En fråga, eller två

Forum Modellspecifika forum OG900 En fråga, eller två

  • Detta ämne har 14 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2012-03-03 19:02 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25752
    joni
    Deltagare

    Tjena!

    Är ny på forumet och hoppas på att kunna få lite hjälp.

    Har länge haft en liten kärlek till Saab OG900. Har tänkt att någon dag ska jag ta mig tusan ha en och nu känns det som att den dagen börjar närma sig, men jag har inte riktigt velat forska i ämnet för mycket innan nu.
    Skulle vilja ha en turbo S(är detta rätt namn ni som kan detta?). Nåja, en 92-93 är det tal om iaf.

    Vad är ungefärligt normalpris på dessa bilar?
    Skicket avgör väl givetvis, men är det vissa saker som gör mer eller mindre på pris? Kanske vissa saker inte går att få tag på eller är väldigt svårt att få tag på? Det skulle ju enligt mig iaf vara något som drar ner priset på en beg bil ifall det felar.
    Hur pass mycket spelar miltalet roll? Vad är mycket på dessa bilar? Det är ju trots allt en 20 år gammal bil.

    Ja… det var väl lite vad jag kunde komma på såhär direkt från toppen av min skalle. Återkommer om jag kommer på mer frågor(vilket jag garanterat gör..)

    Verkar vara väldans trevligt forum och klubb för övrigt!

    #189137
    esak
    Deltagare

    Kul att du hittat hit. Välkommen.

    Det råder lite begreppsförvirring beträffande de olika turbobilarna. ”Turbo” står det på samtliga fulltryckare. ”S” står det på lättryckarna, som gjordes 90-93. Aeron, som kom 1984 och gjordes till 1993, fick turboS-emblemet from 1991, innan stod det ”bara” turbo. En Aero är ovanlig i sig och i synnerhet de sista årsmodellerna, som bland de invigda benämns som -just det- turboS. 1993 gjordes 4 st Aeros för svensk marknad. En står på museet, en är känd inom klubben (och för övrigt även till salu just nu) och de andra två har iaf inte jag koll på. Priserna är på väg upp markant, vilket är förståeligt då de fina bilarna är ytterst lätträknade – och då menar jag FINA bilarna. Jag har själv haft ett antal 900 turbos i fint skick, men ändå långt ifrån de allra finaste.

    Att tänka på:
    1987 kom ”nya” fronten.
    1988 kom vattenkylt aggregat samt bromssystem från 9000 med handbromsen bak. Detta kombinerat med att kat ej var ett krav gör denna årsmodell i nån mån optimal.
    1990 byttes styrsystemet till Lucas, från Bosch. Det senare har en tendens att få lite svajig tomgång, framför allt. Det är inte på nåt sätt avgörande, för mig iaf, men man bör ändå känna till det.

    I övrigt är växellådan en kritisk punkt. Kontrollera att växlarna inte hoppar ur vid gaspådrag och uppsläpp samt att det inte viner om lådan (så klart). Maskinellt i övrigt ska man naturligtvis se upp med blårök / vitrök som kan innebära förestående topprenovering eller turbobyte. Utgifterna för detta är kanske höga i förhållande till bilens värde, men överlag är de rätt billiga i drift. Länkarmsinfästningarna är inte sällan dåliga, och väldigt många bilar har gått till skrot för tidigt pga denna åkomma. Det finns dock många som är kunniga och kan utföra ett sånt jobb. I övrigt är det en driftsäker bil maskinellt. Turbocab här på forumet har en turbo som gått 44´mil, tompa har en med 37´på mätaren och den är frisk som en nötkärna i motorn. Service och underhåll är A och O!

    I övrigt är 900 turbo en riktig körvagn. Styrkänslan kan dagens el/magnetservobilar inte ens nästan mäta sig med. De börjar bli väldigt ovanliga i fint skick, och en rostfri T16 är i mina ögon värd minst lika mycket som en fin Aero men med spår av tidens tand. Inredningen tar mycket stryk om den inte efterhålls, så en fin inredning är mycket värt. 91-93 passar framstolarna från 9000 frånsett fällningen, men klädselpåsarna är samma. Detta är värt en del då utbudet där är oändligt mycket större.

    Mvh Isak.

    #189138
    joni
    Deltagare

    Tack för svaret!

