Det här med 95 oktan
- Detta ämne har 22 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2007-05-31 10:30 av truls herland.
-
FörfattareInlägg
-
Fick höra en historia om en kompis som hade kört sin skoter på flygbränsle alltså 102 oktanig, den lilla sur skotern hade gått mycket bättre och dessutom fungerar än utan några haverier
Så då kommer en automatiks fråga, vågar man pröva köra sin TT saab med sånt om man kommer över en dunk, (känner folk som flyger) går det att blanda ut flygbränsle med TT oljan, vore roligt o pröva en tank med 102 okta och se vad som händer, går den bättre så är det ett plus
så frågan min är, innehåller flygbränsle nått som man inte vill ha i bilen sin???
Kortnos…
Högt oktantal betyder inte att det är “mer drag” i bensinen utan att den brinner långsammare. Om du enbart fyller på 98 istället för 95 kommer du aldrig att märka någon skillnad, gör du det så är den helt och hållet inuti ditt eget huvud.
Däremot ger 98-oktanig bensin möjlighet att ställa tändningen lite “aggressivare”, och i så fall teoretiskt kunna få ut en aaaaaaning mer effekt. Men detta kräver alltså att du justerar in motorn efter de nya förutsättningarna.
Vad gäller flygbränslet ber jag att få reservera mig – det är inte omöjligt att sådant bränsle innehåller något helt annat än bensin, det borde till och med vara så med tanke på lågt lufttryck och kalla temperaturer däruppe … den soppan innehåller säkert nåt jox för att hindra frysning…
Återigen Kortnos: Läs om drivmedel i vebotrimmarens handbok. Där kommer du att finna svar på det mesta du vill veta om oktantal.
Hur det blandar sej med TT-olja kan du väl prova i en flaska eller dunk.
Mvh
Pellemaj 31, 2007 at 10:30 #107246Flygbränsle är faktisk något av det bättre man kan åka på.
Såkallad blå AVGAS har ett RON oktantall på 110 och grön AVGAS RON 116.
Man kan blanda med vanlig 98 oktan och TT olja av vilken som helst sort.Det som är bättre med flygbränsle är att det innehåller bly som oktanförhöjare. Så det smörjer motorn bättre än vanligt bränsle.
Man får dock bestycka ner 10-15 procent med detta bränslet för att dra nytja av effekten.
Dock är det absolut inte något som man skulle åka med på gatan, eftersom det innehåller bly, och jag ser inte riktig poängen i att försöka köra med detta bränslet eftersom det kräver så mycket justering av motorn för att det skal ge någon mer effekt.
Så återigen, tanka det högsta oktantalet som fins där du råkar stanna för att tanka, så slipper du några bekymmer över det…
A. Graham Bell har skrivit om detta bränslet i sin motorcykeltrim handbok, så för dom som vil läsa mer om det kan titta inn där.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.