Daniels 9000 Turbo 16S

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Daniels 9000 Turbo 16S

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Daniels 9000 Turbo 16S

Visar 13 inlägg - 31 till 43 (av 43 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 4, 2012 at 07:32 #47173

      Har nu monterat den nya grillen jag fyndade och det blev helt strålande.
      Söker ett nytt höger bakljus.

        september 6, 2012 at 08:30 #47237

        Finns det någon som är proffs på att klä om innertak i trestadsregionen här runt
        Trollhättan?

          september 6, 2012 at 10:14 #47242

          @SjuntorpsDaniel wrote:

          Finns det någon som är proffs på att klä om innertak i trestadsregionen här runt
          Trollhättan?

          ColorGlo i Göteborg gör sånt tydligen med Saab originaltyg till och med 🙂

          Härlig kärra du skaffat dig förresten!

          Bilar:
          2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
          Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
          Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

            september 11, 2012 at 23:18 #47455

            I dag monterar “Carglass” i Trollhättan i en ny framruta/spränglister, så nu kommer jag att se var jag kör också 😉

            Gör ju mycket med helhetsintrycket också, tycker jag. Får la bli nya tokarblad i och med bytet. :wrench

              september 12, 2012 at 03:29 #47456

              …angående innertak, det kan du nog kanske fixa själv… Top n trim i Helsingborg har tyg och lim, och det finns beskrivet Här på hemsidan hur man går tillväga (visserligen på en 99:a, men principen är densamma) http://www.saabklubben.se/sv/node/408

                september 12, 2012 at 09:48 #47463

                Annars har Saabklubben original innertakstyg till både 99/900 och de tjockare 9000.

                Det löser du själv, det gäller bara att se till att man göra rent det innan man sätter på det nya. Och väljer rätt lim.

                  september 15, 2012 at 15:41 #45781

                  Nu är den nya framrutan limmad och för att citera “turbocab” ;

                  Helt galet snyggt.

                  Rent exteriört var det just framrutan som var smolken i bägaren.
                  Ny spränglist och nya torkarblad gjorde även sitt till.
                  Torkararmarna är dock inte helt 100 och de är dessutom slut
                  på Saab. om ingen här har nya, så återstår att piffa till dem istället.

                    september 16, 2012 at 22:03 #47641

                    Av vad som återstår exteriört nu är det nog främst fälgarna som drar ner känslan av originalskick.

                    Antingen gäller det att finna fyra i nyskick och i originalutförande,
                    eller att renovera de befintliga, vilket kan bli dyrt.

                    Är det ronal som gjorde dem?
                    Även om inte saab vet färgkoden, så borde underleverantören veta detta.

                    Detta får bli ett projekt för nästkommande säsong.

                    Någon som kan tipsa mig?

                      september 17, 2012 at 07:31 #47651

                      Några lästips för fälgrenovering

                      http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=5&t=94018&hilit=renovering+f%C3%A4lg
                      http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=5&t=227614&hilit=polering
                      http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=5&t=194278&start=25
                      http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=5&t=148176&hilit=polering

                      Färgkoden är inte helt enkel att få fram
                      Jag har tagit med en fälgkåpa till färghandlaren och bläddrat i div färgkartor tills jag hittat “rätt”.
                      För mig som är lat och inte gillar att putsa och polera är klarlack enda alternativet när poleringen är klar 🙂

                        september 20, 2012 at 13:28 #47792

                        Tack för tipsen angående innertak 🙂

                        I dag, monterade jag dit den nya skyltbelysningslyktorna på bagageluckan & det blev så underbart “cleant”.
                        De gamla hade verkligen gjort sitt.

                          september 20, 2012 at 16:08 #45923

                          Tack saabaero för länkarna. Ska fundera på detta.

                            maj 11, 2014 at 18:01 #175481

                            Nu väntar pärlan på ny koppling och sedan blir det ut och jaga BMW på vägarna)

                              maj 11, 2014 at 19:29 #175489

                              Härligt att det blir lite liv i tråden igen. Kommer börja följa den som nyfrälst 9000-entusiast.

                              Ska du jaga BMW så får det vara av nyare modell än 1991 om du ska ge dem en chans. :race
                              Blev ganska förvånad över vilket drag det blev i bilen när jag fick justerat in GLT ordentligt.
                              Lånade ut min till pappa när jag hälsade på i helgen. Min är automat och sa till honom att trycka gasen i botten när vi låg i trettio. “Helvete!” Blev reaktionen när de började ta fart :ROLF

                              Kan tänka att den manuella drar iväg ganska friskt när man ber om det. Fast man får va lite snäll mot dem 😉

                              '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
                              - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
                              - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
                              - 90 T16 -87 när jag ska överraska

                            Visar 13 inlägg - 31 till 43 (av 43 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.