Det här med 95 oktan

Forum / Övrigt / SSR / Det här med 95 oktan

Forum / Övrigt / SSR / Det här med 95 oktan

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 20, 2007 at 23:18 #16067

      Nu vet jag inte om detta har varit uppe förr, försökte söka på det men hittade inget
      Jag har sett i allt mer inlägg där folk i förbifarten snackar som om det är självklart att man kör sin trimmaade TT på 98 oktan!
      En otrimmad orginal motor verkar det inte vara så konstig att man kör 95. Men ni som kör med bilar som har lite mer pulver kör ni alla på 98?

      Den motorn jag har, har väl lite mer än vad som fanns i fabriken, han jag köpte motorn av sa att det var tvärlungt att köra på 95…. så nu börjar jag bli orolig

      Kan man köra på 95? är det rekommnderbart? eller är det bara visa av er som är ”känsliga” o kör på det för kunna sova om nätterna
      för allt har väl att göra med att det är mer utspäda skaer i 95 än 98
      För när jag blandar min soppa i dunk innan jag tankar (känslig jag med) så blir soppan så röd o fin av Super TT castrol oljan o närt jag gasar på o kör så ryker hon gott, tändstiften ser även ut som chocklad, så smörjning borde hon få tycker jag. Skulle vilja undvika att köra på 98 för annars blir det så förbannat dyrt att köra. Min stackars bil drar säker 1,5 (typ inte helt vetenskapligt). Jag tömmer tanken väldigt snabbt o då blir det dyrt

      Lockas inte nu att spekulera om nått är felinställt på min bil för den har svettsad fördelare o har fått sig fler än en inspektion både när det gäller tändning o bränsle

      När jag endå är igång o oroar mig så kan jag säga att jag har ett pappersfilter innan min pump!!! har hört historier om att det inte är bra men samtidigt hört att det spelar ingen roll. För när väl soppan når filtret ska den vara utblandad o inte fastna

      Så mycket tvångstankar så lite tid!

        maj 20, 2007 at 23:34 #106707

        varför folk (tror jag) inte vill köra på 95 oktanig bensin är för att den innehåller 5% etanol, vilket inte blandar sig som det ska med vanlig TT olja.

        oktantalet anger endast hur motståndskraftig bensinen är mot självantändning.

        en liten rolig detalj (för mig som inte var med på stenåldern) är att dom i handboken starkt rekomenderar att man kör på bensin med ett oktantal över 85.

        http://www.faktoider.nu/oktan.html denna sida innehåller mycket bra information.

          maj 21, 2007 at 05:30 #106708

          Läs vedbodtrimmarens handbokSörman racing.

          Jag kör på 98 oktan för att ha större marginal till knack.

          Pelle

            maj 21, 2007 at 05:59 #106710

            Har du problem idag? Annars tuta och kör. Tidigare ägaren borde väl ha erfarenheter?
            Om du är orolig så skaffa en avgastempmätare eller ställ ned tändningen något. Standardmotorn har ganska god marginal mot knack, så en ”lagom” trimmad motor ligger inte nödvändigtvis farligt till i första hand. Ska man plocka ut höga effekter så minskar alla marginaler och till slut måste man öka oktantalet.

              maj 21, 2007 at 08:30 #106716

              Jag har fått mig itutat att det inte kostar mer att tanka 98:a heller för man kommer motsvarande längre per liter bensin.

                maj 21, 2007 at 09:00 #106717

                På en modern motor med datastyrning, möjligtvis ja. Men en gammal motor blir aldrig bättre än vad den är byggd för.

                  maj 21, 2007 at 11:34 #106720
                  Dicst wrote:
                  På en modern motor med datastyrning, möjligtvis ja. Men en gammal motor blir aldrig bättre än vad den är byggd för.

