Drivklockor årsmodeller?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Drivklockor årsmodeller?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Drivklockor årsmodeller?
- Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2012-07-30 21:47 av Ståhlbom.
-
FörfattareInlägg
-
Tja!
Jag har köpt en 900i 16V -88, alltså en plastraket med Aero kjolpaket och 16″ Aerofälgar men med just 16 ventilare insprutare så den är ingen raket trots utseendet.
Äger sen tidigare en 900S -92, ingen plastraket dvs. 5 dörrars rostig kaross men går skapligt bra mao. snabbare än insprutaren och t.o.m. min Miata med stora motorn… 😯Då dyker tankar upp att slänga i 900S motorn i insprutaren.
Jag har bytt motor i 900 men det är typ 10 år sen sist så minnet behöver friskas till. 😉Minns att det skiljer på drivklockor, när skedde skiftet i modellcykeln?
Alltså samma drivklockor 88:an som 92:an och det är samma klockor oavsett motor?juli 29, 2012 at 14:20 #192013Jodå 88 och 92 har samma klockor
Det byter vid 86 har jag för migMvh Nisse
För oss som har gjort det fast inte på sistone ber jag använd VHB som talar om precis hur du ska göra.
Man brukar byta hö mot vä då blir det “nya banor” för nållagren och jämn drift framåt.
Lätt att begripa.
Du måste ha samma chips på samma sida när du byter, annars funkar inte diffen som den ska…
Jo diffen är inchippad för rätt spel, byter du och sätter fel funkar det inte, gör rätt!
Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
1. Töm ur oljan.
2. Lossa skruvarna till resp lagerhållare
3. Ta bort lagerhållare inkl medbringare på båda sidor (OBS se till att hålla koll på schimsen så dom hamnar på rätt sida vid återmontering) Även fjädrar och plungar i axeländen kan ramla loss ibland
4. Lossa låsringen på axeln och knacka/pressa ur medbringaren ur lagerhållaren.
5. Har du oljeläckage kring axlarna så byt packboxarna (Speedparts har nya). Är lagren dåliga byts även dom (vanliga standardlager med C3 spel)
6. Skifta sida på medbringarna och sätt tillbaka dom i lagerhållarna.
7. Kontrollera att lagret sitter rätt och sätt dig låsringen
8. Kontrollera o-ringen på lagerhållaren, byt om den är dålig. (finns hos Speedparts)
9. Var noga med att schimsen hamnar där dom suttit tidigare, kolla fjädrar och plungar och sätt tillbaka lagerhållarna med medbringarna.
10. Använd gängtätning på skruvarna till lagerhållarna så blir lådan tätare. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.