Forum › Modellspecifika forum › 9000 › Elfel 9000 2,3 T -92
- Detta ämne har 15 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2005-10-20 18:34 av .
- FörfattareInlägg
- 16 oktober, 2005 kl. 19:39 #13594
anonymous
DeltagareEl problem.
Bränsle pumpen startar ej som den ska.
Den går om man hjälpjordar stift 85 bränsle relät,vidare startar inte bilen fördet.
Stiften kruttorra.Är det en trasig styrenhet tro?
Luftmassmätaren el.spjälllägesgivare borde den väl starta för via linkhome(nödprogammet)fasten
den går dåligt.Det påstods att bilen tvärdog efter att passerat är vägbula?
Alla tips välkommna!16 oktober, 2005 kl. 19:48 #91027Martin
DeltagareMiltal?
Luktar det bränd elektronik om tändkasetten?16 oktober, 2005 kl. 20:20 #91028anonymous
Deltagare21000 mil
Har ej nosat i och för sig.
Om denna är trasig spärrar det bränsletgiven? ok.för kattens skull osv.
Har jag rätt ang.att den borde gå på nöd prog.vid fel på massmätare/sp.lägesgivare.
Kan jag testa tändkasseten?
MVH Lucas.16 oktober, 2005 kl. 21:00 #91029anonymous
DeltagareHur testar man en tändkasset till 9000 2,3T
Jag antar att man inte kan köra den med stiften bara i luften(med någon typ av jordning av stiften)
om den inte var trasig innan så blir den väl det då,eller???16 oktober, 2005 kl. 21:27 #91030Martin
DeltagareVid cirka 20k mil brukar många soppapumpar och tändkassetter ge sig.
OM kassetten har gett upp, vet i varje fall jag inget sätt att testa den annat än på plats.
Elektroniken i kassetterna är kapslad, så det är inget du kan öppna och byta i en tändkassett. Kassetten finns givetvis hos Saab, men också som Saab originaldel (!) hos Mekonomen. Då menar jag den röda versionen. Kan tänka mig att en kassett går lös på cirka 2.500 kr
17 oktober, 2005 kl. 05:25 #91031hakan persson
DeltagareHej!
Man kan testköra kassetten för att se om där finns gnista, men då måste du jorda samtliga tändstift noga och se till att de sitter ordentligt fast i kassetten.Detta ger dock endast en indikation på om kassetten funker eller ej.
Lycka till!
Mvh Håkan17 oktober, 2005 kl. 07:37 #91032fredric yngveson
Deltagare1: Lossa soppa ledningen från pumpen och stoppa ned den i en flaska prova sedan att starta så ser du om det kommer soppa …..(tänk på brandfaran !)
2: Enklast brukar vara att ”låna” en Di-Tändkasset från en bil som funkarDetta brukar vara dom ”vanliga” felen på dessa bilar ….
Du hittar säkert någon Tändkassett på närmare håll…. men annars har jag i Eskilstuna 2 st för utlåning/testkörninglycka till
mvh fredde17 oktober, 2005 kl. 07:46 #91033stefan
DeltagareSist jag köpte en kassett så kostade den 2300 på saab, har man den äldre kassetten måste man dessutom köpa en kabel till den nya då de nyare har stickproppen i kassetten direkt.
Man kan skruva bort plastkåpan på undersidan och kolla spolarna, är de tomma på olja så är det nästan garanterat trasigt eller på gång. Oljan brukar synas genom plasten runt spolen.17 oktober, 2005 kl. 11:03 #91034jakob alander
DeltagareEftersom bränslepumpen startar när du jordar reläet, måste det vara så att ditt styrsystem har bestämt sig för att inte starta bränslepumpen av någon anledning då reläet ska jordas genom lh-boxen. LH kan dock inte vara helt dött eftersom det jordar huvudreläet som släpper på ström till bränslepumpsreläet. Så länge lh inte jordar bränslepumpsreläet själv lär den inte släppa på signal till insprutarna heller. Min gissning är att du har något annat komponentfel eftersom lh trilskas, tyvärr har jag inget bättre förslag än att låta Saab läsa ut felkoderna.
Angående tändkassetten. Det går att provköra den i luften med jordade stift men den måste placeras med ”spenarna” neråt, annars rinner den isolerande oljan iväg och kassetten brinner upp. Att testa den liggandes eller upp och ner är som att prova om en tändsticka fungerar… Det faktum att lh inte vill starta pumpen i kombination med torra stift gör att tänfkassetten nog kan uteslutas här.
17 oktober, 2005 kl. 19:57 #91035Andreas Anjou
DeltagareKolla att du har jordning ordentligt på alla ställen. Längst uppe till vänster i motorrummet, bakom batteriet plus något mer jag inte kommer ihåg så har på arbetstid
17 oktober, 2005 kl. 20:04 #91036jakob alander
DeltagareEftersom LH kan jorda huvudreläet måste det rimligen kunna jorda bränslepumpsreläet också?! Jag tror inte på externt jordfel.
18 oktober, 2005 kl. 19:12 #91037anonymous
DeltagareLäges rapport:
Har testat tändkasseten,inga gnistor i vår bil
Har testat våran tändkasset i en annan bil,vilken fungerade alldeles utmärkt.
???
Felet ligger någon annanstans.Inaktiva komponenter: insprutare,tändkasset.
Kan man utläsa något av check-engine lampan på en sådan här racerbil?
IH och LH vad är vad. vilken är vilken.
19 oktober, 2005 kl. 00:24 #91038Jonathan
DeltagareOrsaken att bränslepumpen inte startar kan vara att ECU får inte signal att motorn snurrar mer än 150rpm. Denna signal kommer från vevaxel positions givaren som är ett hall effekt element.
Kontrollera att givaren är fast monterat och att kablaget inte är skadat. Du bör titta på ett elschema men om jag minns rätt kan du mätta spänningsfallet mellan stiften 6 och 7 på ECU och detta bör vara ca: 1.5 volt. Du kan även resistans mätta givaren för att see om det är något avbrott.
Lyckat till
Anders19 oktober, 2005 kl. 09:13 #91039pelleturbo
DeltagareHoppar varvräknaren när du kör på startmotorn?Om inte kolla vevaxelgivaren sitter bökigt till under/bakom generatorn och brukar trilskas.Den sitter bakom remskivan på vevaxeln.
20 oktober, 2005 kl. 17:31 #91040anonymous
DeltagareHar jag någon hjälp av check-engine lampan?
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.