Dottern har blivit med Saab

Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / Dottern har blivit med Saab

Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / Dottern har blivit med Saab

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • juni 29, 2020 at 20:05 #472093

      Körkortet närmar sig och det slumpade sig så att dottern fick möjlighet att köpa en riktig lågmilare 900 97:a.
      Men pappa är tappad i vanliga fall och helt borta på så moderna Saabar..,
      Så jag funderar på vilken motorolja är att rekommendera i en sådan här?

      Sedan så satt det plåtfälgar med navkapslar på den och alu-fälgar kunde ju vara trevligt. I vilka utföranden fanns det Saab-orginalfälgar? Och om ev nån har en uppsättning till salu isf 🙂

      Mvh Christian

        juni 29, 2020 at 22:25 #472098

        Kul att dottern gjort ett klokt bilval.
        NG900 gör sig vansinnigt bra med 16″ Viking Aero fälgar.

        Olja, jag skulle köra Dexos2 5w30. Den kör jag på alla mina Saabar, gamla som nya. Förespråkar även täta byten och att helt undvika biltemas oljefilter.

        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
        Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
        Saab 9-3 Vector SC ´09

        Skämsbil:
        Audi A6 Avant

        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

        • Det här svaret redigerades för 3 år, 9 månader sedan av Lsoderlund.
          juli 3, 2020 at 09:45 #472216

          Jag såg att Maptun säljer originalfilter för 69:-, vilket inte är helt orimligt. Själv köpte jag en låda med 20 st Speedparts filter för en billig peng.
          Jag har klurat lite på om kanske inte GM delsyntet på 10w-40 är mer lämpad i en bil utan turbo. Detta är givetvis bara mina spekulationer och jag ämnar ej att ge mig in i oljepolitiken!

          Saab/WIS säger att det är viskositet enligt SAE som gäller: 10w-30, 10w-40, 5w-30, 5w-40 som gäller (5w-oljorna skall vara hel-/delsyntet).
          15w-40 går att använda, dock ej vintertid.
          Kvaliteten skulle då uppfylla kraven enligt API SG och CCMC G4/G5, men rimligtvis så håller du dig till GM Dexos2, som nämnts innan.

          GM 10w-40 och Saab Original 5w-30 duger alltså gott och är inte dyrt heller!

          De fälgarna har jag tidigare avfärdat som ointressanta, men nu med vetskap om namnet så blev de genast lite mer spännande!

          900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10

          • Det här svaret redigerades för 3 år, 8 månader sedan av M.Lindgren.
            juli 5, 2020 at 22:52 #472258

            Jag tackar ödmjukast för tips och råd ?

              juli 11, 2020 at 07:06 #472373

              Hej. Jag såg en motsägning i WIS. Jag tror att det är en ursprunglig text som aldrig uppgraderades och att det jag skrev ovan är det som gäller.

              I det jag ser som en motsägning står det att 5w-30 och 5w-40 skall användas vid temperaturer som ligger konstant under -20°C.
              Detta finns under 2. Motor/Grundmotor 4-cyl/Teknisk data (flik)/Smörjsystem.

              Det stycket jag skrev av i texten ovan är från 1. Service/Saab Original Service EU/Service (flik)

              Med detta i tanken så kommer jag nog prioritera GM 10w-40 delsyntet i bilar med sugmotor, men igen: det är mina egna tankar.

              Mvh Mikael.L

              900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.