nyskick och i originalutförande,
    eller att renovera de befintliga, vilket kan bli dyrt.

    Är det ronal som gjorde dem?
    Även om inte saab vet färgkoden, så borde underleverantören veta detta.

    Detta får bli ett projekt för nästkommande säsong.

    Någon som kan tipsa mig?

    #47651
    saabaero
    Deltagare

    Några lästips för fälgrenovering

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=5&t=94018&hilit=renovering+f%C3%A4lg
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=5&t=227614&hilit=polering
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=5&t=194278&start=25
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=5&t=148176&hilit=polering

    Färgkoden är inte helt enkel att få fram
    Jag har tagit med en fälgkåpa till färghandlaren och bläddrat i div färgkartor tills jag hittat ”rätt”.
    För mig som är lat och inte gillar att putsa och polera är klarlack enda alternativet när poleringen är klar 🙂

    #47792
    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    Tack för tipsen angående innertak 🙂

    I dag, monterade jag dit den nya skyltbelysningslyktorna på bagageluckan & det blev så underbart ”cleant”.
    De gamla hade verkligen gjort sitt.

    #45923
    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    Tack saabaero för länkarna. Ska fundera på detta.

    #175481
    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    Nu väntar pärlan på ny koppling och sedan blir det ut och jaga BMW på vägarna)

    #175489
    Molte
    Deltagare

    Härligt att det blir lite liv i tråden igen. Kommer börja följa den som nyfrälst 9000-entusiast.

    Ska du jaga BMW så får det vara av nyare modell än 1991 om du ska ge dem en chans. :race
    Blev ganska förvånad över vilket drag det blev i bilen när jag fick justerat in GLT ordentligt.
    Lånade ut min till pappa när jag hälsade på i helgen. Min är automat och sa till honom att trycka gasen i botten när vi låg i trettio. ”Helvete!” Blev reaktionen när de började ta fart :ROLF

    Kan tänka att den manuella drar iväg ganska friskt när man ber om det. Fast man får va lite snäll mot dem 😉

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

Visar 13 inlägg - 31 till 43 (av 43 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng