Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Eltjafs!?
- Detta ämne har 10 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2002-12-09 18:59 av .
- FörfattareInlägg
- 1 december, 2002 kl. 15:11 #9046
nislan
DeltagareI går skulle starta V4:an efter en veckas garage vistelse Allt normalt tills jag vrider på strömmen, då låter det som om nån svetsar i hel/halvljusrelät! Heljusindikatorn lyser men framlyserna är svarta, positionsljus, blinkers runt om samt bakljus lyser med fast sken. :confused:
Om jag kopplar bort(ur) fram lycktorna tystnar reläet, samma sak blir det om jag håller in (drar mot mig) heljusomkoplaren.
Jag undrar om det är heljusomkopplaren i rattstången eller hel/halvljus relät som har sagt upp verksamheten? Kanske båda i kombination?
Nån som tror sig veta? :confused:2 december, 2002 kl. 06:35 #66905mats a
DeltagareOm du har de grejer du nämnde i reserv är det väl enklast att byta dem en efter en. Börja med reläet.
Berätta hur det gick.
2 december, 2002 kl. 13:01 #66906nislan
DeltagareJag har tyvärr inte delarna så det var därför jag tänkte höra om någon hade nån aning om var felet kunde vara innan man inhanlade nåt
Men jag tror det är relät. Tyvärr är ju det förhållande vis dyrt, 490:- (mekonomen). Men jag ska höra med skroten.
5 december, 2002 kl. 11:25 #66907nislan
DeltagareNytt relä = ingen skillnad :confused: 😡
Ska prova att byta blinkspaken….5 december, 2002 kl. 11:50 #66908fuling
DeltagareJordfel kanske?
Kolla alla svarta kablar som sitter fastskruvade eller dylikt i karrossen.
Bland annat sitter det ett gäng i närheten av batteriet.
Jordfel kan ge upphov till mycket märkliga fel.6 december, 2002 kl. 11:53 #66909david forsling
DeltagareJag har haft ett fel i en gammal Toyota som hade vissa likheter med ditt fel. När man tände halvljuset surrade det kraftigt i hel/halvljusrelät, men lyset tändes inte. Kopplade man ur lamporna blev det tyst i relät. Orsaken var spänningsfall/dålig kontakt i en hemgjord skarv på kabeln från batteriet till säkringsdosan.
Detta påverkade inte blinkers, minns inte hur det var med helljuset. Men spänningsfall kan få reläer att bete sig konstigt.
//David
6 december, 2002 kl. 17:56 #66910nislan
DeltagareDet blev ingen skillnad på att byta spak!
Om jag kopplar ur framlyktorna (eller drar ur kontakten märkt ”F” ur relät) fungerar alla lampor bak som det ska, men ej fram där är det dött. Det borde då alltså vara nått efter relät (mellan relät och lyktorna) som är fel.
Alla kablar är hela (vad jag har sett). Börjar fundera på om det ä nån kortis!
Nedre kylarslangen läker vid kylaren så det droppar rakt ner på hela kabelpaketet som går från vänter till höger lykta. Slangarna är ju 28 år så det kan ju hända att de är lite skadade, ska plocka ner fronten och undersöka kablarnas kondition samt fixa kylarslangen under helgen, ska även kolla jorden…6 december, 2002 kl. 18:31 #66911fuling
DeltagareKolla vad David nämde, sätt en startkabel från B+(grå kabel 4mm2 e 6mm2) på generatorn till batteriets +pol.
Kolla även att jordflätan är odentligt jordad mellan motor/chassi/batteri.
Kolla också vart den svarta kaben går från framlyserna till jord, jag tror att jordanslutningen sitter i närheten av batteriet mot chassit/karossen.Jag sätter en halv tunna skit på att det är jordfel eller ett kraftigt spänningefall i någon kabel som nästan är av, någon som sätter 1 tunna?
7 december, 2002 kl. 17:31 #66912noclaf
DeltagareÄr det inte en kabel dragen rakt över framvagnsbalken som det talats om tidigare att man skall ha lite koll på?
9 december, 2002 kl. 18:38 #66913nislan
DeltagareDå var det avhjälpt!
Det var tur att jag inte satte emot din halva skittunna Fuling
Kollade upp jordkabeln till lamporna ordentligt (såg inget ovanligt), filade och smorde. Vrider om nykeln, väntar på samma ”gammla vanliga” ljud, inget låter, första tanken är, undrar om batteriet är dött sen inser man glatt att allt är som det ska igen!
You can`t keep a good car down!
9 december, 2002 kl. 18:59 #66914fuling
DeltagareJag säger bara JORDFEL. Det finns nog de som har åkt pling-pilingbil till plåsterhuset för denna åkomma
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.