Dubbel Blås

Forum Övrigt SSR Dubbel Blås

  • Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2006-08-16 19:51 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14663
    anonymous
    Deltagare

    Ser på reservdels sidan att man kan köpa ”dubbelblås” avgassystem
    Men vilka motorer hade det, har aldrig sett en v4 med två utgångar från toppen.

    #97530
    Krister K
    Deltagare

    Hej!
    Dubbelblåstoppar fanns att köpa av tävlingsavdelningen på den tiden det begav sig. Fanns inte som std på någon Saab.

    /Krister K

    #97531
    micke l
    Deltagare

    Här är en gämförelse mellan orginal enkelblås och dubbelblås.

    Micke

    #97532
    stefan w
    Deltagare

    Jag måste i alla fall säga att det är rejäla dimensioner på utblås. Jag har nån annan variant på dubbelblås 6-bultat liggande hemma med 37/42 ventiler och ventilbrickorna är svarta och av aluminium tror jag. Jag har ingen aning vem som gjort dem men funderar på att prova dem.

    Ibland så känner jag mig som en mästare på dumma frågor men jag får skylla på okunskap, vad blir det för skillnad effektmässigt egentligen jämfört med att fila upp std-utblåset till 44 mm, skiljer det så mycket? Misstänker att dubbelblås bl.a. har att göra med att eliminera påverkan mellan cylindrarna p.g.a. tryckvågor på nått sätt men som sagt jag vet ju inte. Nu hoppas jag på svar, vad säger ni som vet? Kan ni länka till nån diskussion?

    #97533
    fuling
    Deltagare

    Dubbelblåstopparna har hål så det räcker till en 8-liters prostockmotor.

    Det SÄGS att dubbelblåsen skall ge ca +10-15hk gämnfört med enkelblås, fan trot.

    Med en motor som är rätt skapt så kan man öka fyllnadsgraden med ett just avstämt 4-1 eller 4-2-1.
    Men som dubbelblåsrören är skapta så blir det fel.

    Lite läsvärt i ämnet.

    http://www.saabklubben.com/ubbthreads/sh…true#Post564542
    http://www.saabklubben.com/ubbthreads/sh…true#Post463249
    http://www.saabklubben.com/ubbthreads/sh…true#Post404292
    http://www.saabklubben.com/ubbthreads/sh…part=1&vc=1

    #97534
    stefan w
    Deltagare

    Tack för det!

    Hmmm…dimensioner verkar finnas i motorn, insugen är ju inte så dåliga heller. Det slår mig att var o varannan motor i dagens bilar effektmässigt är 100+ fast de inte är så märkvärdiga, även de som är jämförbara i slagvolym med V4an.
    En hårt trimmad V4 är väl om jag fattat rätt kanske runt 130-160 hk eller så. Om man tänker i nya banor så borde väl V4an kunna bli betydligt mer potent, men hur……..? Jag kanske är fel ute…

    Felskapta förresten? De kan alltså göras bättre

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng