Elstolar 1994 cab kommer ej åt bakre skruvarna

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Elstolar 1994 cab kommer ej åt bakre skruvarna

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Elstolar 1994 cab kommer ej åt bakre skruvarna

• Författare

Ny på forumet. Köpt en Saab 900S cab 1994 och försöker montera ut stolarna. Det är elstolar och jag kan inte köra fram stolen tillräckligt så att jag kommer åt de bakre skruvarna. Någon som vet vad jag skall göra?

/ Pontus

november 6, 2024 at 20:42 #518691

Här är ett foto på reglaget till elstolparna. Är det någon som vet vad den vita knappen har för funktion och hur den funkar? Jag tror att den kan hjälpa mig att köra fram stolen så att de bakre skruvarna kan tas bort. Tyvärr har jag ingen instruktionsbok. Hoppas någon av er vet..

Reglage till elstolar

november 8, 2024 at 09:29 #518709

Har du kollat här? https://www.bruksanvisni.ng/saab/900-1994/bruksanvisning

Enligt sida 24 så ska det finnas en manuell vev i verktygskitet så man kan flytta stolen även om inte eljusteringen är med i matchen.

//Niklas

november 10, 2024 at 21:02 #518755

Tack för ditt tips Niklas. Tyvärr så fungerade det inte. Det går att röra stolen framåt / bakåt inom samma område som elstolen men det gör inte att jag kommer åt skruvarna… Nästa steg blir att montera bort elmotorn, hoppas det löser problemet och inte skapar ett nytt..

Forts följer..

november 11, 2024 at 16:18 #518758

Det brukar inte vara några problem med bakre skruvarna när stolen är i främsta läget men det kanske beror på vilka verktyg man har..*hmm*
              Funderar om det är där jag brukar använda ett bits i en ringspärrnyckel?

november 16, 2024 at 18:56 #518807

Hej saabaero, jag testade ditt tips med ringnyckel och ett bits. Det var omständigt men stolen är utmonterad så nu kan jag ta mig an ryggstödet som flexar och klädseln som har släppt i konturerna. Men något är konstigt för på Saab kan dom inte ha lagt en timme på att montera in / ur en stol. Det finns säkert något trick vi inte känner till.

Tack för ditt tips Saabaero

november 28, 2024 at 07:30 #518972

Hej Pontus,kolla skenorna om det ev hamnat något ”skräp”i dem,som hindrar rörelsen(t.e.x. ett mynt)

Hälsningar

Bernt

december 19, 2024 at 18:25 #519272

Tack för tipset Bernt men jag hittar inget som blockerar skenorna och det är samma på båda framstolarna.

december 20, 2024 at 07:04 #519281

Höjde du rumpdelen så mycket som möjligt innan ?

Timpa
                      http://saab9000vector.blogspot.se/

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.