Elfel vindrutetorkare. Tacksam för tips!

Forum Modellspecifika forum 9000 Elfel vindrutetorkare. Tacksam för tips!

Detta ämne innehåller 6 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-01-11 08:53.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4744

    krister
    Deltagare

    Ett märkligt elfel i vindrutetorkarna har uppstått på familjens 9000 -98. Det yttrar sej på det viset att säkringen helt plötsligt ”smäller”, och det verkar som om det händer när bilen står stilla och inte körs?! Första gången hände det i vintras, plötsligt en morgon när frugan skulle ta bilen till jobbet så funkade inte torkarna. Det hjälpte inte att byta säkring, för den brändes lika fort som den kom på plats, och detta trots att bilen var avstängd. Jag rev loss hela torkarmekanismen (ganska trångt o bökigt), kollade samtliga kontaktstycken o anslutningar, och kopplade även bort ljustokarna. Kunde inte hitta något direkt fel, utan skruvade ihop alltsammans igen (förutom att jag behöll ljustorkarna urkopplade) och allt fungerade igen perfekt… ända fram tills förra söndagen, då det var dags för samma visa igen. Plötsligt fungerade inte torkarna (säkringen hade gått), och bara någon timme tidigare hade vi kört med bilen och använt torkarna utan att märka något särskilt. Denna gången bytte jag torkarmotorn, och det fungerade i en vecka ungefär. Nu är det samma visa igen, och den här gången har jag ingen aning om var jag ska börja leta efter felet 😕 Det verkar på något sätt som att det händer vid fuktig väderlek. Finns det någon mer som har råkat ut för samma problem? Observera att ljustorkarna fortfarande är bortkopplade!

    //Krister

    #31089

    krister
    Deltagare

    En liten uppdatering och korrigering: Fick igång torkarna (med hjälp av en ny säkring) en liten stund när jag startade bilen idag på morgonen. Fick dom till att fungera så pass länge att jag kunde få rutan ren från morgondaggen. När jag sedan skulle köra ett svep över rutan igen efter någon kilometer så var det dött. Provade med en ny säkring när jag skulle köra hem från jobbet, men den brann av så fort jag slog på tändningen. Då hade bilen stått hela dagen, och den var dessutom helt torr. Har tittat lite på elschemat som finns i Haynes, men blir inte så mycket klokare av det 🙄 Detta är ett irriterande fel, eftersom man är väldigt handikappad utan fungerande torkare. Ingen som har minsta lilla tips eller fundering? Kan det vara reläet till torkarna som spökar, eller kanske rent av spolarpumpen? Nu verkar det ju INTE som att det har med fuktig väderlek att göra.

    //Krister

    #31096

    Prova med bytta torkarreläet.
    Cornell

    #31177

    krister
    Deltagare

    Har bytt torkarreläet, men det hjälpte inte. Tror dock att jag är felet på spåret. Har med hjälp av en bekant mätt mej fram till att det är kortis i en av kablarna som går från spaken ut till torkarmotorn. Så långt allt väl, men att komma åt och byta kabeln (alt. dra en ny vid sidan om) verkar vara snudd på omöjligt 😡 Så otroligt trångt och hopknölat med luftkanaler och allsköns ”bråte” runt torpedväggen. Där har konstruktörerna verkligen lyckats få till det :ugeek: Jag får väl helt enkelt försöka komma åt o borra ett nytt hål att dra kabeln igenom.

    //Krister

    #31188

    stefan
    Deltagare

    har du provat att koppla loss själva torkarmotorn ? Då ser du ju om säkringen håller och gör den det så är väl felet i motorn trots allt. Kom ihåg att man oftast har en konstantplus till motorn för att parkeringsläget ska fungera och är det då kortis i motorn så kan säkringen gå fast man inte använder det så att säga.

    #31309

    krister
    Deltagare

    Det VERKAR som att jag är felet på spåret nu. Har kopplat bort spolarpumpen, och hittills så har säkringen hållt :AP , peppar peppar… Däremot så har check engine börjat lysa, men det kan ju knappast ha med torkarna att göra. Jag vet att bilen startade på enbart tre cylindrar vid ett tillfälle för några dagar sedan. Den hade antagligen surat, eftersom jag enbart hade startat och flyttat den några meter några gånger i följd innan. Jag gissar att det är lambdasonden som tycker att den har fått känna av lite för mycket oförbränd soppa ❓

    //Krister

    #37576

    9k94
    Deltagare

    @krister wrote:

    Det VERKAR som att jag är felet på spåret nu. Har kopplat bort spolarpumpen, och hittills så har säkringen hållt :AP , peppar peppar… Däremot så har check engine börjat lysa, men det kan ju knappast ha med torkarna att göra. Jag vet att bilen startade på enbart tre cylindrar vid ett tillfälle för några dagar sedan. Den hade antagligen surat, eftersom jag enbart hade startat och flyttat den några meter några gånger i följd innan. Jag gissar att det är lambdasonden som tycker att den har fått känna av lite för mycket oförbränd soppa ❓

    //Krister

    Sätt dig i bilen och vrid på tändningen utan att starta bilen. Då skall Check Engine börja blinka efter en liten stund. Räkna blinkningarna så går du in på denna länken och kollar vad blinkningarna betyder.

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=30&t=80314

    mvh 9k94

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng