Drar tjuvström

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Drar tjuvström

  • Detta ämne har 3 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2012-04-04 07:41 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5936
    anderskarlsson
    Deltagare

    Hej!

    Min v4 -77 drar tjuvström. Kan starta den med batterikablar och väl igång så laddar den 13,6volt. Bilen kan stå igång en stund och stänger man av den och provstartar direkt efter igen så hoppar den alltid igång, så den laddar ju!
    Men får den stå i 45 – 60 minuter så är batteriet helt tomt.

    Inga lampor lyser, ingen stereo som kan dra ström. Någon som har en aning? Fick tips om laddrelät men det hjälpte ikke.

    /Anders

    #41781
    vee-eight
    Deltagare

    Provat med ett annat batteri? Även om det laddar så kan ju batteriet vara i sånt dåligt skick att det inte kan ta emot laddning.

    #41784

    Hej.
    Har du kollat med en syraprovare så batteriet är fulladdat i alla celler?
    Om det verkar vara ok koppla bort pluskabeln från batteriet och låt det stå över natten tex, startar den utan problem dan därpå vet du att det inte är batteriet det är fel på. Då har du någonting som drar ström. I så fall kan du prova att ta bort en säkring i taget( med tändningen av) och sedan sätta dit den igen, titta noga om du ser någon gnista vid säkringen då du sätter dit den. I så fall har du hittat vilken krets det är som drar ström. Du kan även använda ett mätinstrument, ställ in det på mätning av ström (A) , när säkringen är borta ansluter du instrumentet i serie där säkringens båda fästtungor sitter, då ser du inte bara om det är tjuvström, du ser även hur mycket ström som försvinner. Sedan gäller det att hitta vad som drar, kan vara svårt men trägen vinner!
    Lycka till.

    #41846

    Jag höll på bli galen på min volvovalp som trots två batterier som SÅG ganska nya ut ständigt tycktes ladda ur sig. Värst var det vintertid och med 24V elsystem är det svårt att få startkabelhjälp… Rutinen att alltid ta loss jordkabeln från batteriet fungerade bra. Jag var övertygad om att laddningsregulatorn hade fått knäppryck och drog tjuvström för när jag ”duttade” med batterikabelskon syntes små blixtar som tydde på att något drog ström. Eftersom motorn alltid varit lättstartad även i kyla märkte jag inte hur usla batterierna faktiskt var…

    Nu med nya batterier kan bilen stå i veckor utan att batterierna verkar laddas ur, tidigare räckte det med glömma batterikabeln på några timmar. Den förmodade tjuvströmmen är nog väldigt liten men det sitter troligen en kondensator någonstans (t.ex. i laddningsregulatorn) och en sådan kan dra en ganska stor stötström just då den laddas upp och det var nog detta som lurade mig en hel vinter.

    Bilbatterier tycks kunna säga upp sig både väldigt plötsligt och ibland på väldigt märkliga sätt. Ett slitet men väl laddat batteri kan tyckas hur fint som helst och kan även ge ganska bra med kraft. Jag misstänker att vissa batterifel kan yttra sig som hög självurladdning, alltså ”strömläckage” mellan cellplattorna.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng