El-fläkt plus rem, hjälp.

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / El-fläkt plus rem, hjälp.

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / El-fläkt plus rem, hjälp.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 32 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 1, 2012 at 14:36 #38865

      @ Horodder

      Vad anser du då vara bäst?

      Montera uppe eller nere? Vad hade du gjort?

      Bilen ska endast köras med under sommaren kanske ska tilläggas.

      /Johan

        februari 1, 2012 at 19:09 #38887

        Jag tror nog båda placeringarna funkar, med reservation att som hotrodder skriver övre placering kan innebära jojo-effekt på motorvärmen. Idén med en elfläkt istället för remdito är ju att elfläkten bara är igång när den behövs. I landsvägsfart så räcker fartvinden oftast för att kyla ned kylaren, det är när man står i kö som fläkten egentligen behövs. Har man en övre placering av termostaten så lär fläkten starta så fort motorn blir tillfälligt belastad.

        Men; man kan se det som en kompromiss. Skall termostaten ha en övre placering, dvs på kylarens varma sida, så bör termostaten ha en rel hög starttemp. Sitter den efter så bör den vara relativt lägre. Sen får man placera den precis som man vill. 🙂

          februari 1, 2012 at 19:15 #38888

          Vad är stalltipsen för att sätta igen hålet i fläktkåpan?, vad är den för material?

            februari 1, 2012 at 19:49 #38892

            Jag svarvade en plugg som nästan passade i hålet. Kapade bort onödigt matrial på kåpan. Värmde sedan kåpan (aluminium) och satte dit pluggen.

            /B


            Bengt Åkesson
            bengt@akesson-motorsport.se
            Facebook

              februari 1, 2012 at 22:15 #38896

              @Hotrodder wrote:

              @Rallysaaben wrote:

              Varför placerar du termokontakten där nere?
              Då kommer ju fläkten inte starta förräns det redan nerkylda vattnet som gått igenom kylaren håller ca92-95grader, hur varmt är det då INNAN det kommer in i kylaren? Lite väl varmt kanske!?

              För övrigt så sitter termokonakten nästan uteslutande monterad högst upp på bilar med sådan monterad original, det finns nog en tanke bakom det känns det som.

              Jag har min på övre slangen, jag har aldrig haft några problem med överhettning pga av det.

              Jag ska ta en bild på min montering, jag tog en adapter från en saab 900 med ac, sen skruvar man i termokontakten i den, (termokontakter finns på alla modernare bilar och alla har samma jänga), diametern på adaptern passar perfekt i v4slangen.

              /Anders

              Mja inte sitter termokontakten uteslutande längst upp på alla bilar utan antingen i botten eller på mitten. Anledningen att man placerar termostatkontakten längre ner så nära kylets utlopp som möjligt. Är att man vill fläkten skall starta när kylets luftgenomströmning inte längre räcker till för att få en så stadig temperaturvariation på vattnet som möjligt.

              Jo kanske uttryckte mig lite luddigt, har självklart inte kollat alla bilar, men de jag haft att göra med har haft den högre upp om man säger så då,
              och frågan kvarstår dock, om den sitter i botten på kylaren, hur varmt hinner det då bli i topplocket innan fläkten startar? Jag menar om vattnet som redan gått igenom kylaren håller 92-95 grader, hur varmt är vattnet i topparna då INNAN det kommit in kylaren? förmodligen varmare än vad som är hälsosamt för en v4topp, och tro mig, jag vet vilka tråkigheter som kan hända med v4 toppar, det är nått jag bittert fått erfara 🙁 , så enligt mig är det bättre att vara på den säkra sidan.

              /Anders

                februari 1, 2012 at 23:33 #38899

                Skulle det vara så så är det nog inte bara V4´ans toppar som skulle få skit. Jag tror inte vattnet blir varmare i toppen/topparna om termokontakten sitter i botten på kylet, varför skulle det bli det? Enda skillnaden blir ju att det inte blir lika stora temperaturskillnader i kylet eftersom fläkten startar först när den verkligen behövs. Sitter termokontakten “innan” kylet så drar ju fläkten igång direkt när termostaten öppnar och då gör den ingen verkan alls annat än stjäl effekt + att den drar ner vattentempen ytterligare i kylet vilket i sin tur gör att motorn får iskallt vatten rätt in i blocket istället för tempererat. Vid normal körning ligger ju bara termostaten och spillöppnar, det mesta av vattnet går ju “bypass” Dvs. smiter förbi in i motorn igen utan att gå genom kylet. Vilket innebär att fläkten går mest hela tiden till ingen nytta om termokontakten sitter upptill där det alltid är varmast.

                På min Willysjeep och där kan vi börja prata värmeproblem med tanke på att man tom. ibland sätter separata kylfläktar på oljekyl + trans. Där har jag iaf. kylfläkt termokontakten på nedre kylarslangen. Willysen är rustad med en renov. Volvo B23 som verkligen får jobba i dyn eller med tunga timmerlass körande sakta sakta. Vattentempen ligger på stött 90grader oavsett körsätt och elfläkten går in i intervaller utan att det syns nåt svaj på tempmätaren som är av bättre sort. Även oljetemp och trans ligger där de ska vara och skulle det vara så fel skulle alutoppen gått för länge sen med tanke på körningen. Så nertill på kylet alla dagar.

                  februari 2, 2012 at 06:23 #38901

                  rallysaaben:
                  Är man orolig, som du skriver, så väljer man ju en termostat som startar fläkten tidigare vid en lägre temperatur.

