Diagnoshälp 900i 2,0 -91

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Diagnoshälp 900i 2,0 -91

• Författare

Jag lånade ut min bil till min gasglade bror i några veckor och när jag får tillbaks den finns det diverse problem.

När bilen är kall och jag ska starta den så är den svårstartad och när den väl hoppar igång så är den ”kraftlös” och dör så snart man nuddar gasen. För att ens få bilen att orka röra sig behöver man gasa ganska friskt om den inte ska dö direkt. Det problemet blir mindre när den är varm, men det saknas fortfarande kraft.

Enorma vita rökmoln ur avgasröret när den är kall är också något nytt.

Den har ”alltid” tagit lite vatten, men inte överdrivet mycket.

Inget vatten i oljan så vitt det går att se på stickan.

Jag har en etanolbox från http://www.tankaetanol.nu kopplad till spridarna, men det gör ingen skillnad om jag startar på etanol eller bensin, eller om boxen är inkopplad eller ej.

Mina första gissningar är att han blåst toppackningen eller att det på något annat sätt kommer in vatten i förbränningsrummen.

Har ni några andra bra gissningar?

juni 22, 2013 kl. 11:02 #54870

OM du kör utan att ha etanolboxen inkopplad; går den magert då med?

Annars verkar det vara en misslyckat konvertering där inte bilen får soppa nog; då blir den kraftlös…

Är den lika kraftlös på ren bensin? Nu menar jag vid varm motor; inte kall, alla etanolbilar har problem när de är kalla.

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

juni 22, 2013 kl. 11:09 #54871

Har testat på både bensin och etanol och med och utan boxen inkopplad och problemen är ungefär desamma.

Och konverteringen har ju funkat i många felfria mil innan…

juni 22, 2013 kl. 12:16 #54873

Jag tycker det låter som att du har ventilproblem med tanke på att den är svårstartad och orkeslös.

juni 22, 2013 kl. 18:10 #56910

Du har inte en bränslepump som sjunger på sista versen?

Lambdan säger inte ifrån?

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.