Delplanspackning i papper?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Delplanspackning i papper?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Delplanspackning i papper?
- Detta ämne har 12 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2013-06-24 18:53 av saabaero.
-
FörfattareInlägg
-
Har sett vissa säljer delplanspackningen till 900 i papper istället för plåt, är det någon nackdel och köra med den istället på en gatbil? Riskerar man åka på läckage fort? Finns det någon annan anledning att packningen original faktiskt är i plåt?
Det handlar inte om pengar i detta fallet utan mer om någon har provat köra papperspackning istället för plåtpackningen, vissa har jag sett säljar den i papper istället (t ex Folkraceshop och BDS).
Plåt används nog för att hålla bättre koll på toleranserna.
Ett ev fel i tjockleken gör att lamellaxeln får jobba snett och den snedställningen måste tas upp i axelns ändar, dvs lamellcentrum och övre primärdrevet.
Sen kan man såklart fundera om en piratpackning i plåt håller samma tjocklek som en original :wackoJag väljer plåtpackningen ia 🙂
Bra tanke… har jag inte tänkt på! Speedparts har ju haft sin packningssats för botten restad i snart 2år. Jag beställde en precis innan de markerade den som restad men ingen har dykt upp än, räknar inte med att det dyker upp nån heller…
Såg att Folkraceshop säljer ett motsvarande kitt för under 400kr, dock är det delplanspackning i papper istället så där får man ju lägga på en hundring för “riktig” delplanspackning men blir ju ganska överkomligt ändå. Lager verkar det också vara rätt ok priser på.
Som sagt. Stål eller papper? Ingen vet om det gör någon skillnad, men det var i jakten på packning till mitt växellådsbyte jag hittade en kommentar om att plåtpackningen är att betrakta som ett schims.
Jag körde med packningsklet (Würth och/eller Loctite) på övriga ställen då jag inte hittade nån packningssats som jag kunde få med så kort varsel…..Nu är det inte så väldigt många år sen man bara använde papperspackning så helt värdelöst kan det väl inte vara?
På den gamla tiden så la man klister över hela packningen och spände den sen; efterspände efter motorn hade varit varm också; det funkade bra PÅ DEN TIDEN.
Det var kanske inte så noga med de gamla lamellaxlarna; mera att spela på där?
Hade jag inte haft annat och hade jag varit beroende av bilen, då hade jag inte tvekat använda papperspackningen.
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Nu är jag av den gamla skolan, vilket innebär att de första Saab’arna jag skruvade med, 1,7 och 1,85 l StanPart motorer, då fanns det ingen stålpackning, eller kedjeprimär, för den delen.
Har ingen aning om när stålpackningen blev standard; det får någon klok gubbe/gumma berätta för mig!
Det var inte viktigt då det inte fanns nåt annat, så enkelt är det!
Och jag efterdrog alltid på mina bilar!
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Vill man bara att det ska bli tätt lär papperspackning + tätningsklet funka.
Frågan är hur det blir med parallelliteten nog betydligt mellan motor och låda ? Troligen blir det inte 100% bra men kanske tillräckligt.Plåtpackningen lär fixa parallelliteten bättre men tätar nog sämre
Pappers+tätningsmedel i speciella “rännor” i packningen räcker bra. Packningen skall ej klistras, och rännorna finns bara på vissa ställen…hmmm? fram och bak..om jag minns rätt.
Jag har t.o.m. tätat med enbart locktite..det fungerade det med.Plåt..hmm.. har nog ingen större betydelse, för hur lammelaxeln ligger an/ riktas, om inte delningsytorna planats. Där är centreringen av kopplingen med lager viktigare.
Men på en bil där låda/motor delas då och då, kan ju plåt vara smartare, typ vid race. Normalt sitter ju lådan 20 000 mil eller mer utan att delas på en gatbil. Papperspackningen ryker ju om man delar motor/låda.Vad är bäst? Det man har hemma. 💡 🙂
Vill minnas att man skulle lägga klister på ett visst sätt; har för mig att permatex användes ofta, kan ha fel…
Men det var inga större problem med papperspackningarna; annat än de gick sönder när man bytte motor.
Vilket inte var helt ovanligt på den tiden när StanPart stod för maskinerna; fast de gick tyst och fint, MEN hållbarheten var ju inget att skryta med.
Nu vet jag inte hur det funkade om man gjorde allt rätt från början med oljebyten och inte minst kylarvätskebyten; ty de där topplocksskruven rätt genom vattenkanalerna var ju en höjdare! Troligtvis gick det åt skogen även med juste intervaller på glykolen…
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
I jakten på en kylare hittade jag en plåtpackning istället 🙂
http://www.softbildelar.se/oljtetragspackning-stal-packning.html
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.