Delplanspackning i papper?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Delplanspackning i papper?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Delplanspackning i papper?

  • Författare
    Inlägg
    • juni 19, 2013 at 18:11 #26220

      Har sett vissa säljer delplanspackningen till 900 i papper istället för plåt, är det någon nackdel och köra med den istället på en gatbil? Riskerar man åka på läckage fort? Finns det någon annan anledning att packningen original faktiskt är i plåt?

      Det handlar inte om pengar i detta fallet utan mer om någon har provat köra papperspackning istället för plåtpackningen, vissa har jag sett säljar den i papper istället (t ex Folkraceshop och BDS).

        juni 19, 2013 at 19:24 #195904

        Plåt används nog för att hålla bättre koll på toleranserna.
        Ett ev fel i tjockleken gör att lamellaxeln får jobba snett och den snedställningen måste tas upp i axelns ändar, dvs lamellcentrum och övre primärdrevet.
        Sen kan man såklart fundera om en piratpackning i plåt håller samma tjocklek som en original :wacko

        Jag väljer plåtpackningen ia 🙂

          juni 19, 2013 at 21:40 #195910

          Bra tanke… har jag inte tänkt på! Speedparts har ju haft sin packningssats för botten restad i snart 2år. Jag beställde en precis innan de markerade den som restad men ingen har dykt upp än, räknar inte med att det dyker upp nån heller…

          Såg att Folkraceshop säljer ett motsvarande kitt för under 400kr, dock är det delplanspackning i papper istället så där får man ju lägga på en hundring för “riktig” delplanspackning men blir ju ganska överkomligt ändå. Lager verkar det också vara rätt ok priser på.

            juni 20, 2013 at 06:40 #195915

            Som sagt. Stål eller papper? Ingen vet om det gör någon skillnad, men det var i jakten på packning till mitt växellådsbyte jag hittade en kommentar om att plåtpackningen är att betrakta som ett schims.
            Jag körde med packningsklet (Würth och/eller Loctite) på övriga ställen då jag inte hittade nån packningssats som jag kunde få med så kort varsel…..

              juni 20, 2013 at 10:46 #195922

              Nu är det inte så väldigt många år sen man bara använde papperspackning så helt värdelöst kan det väl inte vara?

              På den gamla tiden så la man klister över hela packningen och spände den sen; efterspände efter motorn hade varit varm också; det funkade bra PÅ DEN TIDEN.

              Det var kanske inte så noga med de gamla lamellaxlarna; mera att spela på där?

              Hade jag inte haft annat och hade jag varit beroende av bilen, då hade jag inte tvekat använda papperspackningen.

              Mvh Johannes

              Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                juni 20, 2013 at 10:58 #195923

                På den tiden biltema hade papperspackning körde jag me den. Spraya på lite loctite 3020 å d va festätt!

                  juni 20, 2013 at 11:13 #195924

                  Morsolle:
                  Använde du det så i delplanet mellan motor och låda OCH efterdrog?
                  På min bil, som jag förutsätter hade originallåda så var det stålpackning!

                    juni 20, 2013 at 17:05 #195928

                    Nu är jag av den gamla skolan, vilket innebär att de första Saab’arna jag skruvade med, 1,7 och 1,85 l StanPart motorer, då fanns det ingen stålpackning, eller kedjeprimär, för den delen.

                    Har ingen aning om när stålpackningen blev standard; det får någon klok gubbe/gumma berätta för mig!

                    Det var inte viktigt då det inte fanns nåt annat, så enkelt är det!

                    Och jag efterdrog alltid på mina bilar!

                    Mvh Johannes

                    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                      juni 20, 2013 at 20:35 #195931

                      Vill man bara att det ska bli tätt lär papperspackning + tätningsklet funka.
                      Frågan är hur det blir med parallelliteten nog betydligt mellan motor och låda ? Troligen blir det inte 100% bra men kanske tillräckligt.

                      Plåtpackningen lär fixa parallelliteten bättre men tätar nog sämre

                        juni 20, 2013 at 21:44 #195932

                        Eftersom planen är tämligen långa så tror jag ju inte att det blir den store brytningen vad parallellitet angår; nog blir plåtpackningen stadigare mellan planen; MEN DEN FANNS JU INTE FRÅN BÖRJAN…

                        Mvh Johannes

                        Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                          juni 23, 2013 at 07:37 #195944

                          Pappers+tätningsmedel i speciella “rännor” i packningen räcker bra. Packningen skall ej klistras, och rännorna finns bara på vissa ställen…hmmm? fram och bak..om jag minns rätt.
                          Jag har t.o.m. tätat med enbart locktite..det fungerade det med.

                          Plåt..hmm.. har nog ingen större betydelse, för hur lammelaxeln ligger an/ riktas, om inte delningsytorna planats. Där är centreringen av kopplingen med lager viktigare.
                          Men på en bil där låda/motor delas då och då, kan ju plåt vara smartare, typ vid race. Normalt sitter ju lådan 20 000 mil eller mer utan att delas på en gatbil. Papperspackningen ryker ju om man delar motor/låda.

                          Vad är bäst? Det man har hemma. 💡 🙂

                            juni 23, 2013 at 10:48 #195945

                            Vill minnas att man skulle lägga klister på ett visst sätt; har för mig att permatex användes ofta, kan ha fel…

                            Men det var inga större problem med papperspackningarna; annat än de gick sönder när man bytte motor.

                            Vilket inte var helt ovanligt på den tiden när StanPart stod för maskinerna; fast de gick tyst och fint, MEN hållbarheten var ju inget att skryta med.

                            Nu vet jag inte hur det funkade om man gjorde allt rätt från början med oljebyten och inte minst kylarvätskebyten; ty de där topplocksskruven rätt genom vattenkanalerna var ju en höjdare! Troligtvis gick det åt skogen även med juste intervaller på glykolen…

                            Mvh Johannes

                            Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                              juni 24, 2013 at 18:53 #195959

                              I jakten på en kylare hittade jag en plåtpackning istället 🙂

                              http://www.softbildelar.se/oljtetragspackning-stal-packning.html

                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.