                  Är detta något du vet eller något som du tror?

                    maj 21, 2007 at 11:38 #106721

                    En motor som har givna förutsättningar drar lika mycket bränsle hur man än gör. En motor som har elektronik som kan anpassa förutsättningarna till motorn har alla möjligheter att dra mindre bränsle om styrelektroniken kan dra fördel av högre oktantal.

                      maj 21, 2007 at 11:40 #106722

                      ”Resonemanget kompliceras av att moderna motorer är avancerade apparater, bl.a. kan de sänka tändpunkten om de märker att det behövs för att undvika knackning, eller höja kompressionen om de märker att det går. I sådana fall så får man faktiskt lite mer kräm ur motorn när man tankat bensin med högre oktantal. Det har dock fortfarande ingenting att göra med bensinens energiinnehåll. En motor som är optimerad för 95 oktan har fortfarande ingenting extra att hämta ur 98 oktan. ”

                        maj 21, 2007 at 11:50 #106723

                        Ja då kommer nästa fråga. Är en TT Saab optimerad för den 95 oktaniga soppa som finns i pumparna idag med allt junk som bensinbolagen blandat i eller är det bättre att köra den på 98 för att slippa knackningar och eventuell dålig lösningsförmåga av TToljan med all sprit som är i? För det är väl fortfarande mindre sprit i 98 oktan än i 95?

                        Mängden iblandad sprit måste ju ha inverkan på hur långt man kommer per liter.
                        Etanolen har ju enligt kontrollerade uppgifter 30-40% lägre energiinehåll än motsvarande mängd ren bensin.

                          maj 21, 2007 at 12:25 #106725

                          SAAB TT-motorer är väl snarare optimerade för 87 oktan, med kompression som en cykelpump ungefär… Min bruksmotor som är helt ofilad fick ett väldigt lyft bara av att plana toppen 3mm. Den har jag kört både på 95 och 98 oktan utan att jag har märkt någon skillnad.

                          Pelle

                            maj 21, 2007 at 12:41 #106727

                            Jadå, det är något jag verkligen vet.

                            Nästa fråga är nästan omöjlig att besvara. Jag drar till med ett ”Definitivt kanske”.
                            Varje motor är en individ och jag lovar att det går inte att svara för allas motorer med ett generellt inlägg. Varenda TT-åkare har ju justerat eller modifierat sina motorer på nåt vis. Vissa mer än andra:
                            En öppnad luftburk, större halsring, i bästa fall bytt munstycke, vissa har avstämd pipa, några kör med centrifugalreglering och vacuum, andra med helt låst tändläge, mer eller mindre förtändning, högkomptopp, höjda avgasportar, dålig kylning osv osv osv. Listan kan göras oändlig i variationer. Därtill kommer variationer av barometertryck och luftfuktighet, dvs syrehalt i luften per volymenhet.

                            Men om vi utgår ifrån en helt standard TT (som nästan ingen har) där man justerat upp huvudmunstycket aningens något fet på, så går den utmärkt att köra på dagens handelsbensin med en skvätt etanol i. Frågar som tidigare: ”Har du problem idag?…”

                              maj 21, 2007 at 22:27 #106743

                              Nej inga vad jag vet om, nyfiken mest

                                maj 22, 2007 at 06:32 #106755

                                En kort liten fråga om Castrol-oljan som nämns ovan. Den anses i de flesat trådarna vara den bästa oljan. Har ni några bra tips om var man köper den?

                                  maj 22, 2007 at 21:11 #106806

                                  Jag skulle nog fylla det högsta oktantalet som fins
                                  på den mackan jag råkar stanna på för att tanka..

                                  Så får man ett bekymmer mindre, och slipper lägga skulden på bränslet
                                  om man skulle råka ut för ett motorras….

                                  artikelen om bränsle på vebomeksidorna var rätt bra,
                                  så man får lusläsa den om man er intresserad av oktantal med mer..

                                  Annars kan man dyka ner sig i ”Automotive Fuels Reference Handbook”..
                                  då har man drygt 600 sidor som kanske hjälper om det är svårt att sova på nätterna…

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.