    Det var ju en hel del nytt jag fick reda på, men även några saker jag redan hade läst på lite.
    Intressant det där med ynka fyra(!) Aero från -93. Jag antar att just dessa bilar blir extra dyra då med tanke på det klena utbudet? Och vilken djungel ang olika turbomodeller!

    Hur är det med reservdelar? Om man skulle råka ut för att behöva laga en låda eller renovera en topp. Hur är det med innertaket? Jag har fått höra att detta ofta hänger ner, behöver man då byta eller kan man laga det på annat vis?
    Och sist, en bil med runt 40k på mätaren är varken bu eller bä om skicket är bra med andra ord?

    Mvh
    Jonatan

    #189139
    turbocab
    Deltagare

    Joni, du har ju nu en gyllene chans att förvärva en helt unik TurboS från 1993, om du kontaktar Andreas här på forumet, kika i hans projtråd så hittar du den. Till salu enligt hans sista inlägg. En bil jag ägt, sålde den till Andreas. Tight, går som fan, och inte massa rost som annars är vanligt. Men kanske inte helt gratis – ett pris man får betala då det helt enkelt inte kryllar av bilarna.

    Om du kikar på andra bilar så häng inte upp dig på miltalet. Det går inte dra några slutsatser av det. Visst, det finns en något sånär rak funktion mot miltal och slitage på många delar, men det finns 35.000 mila Turbo-bilar som känns som nya och går jättebra, det finns bilar som gått 15.000 som känns tokslitna och ser dassiga ut. Allt handlar om vård, service, kärlek och om dom fått rätt ägare eller inte. Måndags-ex verkar för all del finnas också. Jag har själv en 43.000 mila Turbo och visst är den sliten i mångt och mkt, men med små medel har den gått att få riktigt skön ändå! Jag köpte även en bil nyligen som stått helt still utomhus sen 2004 och det är aldrig bra enligt alla som vet nåt, men jag chansade. Och det höll hela vägen, men visst kostade lite pengar att få den igång igen, mer än bilen köptes in för. Allt handlar ju om budget och tid och vilja. En tokfräsch billig TurboS Aero kan man glömma idag, om man inte kör ladfynd av nån som inte har en aning, men risken för det torde vara noll och intet i Sverige idag.

    Vidare så bör du ju gilla mecka, eller lära dig. En og900 Turbo kräver lite underhåll! Men det är förbannat härliga vagnar. Så mkt är säkert.

    #189140
    joni
    Deltagare

    Andreas TurboS verkar onekligen som en ytterst trevlig bil och jag skulle gärna köpa, men det är lite för mycket för mig i nuläget.

    Vad gäller mek är det av absolut minsta bekymmer då jag under jobbtid bedriver egen verkstad, huvudsakligen bilar med motorn på andra sidan av bilen. Därav är kanske inte skicket A och O för min del då jag utan större bekymmer, men jag har trots det inte någon större lust att köpa ett rostmonster där det första man måste göra är att tömma bilen på allt och laga rost tills man ser rött.
    Vill helst hitta något ex som inte är sönderskruvat, stylat och trimmat på alla håll och kanter.

    Nåja, tackar väldigt för info och bemötande! Hoppas jag hittar någon bil inom det närmaste då jag verkligen är sugen på att förverkliga min lilla dröm till slut 🙂

    #189144
    M.Broberg
    Deltagare

    Og900 Rostar.

    Kolla du in min projekttråd så finns där lite bilder på rost.

    För o dra d0m klassiska ställen.

    Underkant av dörrar – mer regel än undertag

    Stötdämparinfästningarna bak

    länkarmsinfästningar fram.

    Golvet under passagerarens/förarens fötter

    dessa ställe brukar vara rostiga.

    Maskinerna går som as. går o går o går. skulle säga att dom går som tåget men med SJ i Sverige betyder det inte överdrivet mycket.

    billigaste/enklaste sättet om du vill ha en rostfri bil är att köpa en insprutarbil (allt mellan 118 hk 2.0 8v till 2.1 16v @ 140 hk) och eftermontera turbomotor

    EDIT: har du kollat in köpguiden i FAQ? underbar liten sak.

    #189177
    bovy
    Deltagare

    @Esak wrote:

    1993 gjordes 4 st Aeros för svensk marknad. En står på museet, en är känd inom klubben (och för övrigt även till salu just nu) och de andra två har iaf inte jag koll på.

    Hej.
    Jag är nyfiken på var du har fått dessa uppgifter ifrån.

    Mvh.

    Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

    #188984
    esak
    Deltagare

    @Bovy wrote:

    @Esak wrote:

    1993 gjordes 4 st Aeros för svensk marknad. En står på museet, en är känd inom klubben (och för övrigt även till salu just nu) och de andra två har iaf inte jag koll på.

    Hej.
    Jag är nyfiken på var du har fått dessa uppgifter ifrån.

    Mvh.

    Jag har läst det i en tråd på stcs, vill minnas att det var du rentav som gjorde undersökningen? Har även fått infon från annat håll, men jag minns inte exakt nu. Kanske var det då jag hade korrespondens med muséet angående min förra Ruby. Ser du nåt konstigt i det jag skrev?

    #188986
    joni
    Deltagare

    @M.Broberg wrote:

    EDIT: har du kollat in köpguiden i FAQ? underbar liten sak.

    Givetvis!

    Tankegången går från det ena till det andra och utbudet på bilar verkar lagom ljummet. Det kliar som attans i skruvarfingrarna och suget är verkligen på topp. Såg för övrigt två fina OG900 idag och det hjälpte inte det minsta!

    @Esak. Såg din bil på garaget, verkligen trevlig kärra, men hjälp mig reda ut ett frågetecken. Din 900S står som 1991? Men det är väl en trubbnos? Jag blir totalförvirrad :p

    #189291
    turbocab
    Deltagare

    Den är ”Trubbifierad”, Esaks Bil… En trend som är på uppåtgående, åtminstone hos en liten elit av Trubbnos-fans, trots att nya fräscha lampor till Trubbnos är mkt svåra få tag på.

    #189292
    joni
    Deltagare

    Jaha… va ballt 😀

    #189360
    bovy
    Deltagare

    @Esak wrote:

    @Bovy wrote:

    @Esak wrote:

    1993 gjordes 4 st Aeros för svensk marknad. En står på museet, en är känd inom klubben (och för övrigt även till salu just nu) och de andra två har iaf inte jag koll på.

    Hej.
    Jag är nyfiken på var du har fått dessa uppgifter ifrån.

    Mvh.

    Jag har läst det i en tråd på stcs, vill minnas att det var du rentav som gjorde undersökningen? Har även fått infon från annat håll, men jag minns inte exakt nu. Kanske var det då jag hade korrespondens med muséet angående min förra Ruby. Ser du nåt konstigt i det jag skrev?

    Nja, lite. Eftersom du hänvisar till den undersökningen jag gjorde kan jag svara på det påståendet. När undersökningen gjordes, tog jag fram hur många Aero-bilar det fanns kvar i registret. Antalet var fyra. Museets bil är inte registrerad som en Aero, alltså är den inte inräknad. Att det bara skulle vara fyra gjorda för den svenska marknaden kan jag inte svara på, men jag anar att det nog gjordes fler än fyra. Jag vet att det funnits fem i registret iallafall. Sen kommer nästa femma om hur många Aero det finns, då alla kanske inte är registrerade som Aero. Svår fråga. Det kan bara SAAB svara på genom att kolla upp hur bilen är beställd. Men kontentan är, att sena årsmodeller är mycket ovanliga i Aero-utförande.

    Mvh.

    Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

    #189220
    esak
    Deltagare

    I stand corrected. Bra att det blev utrett, jag har rört ihop det. 🙂

    #189222
    joni
    Deltagare

    Jag förstår ju innebörden av denna ”trubbifiering” men vad exakt gör man för att uppnå detta? Vad skiljer mellan trubbnos och nyare 900? Förstod väl genom texten att lamporna är annorlunda, men det måste vara mer som skiljer? Är det olika skärmar och huv?

    Haha ja ni får ursäkta min okunskap, men man måste ju fråga om man vill veta 😀

    #189028
    M.Broberg
    Deltagare

    @Joni wrote:

    Jag förstår ju innebörden av denna ”trubbifiering” men vad exakt gör man för att uppnå detta? Vad skiljer mellan trubbnos och nyare 900? Förstod väl genom texten att lamporna är annorlunda, men det måste vara mer som skiljer? Är det olika skärmar och huv?

    Haha ja ni får ursäkta min okunskap, men man måste ju fråga om man vill veta 😀

    Frontplast, strålkastare, blinkers, grill, kofångare, främre sidosköldarna

    Sen vill man görna göra samma sak bak, då krävs det kofångare och sidosköldar.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng