Dottern har blivit med Saab

Forum Modellspecifika forum NG900/OG9-3 Dottern har blivit med Saab

  • Detta ämne är tomt.
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #472093
    christian bruce
    Deltagare

    Körkortet närmar sig och det slumpade sig så att dottern fick möjlighet att köpa en riktig lågmilare 900 97:a.
    Men pappa är tappad i vanliga fall och helt borta på så moderna Saabar..,
    Så jag funderar på vilken motorolja är att rekommendera i en sådan här?

    Sedan så satt det plåtfälgar med navkapslar på den och alu-fälgar kunde ju vara trevligt. I vilka utföranden fanns det Saab-orginalfälgar? Och om ev nån har en uppsättning till salu isf 🙂

    Mvh Christian

    #472098
    Lsoderlund
    Deltagare

    Kul att dottern gjort ett klokt bilval.
    NG900 gör sig vansinnigt bra med 16″ Viking Aero fälgar.

    Olja, jag skulle köra Dexos2 5w30. Den kör jag på alla mina Saabar, gamla som nya. Förespråkar även täta byten och att helt undvika biltemas oljefilter.

    Saab 99 GL ´83
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87
    Saab 9-3 Turbo ´99

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    • Det här svaret redigerades för 1 vecka, 4 dagar sedan av .
    #472216
    M.Lindgren
    Deltagare

    Jag såg att Maptun säljer originalfilter för 69:-, vilket inte är helt orimligt. Själv köpte jag en låda med 20 st Speedparts filter för en billig peng.
    Jag har klurat lite på om kanske inte GM delsyntet på 10w-40 är mer lämpad i en bil utan turbo. Detta är givetvis bara mina spekulationer och jag ämnar ej att ge mig in i oljepolitiken!

    Saab/WIS säger att det är viskositet enligt SAE som gäller: 10w-30, 10w-40, 5w-30, 5w-40 som gäller (5w-oljorna skall vara hel-/delsyntet).
    15w-40 går att använda, dock ej vintertid.
    Kvaliteten skulle då uppfylla kraven enligt API SG och CCMC G4/G5, men rimligtvis så håller du dig till GM Dexos2, som nämnts innan.

    GM 10w-40 och Saab Original 5w-30 duger alltså gott och är inte dyrt heller!

    De fälgarna har jag tidigare avfärdat som ointressanta, men nu med vetskap om namnet så blev de genast lite mer spännande!

    900i 4d -91, 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08

    • Det här svaret redigerades för 1 vecka sedan av .
    #472258
    christian bruce
    Deltagare

    Jag tackar ödmjukast för tips och råd 😊

    #472373
    M.Lindgren
    Deltagare

    Hej. Jag såg en motsägning i WIS. Jag tror att det är en ursprunglig text som aldrig uppgraderades och att det jag skrev ovan är det som gäller.

    I det jag ser som en motsägning står det att 5w-30 och 5w-40 skall användas vid temperaturer som ligger konstant under -20°C.
    Detta finns under 2. Motor/Grundmotor 4-cyl/Teknisk data (flik)/Smörjsystem.

    Det stycket jag skrev av i texten ovan är från 1. Service/Saab Original Service EU/Service (flik)

    Med detta i tanken så kommer jag nog prioritera GM 10w-40 delsyntet i bilar med sugmotor, men igen: det är mina egna tankar.

    Mvh Mikael.L

    900i 4d -91, 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng