Det här med 95 oktan

Forum / Övrigt / SSR / Det här med 95 oktan

Forum / Övrigt / SSR / Det här med 95 oktan

Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 23, 2007 at 05:25 #106813
      Truls wrote:
      …Annars kan man dyka ner sig i “Automotive Fuels Reference Handbook”..
      då har man drygt 600 sidor som kanske hjälper om det är svårt att sova på nätterna…

      Hjälp! :sick: Skaffa dig ett liv, Truls! 😀

        maj 23, 2007 at 08:04 #106822

        Jag har ju faktiskt en orginal motor…(tror jag iaf :whistle:)

          maj 23, 2007 at 08:27 #106824

          Jag också, bilen har bara gått 5970mil, så jag hoppas den inte är bytt… Den skall i alla fall inte vara det enligt tidigare ägare.

            maj 29, 2007 at 21:21 #107176

            Fick höra en historia om en kompis som hade kört sin skoter på flygbränsle alltså 102 oktanig, den lilla sur skotern hade gått mycket bättre och dessutom fungerar än utan några haverier

            Så då kommer en automatiks fråga, vågar man pröva köra sin TT saab med sånt om man kommer över en dunk, (känner folk som flyger) går det att blanda ut flygbränsle med TT oljan, vore roligt o pröva en tank med 102 okta och se vad som händer, går den bättre så är det ett plus

            så frågan min är, innehåller flygbränsle nått som man inte vill ha i bilen sin???

              maj 30, 2007 at 07:37 #107185

              Kortnos…

              Högt oktantal betyder inte att det är “mer drag” i bensinen utan att den brinner långsammare. Om du enbart fyller på 98 istället för 95 kommer du aldrig att märka någon skillnad, gör du det så är den helt och hållet inuti ditt eget huvud.

              Däremot ger 98-oktanig bensin möjlighet att ställa tändningen lite “aggressivare”, och i så fall teoretiskt kunna få ut en aaaaaaning mer effekt. Men detta kräver alltså att du justerar in motorn efter de nya förutsättningarna.

              Vad gäller flygbränslet ber jag att få reservera mig – det är inte omöjligt att sådant bränsle innehåller något helt annat än bensin, det borde till och med vara så med tanke på lågt lufttryck och kalla temperaturer däruppe … den soppan innehåller säkert nåt jox för att hindra frysning…

                maj 30, 2007 at 07:46 #107186

                vill du mixtra med 102 oktan så köp dig en flaska aspen racing soppa. men som sagt, oktantalet betyder endast att bensinen är mer motståndskraftig mot självantändning.

                  maj 30, 2007 at 09:11 #107189

                  Återigen Kortnos: Läs om drivmedel i vebotrimmarens handbok. Där kommer du att finna svar på det mesta du vill veta om oktantal.

                  Hur det blandar sej med TT-olja kan du väl prova i en flaska eller dunk.

                  Mvh
                  Pelle

                    maj 31, 2007 at 10:30 #107246

                    Flygbränsle är faktisk något av det bättre man kan åka på.

                    Såkallad blå AVGAS har ett RON oktantall på 110 och grön AVGAS RON 116.
                    Man kan blanda med vanlig 98 oktan och TT olja av vilken som helst sort.

                    Det som är bättre med flygbränsle är att det innehåller bly som oktanförhöjare. Så det smörjer motorn bättre än vanligt bränsle.

                    Man får dock bestycka ner 10-15 procent med detta bränslet för att dra nytja av effekten.

                    Dock är det absolut inte något som man skulle åka med på gatan, eftersom det innehåller bly, och jag ser inte riktig poängen i att försöka köra med detta bränslet eftersom det kräver så mycket justering av motorn för att det skal ge någon mer effekt.

                    Så återigen, tanka det högsta oktantalet som fins där du råkar stanna för att tanka, så slipper du några bekymmer över det…

                    A. Graham Bell har skrivit om detta bränslet i sin motorcykeltrim handbok, så för dom som vil läsa mer om det kan titta inn där.

                  Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.