Dorn för montering av balansaxellager
- Detta ämne har 33 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2013-09-05 09:55 av
jesperlann.
-
FörfattareInlägg
-
januari 22, 2012 at 08:54 #5266
Skulle behöva ett dorn för montering av balansaxellagrena på V4an. Har hittat en ritning på gamla forumet:
Nu har jag två frågor:
-Är det någon som kan tänka sig att tillverka ett eller flera dorn enligt ritningen?
-Finns det intresse hos fler att köpa ett dylikt dorn?januari 22, 2012 at 11:26 #38236Jag var i kontakt med en mekanisk verkstad i karlstad och han garvade lite åt mig och tyckte att han slängde ihop en sådan lätt som en plätt… Tog inget pris då för han var upptagen med annat, sen blev det motorbyte så jag har inte brytt mig mer.
Vill ni så kan jag kontakta honom igen och få ett prisförslag??
januari 22, 2012 at 13:17 #38238Ja, det hänger väl mest på den där detaljen att ha en svarv… 🙄
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”januari 22, 2012 at 16:35 #38242Precis Janne 🙂 Skulle fixat det själv om jag haft en svarv. Svärfar har en kontakt som kanske kan ordna en också. Men visst vore det bättre att göra två dornar så att man slipper slå på den andra ytan?
Men kolla gärna pris Christian. Det blir ju inga ställkostnader eller verktygskostnader så det kanske är möjligt att beställa några att sälja i webbshopen.
Jag funderade lite på dornet ikväll på jobbet, och kom fram till hur jag skulle göra.
Borra ett 9mm hål i centrum och göra en stor bricka ca 60mm med 9mm hål.
Använda en M8 gängstång att trä igenom motorn och pressa dit lagret.
Borra upp och gänga med M12 i varje ände på dornet,så man kan skruva dit en
bult att slå på.Jag kan tänka mig att tillverka dornar om intresse finns,
det blir alltid spillbitar från kapningen över på min arbetsplats,
och jag får använda maskinerna på helgerna :AP
Det vore bra om jag fick mer noga mått,vad har lagren för mått?/Owe
januari 24, 2012 at 06:22 #38319Har ingen aning om några mått men jag ställer mig på kö för ett dorn!! Gängstänger kan jag nog fixa till vettiga priser.
januari 24, 2012 at 06:25 #38320Gängstång låter smart. Kan man dra i bägge lagren samtidigt då?
Kan mäta lagren med bra skjutmått om det duger?januari 24, 2012 at 06:40 #38321Vad ska det vara för hårdhänt/kvalité på gängstaven? Räcker 8.8? Eller behövs där häftigare grejjer?
Patrik:
Måtten på lagren borde stå i verkstadshandboken.
Risken är att det blir ”lite”överarbetat 😳
Jag vill göra dornet med 100delsprecision :ID
Det är en del av min vardag och ger inte mer arbete.jag tror att det är bäst att pressa in ett lager i taget.
Det blir svårt att passa in båda samtidigt.
En dubbel dorn+gängstång och bricka på andra sidan :APChristian:
det funkar med 8.8 kvalitet.Det finns kanske någon som kan låna ut lager så att jag kan mäta dom.
/Owe
januari 24, 2012 at 09:17 #38330Ja det är ju lika bra att mäta och tillverka ordentligt. Jag har en uppsättning lager men ingen mikrometer. Lagrena är tänkte att sättas in i motorn snart, men då behöver jag å andra sidan en dorn 🙂
I VHB hittar jag:Borrningar i cylinderblocket för balans-
axelbussningar:
Främre 54.420-54,445 mm
Bakre 57,620-57,645 mmBALANSAXEL
Antal lager 2Spel i bussning:
Främre 0,02-0,08 mm
Bakre 0,03-0,07 mmBalansaxelns axialspel 0,05-0,15 mm
Bussningarnas innerdiameter:
Främre 50,85-50,88 mm
Bakre 54,03-54,05 mmBalansaxelns lagerdiameter:
Främre 50,83-50,80 mm
Bakre 54,00-53,98 mm@phermansson wrote:
Balansaxelns lagerdiameter:
Främre 50,83-50,80 mm
Bakre 54,00-53,98 mmDär har vi måtten jag söker!
Intressant att toleransen på axeln skiljer mellan främre och bakre diametern./Owe
Jag fick lite tid över och svarvade ena sidan på dornet,
Det fick bli dia 53,97 på den, får se om jag hinner resten i morgon.
Eftersom jag är CNC-svarvare blev det ett litet program,så flera dornar
gör jag på nolltid.
Patrik: du kan skicka ett PM med din adress så jag kan skicka ”prototypen” till dig./Owe
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.