- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2005-12-23 09:18 av .
- FörfattareInlägg
- 8 november, 2005 kl. 20:46 #13338
even
DeltagareHar problem med en icke fungerande 900 -90.
Har lokaliserat soppa reläet efter viss möda. Har mätt igen och kommit fram till att jag inte får någon spänning på spolen (85 eller 86) oavsett om tändningen är av eller på (lila färgade kabeln). Där emot har jag spänning på nr 30 som sig bör vara (87 går sedan vidare som matare till pumpen). Sitter det någon tryckvakt eller liknande som också styr reläet, vet att jag igentligen skulle behöva ett el-schema för att klara ut detta men sakna en rephandbok och de jag har till V¤ hjälper inte så mycket
/anders
8 november, 2005 kl. 21:05 #89890stefan
Deltagarevet inte hur det ser ut exakt men flertalet bilar styr soppapumpsreläet med tändningsimpulser så du kan lika gärna ha en död styrenhet till tändningen. Ta ur ett stift och jorda det ordentligt och se att du har gnista innan du går vidare.
är det en modell med vevaxelgivare så kan det vara den som är död, ganska vanligt det också.8 november, 2005 kl. 23:06 #89891wibbe60
DeltagarePå 9000 (och eventuellt också 900 med elektronisk insprutning och kat) får man inte ström till pumpen om tändningen inte fungerar som den skall. Detta förmodar jag är för att man inte skall fylla katten med oförbränd bensin. Kolla om du har gnista på stiften.
9 november, 2005 kl. 11:41 #89892sabbe
DeltagareMotorn måste ”snurra” och ge gnistor för att bränslepumpen skall få ström, detta är en krocksäkerhetsdetalj. Motorn stannar ofta vid en krock, då är det meningen att bränslepumpen skall stanna. Det är inte så roligt med avslitna bränsleledningar i motorrummet och en elpump som öser ut bränsle på den varma motorn.
Sabbe
9 november, 2005 kl. 13:25 #89893even
DeltagareJag kanske ska tillägga att vi mätte både med tändningsläge och när man körde motorn på starten. Var också inne på att den inte skulle få någon soppa om inte motorn gick runt. Ska göra en sväng till garaget ikväll igen och ta en titt. /anders
rejäl och fin gnista är det också…
14 november, 2005 kl. 15:29 #8989423 december, 2005 kl. 09:18 #89895even
Deltagarevisade sig att tändmodulen samt kablage till vevaxelgivaren hade givit upp.
tack för hjälpen
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.