Elfel 96a 1966
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Elfel 96a 1966
- Detta ämne har 23 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2008-09-29 08:46 av
dr_pepper.
-
FörfattareInlägg
-
september 2, 2008 kl. 07:52 #126445För länge länge sen hade jag en 95a -66 som jag susade omkring i. Även jag hade redan då (1980) ett gäckande elfel. Vid felsökning visade det sig att de nitade ”förbanden” i själva säkringhållaren hade ärgat och gav dålig kontakt. Om jag inte missminner mej så är alltså själva blecket som håller säkringen, ihopnitat med flatstiftet som man ansluter säkringen med, samt att nitarna på vissa positioner, håller ett ”tvärkopplingsbleck” som ger t.ex. ”+30” till flera säkringar.
Min lösning var att gå till SAAB och köpa en ny säkringshållare (jo trots att bilen då var 14 år så fanns det i lagret). Efter bytet så var alla problem som bortblåsta 🙂 .
Hur man skulle lösa det idag vet jag inte på rak arm, lär väl knappast gå att köpa ny säkringshållare…. Du kan ju iallafall kontrollmäta och se att det inte är för stort spänningsfall mellan själva flatstiftsanslutningarna på säkringshållaren, och att det är rätt spänning (mot jord) (mät alltså inte bara över själva säkringen). Kanske kan ge svaret…..
/ Kenth
Jag kom attt tänka på detta lite igår, intressant att höra att du haft problem med just säkringshållaren. Tog loss den igår och skrubba rent men det kan ju som du säger vara mellan kontaktytorna i själva niten som det strular.
Tack för tipset! Skall se ifall jag kan prova med en annan begagnad.
september 2, 2008 kl. 23:44 #126527Det brukar tyvärr sällan hjälpa med sån spray. Jag tror du måste försöka löda ihop det (på nåt sätt). Det är väl en bakelithållare så den tål ju iallafall rätt mycket värme.
Betänk att det ska gå en del ström genom dessa förbindningar och då vill man inte ha dålig/halvdålig kontakt. Tenderar att bli varmt…..
/ Kenth
dr_pepper wrote:Det skulle jag kunna göra ja! Har sprayat på lite wd40 och kontaktspray hittills, men sådan spray kanske hjälper.Kontaktspray är väl ett av namnen på den spray jag tänkte på så då har du antagligen provat det.
K-G
Saab 99 1969, 1970
Saab 90 1985
Saab 9000 Aero 1996
Opel Manta A 1972Varför inte nåt sånt här?
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=2019480.htm
Okej, inte original, men funktionen lär bli kanon…
Billiga är dom också
Här får man ta att uppdatera! Köpte en universal säkringshållare hos bildelsbutiken nu i helgen. Bytte denna och kör nu med flatsäkringar istället, resultatet är kanon! All el fungerar nu som den skall.
Tankmätaren visar dock lite konstiga värden men reservlampan verkar fungera, är detta vanligt?
Vet inte om tempmätaren fick sig en törn när motorn var påväg att koka för ett tag sedan. Vatten läckte ut ur en av kylarslangarna. Läckan tätades och vatten fylldes på. Kan jag ha fått i för mycket vatten i systemet för motorn kommer inte upp i temp på mätaren. Men det är väl snarare mätaren som är dålig, eller?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.