                  Man får ju givetvis sätta den var man vill, lite av tjusningen med att mecka. I mitt bygge däremot så köper jag hotrodders resonemang rakt av.

                    februari 2, 2012 at 09:16 #38911

                    Ja jag tror absolut inte att hotrodder har fel, det funkar säkert bra på det sättet med, men jag vet av egen erfarenhet, om vi pratar v4 nu då, att tempmätaren står spikrakt upp, dvs prick på normal, hela tiden, ända tills man tex stannar och står på tomgång en längre stund, så att fläkten skulle starta i onödan och motorn gå för kall är bara skitsnack,
                    för mig har fläkten aldrig startat i onödan när jag bara ligger och plöjer landsväg, då hade jag naturligtvis börjat fundera på varför den går i onödan, det var ju delvis därför jag tog bort den mekaniska fläkten, dvs för att inte få mer kylning än vad som behövs, och att få rejäl kylning när det verkligen behövs, de gånger den startat har det berott på att jag tokplågat motorn eller stått på tomgång, den startar aldrig när man kör vanligt, och den startar bara när mätaren börjar närma sig kanten på det röda fältet, dvs när det behövs extra kylning, Men ingen ide att bråka om det, båda varianterna funkar nog.

                      februari 2, 2012 at 10:02 #38917

                      Måste nämna en liten nackdel som vi (grabben o jag) märker med elfläkt i våra Sonetter. Vid stillastående, varm motor och tomgång uppstår gärna ånglås i förgasaren. Stannar man motorn är den sedan svårstartad. Detta beror på avsaknaden av den mekaniska fläkten som effektivare rör om luften under den trånga huven i en Sonett. Detta har vi delvis kompenserat genom att kunna starta elfläkten med en strömbrytare som kortsluter termokontakten och på så sätt få lite luftcirkulation.
                      F.ö. har vi som beskrivs ovan tagit adapter från og900 AC och monterat i övre slangen.

                        februari 2, 2012 at 10:37 #38918

                        Jag förstår att det blir varmt åt förgasaren, den sitter ju lite dumt på en v4 också, mitt ovanpå där det blir som varmast, en mellanläggsplatta i bakelit skulle kanske hjälpa något iaf, kör du med enkel eller dubbelport, måste vara dubbelport väl? mellanläggsplattor i bakelit för dubbelport har jag om det kan va till nån hjälp.

                        Hur upplever du att fläkten arbetar på din då? i onödan eller?
                        Och hur ligger motortempen?

                          februari 2, 2012 at 11:54 #38921

                          Men om man skulle sätta in en extra givare vet inte om jag litar på originalet, sätter man då adapter på slangen där nere?

                          För jag har problemet att mätaren står mellan mitten och längst till höger när jag pressar bilen lite, säg 100 km/h. Vattenpumpen är bytad så det är inte den. Jordningsfel?

                          /Johan

                            februari 2, 2012 at 12:31 #38923

                            @saabjohan wrote:

                            Men om man skulle sätta in en extra givare vet inte om jag litar på originalet, sätter man då adapter på slangen där nere?

                            För jag har problemet att mätaren står mellan mitten och längst till höger när jag pressar bilen lite, säg 100 km/h. Vattenpumpen är bytad så det är inte den. Jordningsfel?

                            /Johan

                            Det är just placeringen av fläkttermostaten vi debatterat om. För- och nackdelar kan du nog läsa dig till i tråden. 🙂

                            Har du kokt den så bör du byta den vanliga termostaten. De kan haka upp sig och vara “osmorda” av ren jävelskap så ett byte är att rekommendera i alla förekommande fall. Kolla också att anslutningen till tempsensorn är OK, om inte så byt eller gör rent. Luftfickor i kylsystemet kan också göra att nålen får ryck.

                              februari 2, 2012 at 14:04 #38925

                              @ Vee

                              Det har jag förstått men först med placering till fläkt är när den som bäst ska starta. Medans givaren till mätare var mer för att få rätt mätvärde. 😉

                                februari 2, 2012 at 14:15 #38926

                                @saabjohan wrote:

                                @ Vee

                                Det har jag förstått men först med placering till fläkt är när den som bäst ska starta. Medans givaren till mätare var mer för att få rätt mätvärde. 😉

                                Toppen är hetaste stället på en motor och vattentempgivaren sitter i regel även där.
                                Oljetempgivaren sätter man i tråget.

                                  februari 2, 2012 at 14:26 #38928

                                  Kan man borra upp 900 AC adaptern med ett hål till och sätta en vattetempgivare där? (givetvis gänga upp hålet) Eller skulle det mecka med något resultat eller flöde? Känns i detta fallet som om jag sätter adaptern på övre slangen och likaså “sensor & givare” där.

                                  Eller låter ovanstående idé helt tokigt!?

                                  /Johan

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 32 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.