Dra vagn 1440 kg med b-kort med lite nyare SAAB?

Forum / Övrigt / Off Topic / Dra vagn 1440 kg med b-kort med lite nyare SAAB?

Forum / Övrigt / Off Topic / Dra vagn 1440 kg med b-kort med lite nyare SAAB?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 27, 2013 at 10:44 #8272

      Blir så less på att skriva regnr och kolla i släpvagnskalkylatorn på Transportstyrelsen sida.

      Är det nån som har koll på vilka 93 och 95, -07 och nyare som man kan dra 1440 kg vagn med bara B körkort?

        december 27, 2013 at 12:00 #62156

        Har inte svaret på din fråga, men det kan skilja mellan olika bilar av samma modell. SAAB 9000 t.ex. har jag sett allt från 1440-1580kg på B-kort.
        Min 9000 fick dra 1500kg på B-kort för att i höstas fått 40kg till d.v.s. 1540kg på reg.beviset.
        Min 9-5 2.3 185hk kombi får ta 1390kg på B-kort.

          december 27, 2013 at 12:30 #62158

          Hej.Tex 9-5 2006 automat får du dra 1350 med B kort.Slå bara reg nr på transportstyrelsen så ser du vad det står på släpvagnsvikt med b kort.Det är ju då släpets totalvikt som avses. Mvh Magnus

            december 27, 2013 at 12:36 #62159

            Annars kan du göra som jag och ta B96-behörighet, då får du dra 4250 totalt (B = 3500kg). Med min 9-5 och det hyrbilsläp jag brukar ha får jag lasta 1200kg. :race

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              december 27, 2013 at 12:54 #62161

              Jo, tänkte undvika ta utökad behörighet…

              Kört släpvagnskalkylatorn på några bilar och min husvagn men blev inte riktigt klok på utfallet.

              En sån här fick inte dra:

              Saab 9-5 1.9 TiD Linear SportCombi Aut Drag -07
              Märke: Saab Biltyp: Kombi
              Modell: 9-5 LINEAR SPORTCOM Färg: Mörkröd
              I trafik: 2006-09-22 Drivhjul: Tvåhjulsdriven
              Hästkrafter: 149 Hk CO2-utsläpp: 204 g/km

              men denna fick:

              Saab 9-5 -08
              Märke: Saab Biltyp: –
              Modell: 9-5 Färg: Vit
              I trafik: 2008-12-01 Drivhjul: Tvåhjulsdriven
              Hästkrafter: 149 Hk CO2-utsläpp: 204 g/km

              Ngn som har bra koll? Även 93 kombibilar är intressanta, helst dieslar

                december 27, 2013 at 13:09 #62164

                Du får titta på bilens totalvikter. Antar att det är där det skiljer.
                B96 är fö väldigt smidigt att ta. Inte en massa plugg, nästan bara praktiskt handhavande, vilket man ju redan har hyfsad koll på om man haft körkort några år och kört släp en del.

                96 V4 1975 ”Bollen”
                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                  december 27, 2013 at 22:17 #62182

                  9-3 ss hittade jag ganska många som fick dra 1510kg men sc under 1500. När jag letade 1500kg..

                  Köpte en 9000 Den får dra 1570kg
                  Och tack vare De nya reglerna så får nu mera min og 900s 3dr -91 dra 1790kg men begränsas av draget på 1500kg.

                  Så dina 1440 borde inte bli så svårt.

                    januari 1, 2014 at 16:09 #62351

                    Bilens dragvikt ger ju en viss begränsning, 9-3 är ju max 1600 kg och 9-5 får ju totalt dra 1800 kg precis som en 9000 cs.
                    En 9-3 TID med manuell låda får bara dra 1400 kg på B kort. Om du väljer en 9-3 med 150 hk bensin motor får den dra 1440 kr på B kort.

                    Enklast är att räkna den totala vikten 3500 kg minska med bilens totalvikt, sista ex är då 2060 kg, detta ger B dragvikten som är 1440 kg.
                    En diesel väger 40 kg mer och då blir dragvikten såklart 40 kg mindre.

                    Inga regler utan undantag, äldre bilar ( 96 och äldre) har plötsligt fått dra mycket mer än tidigare. Ex vis min 900 aero -93, räkna på 3500 kg, minska med bilens totalvikt som är endast 1820 kg. Skillnaden är mao 1680 kg, begränsningen här är bilens bes godkända dragvikt som är satt till 1500 kg

                    Så enklast att förklara det hela är att vikten 3500 kg ( 3501 kg räknas som tungt fordon) minskas med bilens totalvikt, detta är max dragvikt på B kort OM inte bilens godkända dragvikt säger ngt annat.

                    En annan regel som är till det bättre är att Ex vis får bilen dra 1440 kg med b kort. Tidigare fick man inte koppla på ett tomt släp som reggad för t.ex 1500 kg.
                    Jag har ett släp som är till 2000 kg, kopplar jag detta på en bil för 1440 kg får jag bara lasta det med den vikt som är mellan 2000 kg och släpets tjänstevikt.
                    I detta fallet 410 kg. Så jag kan lasta 1030 kg ialla fall. För att ha allt på det “torra” har jag alltid alla papper med mig i bilen som kan styrka uppgifterna, dessutom har jag vägt mitt släp med min bil som jag brukar ha lastad och har detta noterat.

                    Tänk även på att om man lastar en bil på släpet och man räknar tjänstevikten så får man dra av 70 kg för föraren samt för verktyg och tankmängd.

                    hoppas detta kastar lite ljus över saken.

                      januari 1, 2014 at 19:42 #62355

                      @porsche944 wrote:

                      Bilens dragvikt ger ju en viss begränsning, 9-3 är ju max 1600 kg och 9-5 får ju totalt dra 1800 kg precis som en 9000 cs.
                      En 9-3 TID med manuell låda får bara dra 1400 kg på B kort. Om du väljer en 9-3 med 150 hk bensin motor får den dra 1440 kr på B kort.

                      Enklast är att räkna den totala vikten 3500 kg minska med bilens totalvikt, sista ex är då 2060 kg, detta ger B dragvikten som är 1440 kg.
                      En diesel väger 40 kg mer och då blir dragvikten såklart 40 kg mindre.

                      Inga regler utan undantag, äldre bilar ( 96 och äldre) har plötsligt fått dra mycket mer än tidigare. Ex vis min 900 aero -93, räkna på 3500 kg, minska med bilens totalvikt som är endast 1820 kg. Skillnaden är mao 1680 kg, begränsningen här är bilens bes godkända dragvikt som är satt till 1500 kg

                      Så enklast att förklara det hela är att vikten 3500 kg ( 3501 kg räknas som tungt fordon) minskas med bilens totalvikt, detta är max dragvikt på B kort OM inte bilens godkända dragvikt säger ngt annat.

                      En annan regel som är till det bättre är att Ex vis får bilen dra 1440 kg med b kort. Tidigare fick man inte koppla på ett tomt släp som reggad för t.ex 1500 kg.
                      Jag har ett släp som är till 2000 kg, kopplar jag detta på en bil för 1440 kg får jag bara lasta det med den vikt som är mellan 2000 kg och släpets tjänstevikt.
                      I detta fallet 410 kg. Så jag kan lasta 1030 kg ialla fall. För att ha allt på det “torra” har jag alltid alla papper med mig i bilen som kan styrka uppgifterna, dessutom har jag vägt mitt släp med min bil som jag brukar ha lastad och har detta noterat.

                      Tänk även på att om man lastar en bil på släpet och man räknar tjänstevikten så får man dra av 70 kg för föraren samt för verktyg och tankmängd.

                      hoppas detta kastar lite ljus över saken.

                      Det var en av anledningarna till att jag tog BE i början på -80talet. Tänk så mycket matte jag sparat på det…

                        januari 1, 2014 at 23:09 #62360

                        @porsche944 wrote:

                        En annan regel som är till det bättre är att Ex vis får bilen dra 1440 kg med b kort. Tidigare fick man inte koppla på ett tomt släp som reggad för t.ex 1500 kg.
                        Jag har ett släp som är till 2000 kg, kopplar jag detta på en bil för 1440 kg får jag bara lasta det med den vikt som är mellan 2000 kg och släpets tjänstevikt.
                        I detta fallet 410 kg. Så jag kan lasta 1030 kg ialla fall. För att ha allt på det “torra” har jag alltid alla papper med mig i bilen som kan styrka uppgifterna, dessutom har jag vägt mitt släp med min bil som jag brukar ha lastad och har detta noterat.

                        Detta är något jag funderat över sedan de nya reglerna infördes. Att det är bruttovikten som räknas känns mera logiskt.
                        Har du någon länk till sida som styrker detta?

                            januari 2, 2014 at 08:39 #62363

                            Även jag har BE, CE så egentligen brukar jag inte bry mig så speciellt vad jag kopplar på bilen, brukar gå på devisen att är jag bara inom bilens godkända dragvikt så får jag dra det! Men jag ligger nära gränsen med min bil / släp konstellation.

                            Dragbil VW Passat 2,0 TDI med godkänd dragvikt om 1800 kg. Men bilskrället är tungt , totalvikt 2180 kg. Dragvikten med B kort är endast 1320 kg. Ett Ifor Williams släp som får lasta 2000 kg total vikt, och som väger 410 kg. Last vikten är då 1590 kg.
                            På detta släp har jag oftast en Porsche 944 som har tjänstevikten 1450 kg. Så långt ät ju allt rätt, släpet får lasta bilen med 140 kg tillgodo.

                            Men Passaten får dra 1800 kg max och detta blir då släpets 410 kg + 944;ans 1450 kg totalt 1860 kg. Mao 60 kg överlast, men det är ok att räkna bort föraren på 70 kg från tjänstevikten och då hamnar jag på en totalvikt om 1790 kg, mao 10 kg tillgodo.
                            Men för att säkra detta har jag våg uppgifter med mig på släpets totalvikt inkl last för att ha ett bevis på alla uppgifterna.

                            Visst är det jobbigt med släpvagns vikter, och överlast är svindyrt. Dessutom är det olovlig körning om man inte har rätt körkort för drag kombinationen.

                              januari 2, 2014 at 10:11 #62366

                              Det är ju ändå bättre med överlast än olovlig köning, verkar många resonera. Mao hellre dra en liten kärra med mer last än tillåtet än att lasta okej på en kärra du inte får köra ens tom. Från trafiksäkerhetssynpunkt är det väl däremot resonemanget diskutabelt.

                              96 V4 1975 ”Bollen”
                              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                januari 4, 2014 at 20:56 #60720

                                @porsche944 wrote:

                                Men Passaten får dra 1800 kg max och detta blir då släpets 410 kg + 944;ans 1450 kg totalt 1860 kg. Mao 60 kg överlast, men det är ok att räkna bort föraren på 70 kg från tjänstevikten och då hamnar jag på en totalvikt om 1790 kg, mao 10 kg tillgodo.

                                Tänk på att ca 70-100kg hamnar på dragkroken och hamnar då på bilens lastvikt.

                                  januari 4, 2014 at 21:03 #60477

                                  @saabjocke wrote:

                                  http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsregler/Slap/Slapvagn–husvagn/Har-du-ratt-korkort/

                                  God fortsättning…

                                  Gjorde en koll med vårt 1900kg släp efter en 9-5:a med B-kort på:
                                  https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
                                  Med vanligt B-kort fick jag inte dra den alls (tjänstevikt 960kg) endast med utökat B.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.