Drivklockor årsmodeller?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Drivklockor årsmodeller?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Drivklockor årsmodeller?

  • Författare
    Inlägg
    • juli 29, 2012 at 12:58 #25888

      Tja!

      Jag har köpt en 900i 16V -88, alltså en plastraket med Aero kjolpaket och 16″ Aerofälgar men med just 16 ventilare insprutare så den är ingen raket trots utseendet.
      Äger sen tidigare en 900S -92, ingen plastraket dvs. 5 dörrars rostig kaross men går skapligt bra mao. snabbare än insprutaren och t.o.m. min Miata med stora motorn… 😯

      Då dyker tankar upp att slänga i 900S motorn i insprutaren.
      Jag har bytt motor i 900 men det är typ 10 år sen sist så minnet behöver friskas till. 😉

      Minns att det skiljer på drivklockor, när skedde skiftet i modellcykeln?
      Alltså samma drivklockor 88:an som 92:an och det är samma klockor oavsett motor?

        juli 29, 2012 at 14:20 #192013

        Jodå 88 och 92 har samma klockor
        Det byter vid 86 har jag för mig

        Mvh Nisse

          juli 29, 2012 at 15:10 #192014

          Tack för svaret, jag får se om det blir av med motorbytet. 🙂

            juli 29, 2012 at 16:50 #191880

            Ganska enkalt att skifta klockorna också när motorn ut urlyft.
            Oavsett skillnader kan det va klokt att skifta höger/vänster på en bil som gått långt.

              juli 29, 2012 at 20:17 #192005

              Jo, det funderade jag också på, om det är också bra att skifta klockor så det är samma klocka till respektive inre drivknut.
              Båda bilarna har rullat långt, 900S 26.500 mil och 900i 16V 29.200 mil.

              Hur sitter klockor fast på utgående axlar från växellådan?

                juli 29, 2012 at 20:48 #192007

                För oss som har gjort det fast inte på sistone ber jag använd VHB som talar om precis hur du ska göra.

                Man brukar byta hö mot vä då blir det “nya banor” för nållagren och jämn drift framåt.

                Lätt att begripa.

                Du måste ha samma chips på samma sida när du byter, annars funkar inte diffen som den ska…

                Jo diffen är inchippad för rätt spel, byter du och sätter fel funkar det inte, gör rätt!

                Johannes

                Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                  juli 30, 2012 at 06:05 #191995

                  1. Töm ur oljan.
                  2. Lossa skruvarna till resp lagerhållare
                  3. Ta bort lagerhållare inkl medbringare på båda sidor (OBS se till att hålla koll på schimsen så dom hamnar på rätt sida vid återmontering) Även fjädrar och plungar i axeländen kan ramla loss ibland
                  4. Lossa låsringen på axeln och knacka/pressa ur medbringaren ur lagerhållaren.
                  5. Har du oljeläckage kring axlarna så byt packboxarna (Speedparts har nya). Är lagren dåliga byts även dom (vanliga standardlager med C3 spel)
                  6. Skifta sida på medbringarna och sätt tillbaka dom i lagerhållarna.
                  7. Kontrollera att lagret sitter rätt och sätt dig låsringen
                  8. Kontrollera o-ringen på lagerhållaren, byt om den är dålig. (finns hos Speedparts)
                  9. Var noga med att schimsen hamnar där dom suttit tidigare, kolla fjädrar och plungar och sätt tillbaka lagerhållarna med medbringarna.
                  10. Använd gängtätning på skruvarna till lagerhållarna så blir lådan tätare.

                    juli 30, 2012 at 21:47 #191994

                    Hjärtligt tack SaabAero, det är vad forum till för – folk som hjälper varandra! 🙂

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.