Dragning av tooplocksbultar utan byte av packning

Forum / Övrigt / Allmänt / Dragning av tooplocksbultar utan byte av packning

Forum / Övrigt / Allmänt / Dragning av tooplocksbultar utan byte av packning

  • Detta ämne har 10 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2006-06-14 18:44 av Anonym.
  • Författare
    Inlägg
    • maj 7, 2006 at 14:54 #14184

      Jag har bestämt mig för att byta topplocksskruvar till en 900T-16 1992. Orsaken är att jag vill förebygga ett packningsras. Jag har ett gäng nya skruvar som jag tänkte ersätta de gamla med.

      Med tanke på att topplockpackningen komprimerats, är min enkla fråga;
      Gäller samma moment som vid byte av T-packning?
      Är den komprimeringen av t-packningen som normalt sker försumbar i jämförelse med sträckningen av skruvarna när man momentdrar?

      Ps, jag har läst igenom gamla trådar i ämnet, men inte hittat något om just detta. DS

        maj 7, 2006 at 20:49 #94650

        är du helt hundra på att packningen håller längre bara för att du byter skruvar då? De många hundra packningar som jag har bytt på massor av bilar har sällan blåst pga förbränningstryck utan det är tidens tand som bryter ner dom. Fuskar man med glykolbyten så “rostar” dom i princip bort och det ihop med värme under lång tid gör att det till slut inte orkar längre och packningen blåser till närmaste kanal. Nya skruvar förebygger ju alltså inte packningens åldrande och om nu packningen är bytt nån gång och bultarna är korrekt sträckdragna så ska man knappast behöva efterdra eller byta dem.
        men för att återgå till ämnet så ska man nog dra dem normalt efter spec, det man förmodligen inte behöver göra är att dra dem till moment eller grader eller vad det nu är och sen släppa på dem eftersom packningen redan är komprimerad en gång.

          maj 7, 2006 at 20:58 #94651

          Orsaken är att jag från flera källor hört att topplockskruvarna med tiden mattas och tappar en del av förspänningen och därmed lämnar utrymme för blåsta packningar.

          Glykolbyten är jag noga med. Bilem är fö en utpräglad sommarbil som får regelbunden vård och service ffa i förhållande till det låga “miluttaget”

            maj 8, 2006 at 06:47 #94652

            Hej Martin!

            Den här länken kanske kan vara till hjälp?

            Dragning/efterdragning av topplock

            Har själv planer på att göra samma sak eftersom min lättryckare numera är lätt masserad.

              maj 8, 2006 at 10:56 #94653

              Har aldrig hört att någon har återanvänt en gammal topplockspackning. Komprimeringen av packningen är en del av tätfunktionen. Jag skulle inte chansa på en gammal packning. Moderna topplocksskruv som vinkeldras hamnar inom sträckgränsen och ligger och håller spännsten hela tiden. De får normalt endast dras max 6ggr sedan blir de för långa. Jämför längden på ny och gammal skruv.

              Sabbe

                maj 8, 2006 at 12:40 #94654

                Det handlar alltså inte om att återanvända en topplockspackning i den mening att man lyfter toppen och återanvänder packningen. Till det använder jag kopparpackningar (Läs Saab 92/93) .

                Det handlar som jag skrivit om tidigare att byta ut topplockskruvarna en och en, och därefter momentdra dem enligt det mönster som VHB anvisar. Per definition kanske det räknas som en återanvändning, jag vet inte. Topplockspackningen demonteras i vart fall inte, men den är komprimerad, och det är just det som är kärnfrågan;
                Vad blir konsekvensen av det?
                Skulle det skada att byta topplockskruvarna?

                Jag vill förebygga en blåst topplockspackning. Eftersom jag hört från flera håll att topplocksskruvarna töjs en aning (plastisk deformation) och att det, vid sidan av slarv med glykol, bidrar till blåsta topplockspackningar.
                Men det kanske bara är en myt att det finns problem med plastiskt förlängda topplockskruvar??

                  maj 8, 2006 at 14:18 #94655

                  myt eller inte vet jag inte men jag vet att det finns uppenbarligen dåliga skruvar på eftermarknaden. Originalskruvarna torde vara av bättre kvalitet. Har monterat många topplock där man känt att här är det nåt fel när man dragit, de går alldeles för lätt och på något vis alldeles för mjuka. Bara att lämna tillbaks och byta alltså.
                  Rent konkret om en skruv är av bra kvalitet och den dras korrekt så ska den hålla sig sträckt men det är väl kanske bara i teorin?

                    maj 9, 2006 at 18:33 #94656

                    Var den någon som läste länken jag skrev ner?

                    I vilket fall, där står det tydligt hur och varför man ska byta topplocksskruvarna. De gamla skruvarna är för stumma och klämkraften kan bli dålig när förbandet åldras (alltså sätter sig). De nya skruvarna ger en jämnare klämkraft och är således bättre. Det fungerar att byta skruvarna utan att för den sakens skull byta topplockspackningen. Självklart pratar vi Saab original-skruvar och ingen eftermarknadsprodukt.

                    Själv kommer jag att beställa en omgång av de nya skruvarna och montera enligt den instruktion som fanns i länken. Detta som en extra säkerhetsåtgärd då motorn inte längre är i originalutförande (och mer skall det bli!).

                      maj 9, 2006 at 18:40 #94657

                      Javisst, jag tog del av den då jag gjorde min första sökning, men länken förtjänar att lyftas fram.
                      Det enda var att jag inte fann något om vilka moment, men kanske var jag lite för snabb.

                      Var den någon som läste länken jag skrev ner?

                        maj 9, 2006 at 20:22 #94658

                        man får ju komma ihåg att det är helt olika tekniker när det gäller skruvarna och ingendera är ju varken sämre eller bättre än den andre? Den första varianten där man drar skruvarna med moment är ett förband som i sig blir stumt, där är skruvarna hårda och stumma och kan mycket väl både efterdras och sätta sig med tiden. variant nummer två är den moderna där man har en relativt mjuk skruv och där man drar skruven egentligen exakt lika långt, alltså med vinkel. Momentdrar man en skruv är det hundra faktorer som spelar in, hur tungt den går osv och slutresultatet kan vara mycket olika även om man drar dom lika. I vilket fall som helst så har de flesta moderna motorer vinkeldragna skruvar, vet ej hur det är på saab men har man skruvar som original är momentdragna så kan man säkerligen med fördel byta dom till mer moderna som skall vinkeldras. En sådan skruv dras till sträckgränsen och ger således ett visst flex på förbandet.
                        Jag har läst en del inlägg på STCS jag också och vissa saker är ju rent felaktiga. En topplocksskruv som är vinkeldragen och på gränsen till töjning kan man knappast efterdra och ändå skriver en del att man så ska göra.

                          Anonym
                          juni 14, 2006 at 18:44 #94659

                          ska man bara efterdra en topp så är det 40nm sen 60nm och sista varvet 90graders vinkeldragning… börja från mitten och gå utåt..

                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.