Distinktare växellägen og900

Forum Modellspecifika forum OG900 Distinktare växellägen og900

• Detta ämne har 44 svar, 24 deltagare, och uppdaterades senast 2010-01-10 19:48 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 45 totalt)
  • Författare

Hej på er.

jag har bytt spak på min 99 turbo och 900 Aero till special byggda, Tror det var växllåds jörgen som plockade fram dom för 10-15 år sen,

Kan ta bilder på den om någon är sugen. brukar dyka upp beg på stcs.

Mvh

Johannes

Melwin
    Deltagare

Lägg ut bilder du! Kan vara kul att se,själv har jag sett och provat spaken,känns helt ok.

saabaero
    Deltagare

Jag gjorde en liten modifiering av den gamla plastkulan som förbättrade känslan något.
    Genom att öka fjädertrycket på ”kulan” blir känslan mer distinkt. Tror att jag bara schimsade bef fjäder med någon extra bricka för att få mera tryck.
    Passade samtidigt på att byta glidbussningen i spakstället och såklart smörja med fett.
    Det blev väl inte superkänsla i spaken med definitivt en förbättring :jobbar:

saab putte
    Deltagare

Annars går det ju att höja kulan på stången och sedan sätta en distans under spaken som är lika tjock som som höjningen,då ändras utväxlingen på spaken,gjorde detta i en jag hade men då korta ja spaken lite också och det blev riktigt stumma växellägen.

Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

Här kommer bilder:

Mvh Johannes

benny900
    Deltagare

Borg Warner är lösningen för distinktare lägen :jobbar:

Melwin
    Deltagare

Förklaring tack???

Krister K
    Deltagare
    melwin wrote:
    Förklaring tack???

Han menar nog automatlåda…

Melwin
    Deltagare

Det handlade om manuell låda,se början av tråden!!!! :sad2:

nkro
    Deltagare

Hej allihop.

Vi hade problem med växellägena i rallybilen. Detta trots stålstång, andra gaflar, stålfingrar svart lock med Jörgen spak.

Vi har funderat på problemet ett tag.
    Ett problem var att pinnen i botten på spaken böjde sig. Samt att botten plasten styrde dåligt.

Därför tillverkade vi en ny bottendel som har fasta växellägen. Efter att vi använt den fungerar det mycket bättre. Även lite säkrare mot fel växel i stridens hetta.

Alla andra specialspakar till saab jag sett har inga lägen utan är igentligen en uniball med kortare lägen. Oftast ingen backspärr heller.

Jag kan ta fram några lock till om intresse finns eftersom jag ska göra några till mig själv. Lägger upp en bild senare i veckan.

Niklas

anders j
    Deltagare

Hej Niklas!

Jag är också intresserad av ett par lock om du har möjlighet att ordna fram vid tillfälle!

MVH

sandblom
    Deltagare

hej niklas !

här är en till som är intreserad av ett sådant lock

mvh martin

nkro
    Deltagare

Roligt att intresse finns.

Återkommer med bild.

Niklas

longjohn61
    Deltagare

Och jag vill också ha en till en 5 petad

Mvh Nisse

nkro
    Deltagare

Hej

Här kommer en bild. Ska kolla priset blir.
    Och hur många jag fixa fram.

Niklas

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 45 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng