E10

Forum Övrigt Allmänt E10

Detta ämne innehåller 17 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-04-12 13:59.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23860

    saab v4-ever
    Deltagare

    Jag vet att ämnet varit uppe tidigare men hur bör vi tillsammans agera?

    http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/miljo/article12853732.ab

    Kusligt! 😡

    //Harald

    #171695

    Måste bunkra bempa då.
    Men när de tog bort blyn ur bensinen så kom ju blyersättningen. Kan inget om sådant här men kanske kommer det dyka upp något liknande för E10? Känns inte som de kan åsidosätta en så stor grupp som veteranentusiasterna. Vi glädjeåkare måste stå för en ganska stor del av bensinköpandet.

    Får väll slå där det känns, tanka inte veteranarna på en vecka. Så får de se vad som händer med försäljningen. Vad många liter ”veteranbensin” i veckan tankar ni på högsäsong?

    #171698

    phermansson
    Deltagare

    Hasse Willebrand, styrelsens reservdelsman, jobbar på det. Han har vad jag vet kontakt med MHRF i frågan och jobbar på att skriva en artikel om problemet.

    #171699

    Namninsamling i samband med artikeln kanske inte vore dumt, samt ett samarbete i frågan mellan fler veteranklubbar. Typ volvo, wv, amerikabilar osv.

    #171703

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    MHRF jobbar på det hela: Bränsle 95 oktan E 10 – MHRF

    /B

    #171705

    Om vi får samma ökning av 98 oktan-försäljningen här i Sverige som man fick i Finland. Från 7% till 27% av den totala bensinförsäljningen så lär ju mackarna vara ganska intresserade av att ha kvar 98-pumparna för en ganska lång tid framöver.

    #171709

    phermansson
    Deltagare

    Om man frågar Hasse W så tycker han inte att man ens ska köra på 98a med 5% etanol. Hans rekommendation är Shell V-Power och inget annat.

    #171711

    mojje
    Deltagare

    För oss med tvåtakts SAABar kanske det är dags att utforska fördelarna med Aspen på riktigt?

    Kanske dags att liva upp den här tråden?
    http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=70167

    ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab (projekttråd motorbyte)

    #171720

    rallysaaben
    Deltagare

    Åt hel**** med EU är mitt förslag, har det kommit nått gott ur det?

    #171721

    William
    Deltagare

    Ska 98 oktan med 5% införas samtidigt som E10?

    #171727

    phermansson
    Deltagare

    Kollade lite… AMS skriver att 98 innehåller upp till 5 procent etanol (http://www.automotorsport.se/news/22294/e10-bensin-snart-h%C3%A4r–klarar-din-bil-det/). Och det är så jag minns att Hasse sa också, därav att man bara ska köra på V-power.

    #171735

    William
    Deltagare

    Ja ok, men då är det nog inget krav (än iaf), för OKQ8 skriver i sitt datablad för benisin att 98 oktan inte innehåller etanol.

    http://www.okq8.se/servlet/ContentViewerServlet?contentUrl=cycube://internal/document/100829&nodeId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100910

    man får väl köpa en farmartank sen och handla v-power per kubik 😉

    #171739

    phermansson
    Deltagare

    Har väl inte framkommit i denna tråd vad problemet är eg… vad jag minns så ska det handla om att oljan inte blandar sig bra med etanolen. Olika för olika oljor dock.

    #171741

    Saxat från MHRF;

    ”KONSEKVENS HISTORISKA FORDON
    1) På moderna fordon med lambda och styrcensorer innebär det endast en ökad bränsleförbrukning vid konstant luftförhållande då energivärdet i E10 är lägre vilket resulterar i högre bränsleförbrukning med uppskattningsvis 4-5% vid jämförelse mellan E10 och bränsle utan inblandning. Då vi redan idag på 95 oktan har 5 procents inblandning blir ökning ca 2,5%

    2) På äldre fordon med ointelligenta system så blir bränsleblandningen magrare vilket kan leda till sämre kylning och höjd temperatur i motorn. Körbarheten kan påverkas med misständningar och att fordonet blir svårstartat framförallt vid lägre temperaturer. Vid belastning ökar risken för spikning, p.g.a den magrare bränsleblandningen. Normalt har dessa förhållanden inga eller ringa inverkan på det enskilda fordonet då det oftast kör på sommaren med lågt varvtal och ringa belastning.

    3) Materialen i de äldre fordonen är inte konstruerade för dagens och kommande bensininblandningar. Det rör sig om membranen i bränslepumpar, bränsleslangar och packningar. Dessa kan helt enkelt komma att lösas upp. Det kan medföra en ökad risk för brand.

    4) I fordon som står länge med ”gammal” bensin ökar problemet då E10 binder mer vatten Detta kan leda till att fordonet blir svårt att starta och korrosion på aluminiumdetaljer.

    5) Körbarheten kan påverkas, gummiprodukter lösas upp och att ägaren får räkna med ökade kostnader om inte annat för att bränslekonsumtionen ökar

    6) Ökad risk för brand.”

    Så det känns som om det inte är något bra alls!

    #171763

    janneh
    Deltagare

    Kör på 95 nu så 98 blir ju ändå bättre, även om V- power kanske är bäst. Får kolla om automaten i stan har den…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng