En helt vanlig 900i -87 (nu med bilder)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / En helt vanlig 900i -87 (nu med bilder)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / En helt vanlig 900i -87 (nu med bilder)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 30, 2012 at 16:34 #26085

      Hej!

      Ja, någon som läser detta har kanske stött på mig och min bil i någon av de trådar som jag i vild panik har lagt ut. Nu tänkte jag dra igång en liten tråd om vad jag har för historia och planer för min helt vanliga 900i -87.

      Först en liten berättelse om vad som fört mig hit. Jo, jag pluggade i Stockholm mellan 1998 och 2004. En tid som jag tycker var bedrövligt jobbig, men som tur var så hade jag min sambo redan då, så vi bodde i en av Stockholm Studentbostäders lägenheter i Kungshamra (Bergshamra). Efter ganska kort stund så ansåg jag att trots den totalt värdelösa ekonomin så skulle fordon inhandlas. Via en mosters karls släkt dök det upp en Saab 99 -82. Den var mer eller mindre till skänks. Gratis hörde jag och for och kollade. Fick den att rulla och en kompis och jag drog på snöre hem bilen i rusningstrafik. Bland det otäckaste jag någonsin har gjort. Oförsäkrat var det också, fast det visste jag som tur var inte då. Alltså att man skall ha trafikförsäkring även på bogserad bil. Batteriet var helslut i den där bilen, men jag satte igång och fixade bromsarna. Självklart var man hänvisad till “blå hallen” – jag satt med andra ord utomhus. En dag höll jag på med en bakbroms och en kille tittade fram runt hörnet på bilen (vi, han och hans sambo skulle senare åka 600 mil i Europa tillsammans i en egenhändigt husbilsombyggd Ford Transit -1971). Han höll på att byta topplock på sin BMW en bit bort. Otroligt att ge sig på en sådan manöver utomhus i vintertid! Han fick dock ihop sin bil, men vi stod båda med kassa batterier. med hjälp av en kompis till honom hade jag snart ett batteri och bilen besiktades med lagom blandad framgång.
      Där började mitt och min Saabs komplicerade hatförhållande. Jag åkte på läckande vattenpump först tror jag. Naturligtvis maximalt olägligt. I med kylarcement och den gjorde att vattenpumpen läckte lika mycket som innan, men att värmepaktetet satte igen till 100%. Fick backspola kylsystemet.
      Fick byta alla tänddelar. Alla vätskor. Alla filter. Renoverade förgasaren för jag jagade varför motorn var så fantastiskt slö. Första ljuddämparen skallrade, vilket jag aldrig orkade fixa. Ett stag gick av i bakvagnen och det fanns inget att återfästa det i så jag fick svetsa upp hela bakvagnen (hemma i Kramfors några sommardagar på lånad svets). När jag for hem från Stockholm en gång så vart det extra kvickt kört mellan Sundsvall och Högakustenbron Låg väl på i 120-130. Efter bron kopplade jag ur för att svänga av E4, varvid motorn dog. Där skar kamaxeln. Rev toppen. Troligen hade kamaxeln stått fel på bilen, för den vart lite bättre efter incidenten. Dock kortvarigt för jag misslyckades med att få toppen tät. Nu gav jag upp och min Saab och jag gick skilda vägar i ett parkeringshus i Kista efter att jag satt ut en annons i Gula tidningen.

      Sedan blev det Citroën i 10 år. Har/har haft BX (huvudsakligen), CX, XM, GSA. Trevliga bilar! Nu ger jag dock Saab en chans till med min 900i 1987.

      Lite sluts cirkeln. Jag köper den för 1500:-. Åker till närmaste mack. Tankar bilen och sedan startar den inte mer. Det var vatten i tanken. Märkligt, bilen var ju faktiskt besiktad!

      Hittills gjort:

      * Tömt tank
      * Besiktat (det var en ombesiktning som jag inte hann med, så det blev nybesiktning)
      * Bromsar renoverade
      * Bakrutevärme lagad (knapp + trasig jordläpp)
      * Annan bandare med Tradera-köpta “separat diskant”-högtalare.
      * Alla vätskor utom servo bytta (Byter bromsvätska när jag luftar bromsarna om några dagar)
      * Bytt belägg och monteringssatser runt om.
      * Bytt ett framok.
      * Bytt filter, även till kupé
      * Fått “vid drivaxel”-plåten bytt av en firma (har ingen Mig själv)
      * Håller på och byter radioantenn
      * Bytt höger framlykta (spräckt glas – besiktningspunkt)
      * Bytt poslampahållare höger fram
      * Lagat läckande värmekran (2ggr, gjorde fel första gången)
      * Håller på och fixar med bagageinredning. Har läckt in vatten med skador på inredningen som följd
      * Bytt ett solskydd
      * Städat
      * Lackat om runt antennhålet.
      * Bytt vänster hjullager bak
      * Bytt stötdämparebussning nedre fram (besiktningspunkt)

      Nå, bilen är inte direkt sönderservad tidigare kan konstateras.

      Att göra:
      * Bli klar med bromsarna (lufta)
      * Byta drivaxeldamasker fram (spruckna)
      * Bli klar med inredning i bagage
      * Få köra lite!

      Jag kommer att uppdatera tråden vartefter det händer något med bilen. Den här gången skall jag ha en fungerande Saab om jag så skall byta både kaross och motor! 😀

      /Mattias

        januari 13, 2013 at 10:21 #194281

        Då har det varit lite action runt bilen i fråga, men först en bild skönheten:

        Alltså inhandlad för 1500:- besiktad med ombesiktning. Trots den klassiska saab-rosten vid drivaxlarna så är den i ett förvånansvärt gott skick i karossen. Det gäller även dörrar/baklucka som i mina tämligen kritiska ögon förefaller vara helfräscha. Har dock under mitt antennsladd/bagagerumsinredningsrenovering sett att hela vänster flygel bak är icke-robbot-svetsad. Kan det vara en gammal krockskada? Ser väldigt proffsigt ut, men lacken på denna del av bilen är inte bra. Jag tejpade igen antennhålet för att det inte skulle regna in medan jag letade en bättre antenn. Atennen sitter just på denna bytta flygel. När jag sedan tog bort tejpen för att jobba vidare med antennbytet, så lossnade lacken när jag drog bort tejpen!

        Har ju kämpat på med en väldigt rykande bil. Det har formligen sprutat Lützen-dimma bakom bilen. Jag har hela tiden ansett att detta har haft att göra med vatten i bensinen. vilket jag har haft. Dock slutade det inte ryka fast jag körde till soppatorsk och fyllde på 20l fräsch soppa.
        Sedan har bilen varit svår att lufta kylsystemet på. Det kommer mycket gas innan det kommer vatten. Nu bestämde jag mig att köra och se vad som hände. Fick alla klassiska symtom. Värmen försvann i bilen. Värmenålen åkte upp och ner. Lützen bakom bilen. Toppen måste av!

        Så igår tog jag tag i det hela. Toppen åkte av. I nästa inlägg skall jag visa bilder från detta.

        /Mattias

          januari 13, 2013 at 12:39 #194282

          Så har jag fått en stund att visa resultatet av toppavplockningen:

          Här ser vi toppackningen och den skarpögde ser att ett av cylinderhålen är ovalt, det är 1:ans cylinder:

          Vid en närmare studie av 1:ans cylinder så kan man se tre mer elle mindre allvarliga skador. Till detta tillkommer ovaliteten:

          Toppen ser fin ut, men nog syns en liten avvikande färg på 1:ans cylinder (inringad). Inga sprickor vad jag kan se och vid en mycket grov kontroll verkar den inte vara i behov av planing, det skall jag dock kolla nogrannare när jag gjort ren den. (Fick med ett svart streck i bildredigeringen som inte betyder något):

          Tittar man i bilen ser man tydligt att en av cylindrarna har åtnjutit kontinuerlig invändig motortvätt:

          Här är jag nu. Nu är det rengöring, rengöring, rengöring. Därefter rengöring. Sedan blir det inslipning av ventiler, byte av ventiltätningar samt återmontage. Återkommer när det är gjort samt hur det gick.

          /Mattias

            januari 13, 2013 at 13:11 #194285

            Du vet om att du behöver tillgång till shims för att få korrekt ventilspel efter slipning av ventiler?

            Någon som har sortiment av shims underlättar; det är lite pilligt få rätt även med sortimentet, om man endast använder bladmått och mikrometer.

            Jag har massor av shims, men det är lite långt upp till dig!

            Mvh Johannes i Sjöbo, Skåne

            Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

              januari 13, 2013 at 14:15 #194286

              @morsole wrote:

              Du vet om att du behöver tillgång till shims för att få korrekt ventilspel efter slipning av ventiler?

              Någon som har sortiment av shims underlättar; det är lite pilligt få rätt även med sortimentet, om man endast använder bladmått och mikrometer.

              Jag har massor av shims, men det är lite långt upp till dig!

              Mvh Johannes i Sjöbo, Skåne

              Frågan är hur noga det är med shimsningen? När jag bytade toppackning på min 8v så kontrollerade jag inget ventilspel, jag bara skruvade tillbaks det som det satt från början.

              Sen kan du ju kolla med stållinjal och bladmått om toppen behövs planas, men i vilket fall som helst så skadar det verkligen inte med en liten planing.
              Om jag varit dig skulle jag även passat på att slipa in ventiler osv när det ändå är av. 🙂

                januari 13, 2013 at 14:47 #194288

                Ja, jag tror inte heller att det behövs shimsas. Det hade varit en helt annan sak om jag hade haft ventilskador, bytt ventil eller säte. Jag kommer bara finslipa lite så jag ser att tätytan är jämn och fin. Kanske inte ens med grov slippasta.

                Rent teoretiskt så borde en sådan lätt slipning göra att ventilavstånden blir bättre eftersom man kan misstänka att ventilspelen idag är för stora. Men det tror inte ens jag riktigt på… Bilen var ganska tyst på ventilerna tidigare. Kommer dock att mäta ventilspelet innan jag sätter på ventilkåpan. Är det oacceptabelt då så får jag väl ta merarbetet att lyfta ur kammen igen. Det finns en bra gammal Saab-firma i Kramfors. Det borde gå att få hjälp med shims där, om det skulle behövas.

                Har tittat lite nogrannare på toppen nu. Den har, förhållandevis, ganska djupa intryckningar efter topplockspackningen (känns med nagel). Inte runt cylindrarna, men utanför. Speciellt runt 1:ans cylinder mot kamkedjan 🙄 . Kanske lyder rådet och planar lite ändå. Sååååå roligt att plocka topp är det ju inte att jag vill göra om det på just den här bilen på ett tag.

                /Mattias

                  januari 13, 2013 at 17:06 #194290

                  Nu vet jag ju inte hur långt din bil rullat; men om du sliper så får du justera ventilerna; kanske även ändå utan att slipa.

                  8v motorerna brukar se risiga ut i säten, men har du en Saabfirma i krokarna går det väl vägen; det är alltid några ventiler som klarar sig med de shimsen du har på toppen; det är ju inte raketforskning att justera, det tar tid bara…

                  Mvh Johannes

                  Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                    januari 15, 2013 at 22:33 #194329

                    Min bil har rullat 25 000 mil. Har samma ägarefamilj sedan 1989.

                    I kväll har jag börjat den långa rengöringen. Började (och hann bara) med toppens undersida vilket kanske är lite oväntat då jag härmed deklarerar att jag numera är jag helt inne på att plana toppen. Inte för att den är skev (vad jag kunnat se), men den har ganska kraftiga instansningar från topplockspackningen (över hela topplockets yta). Kan också konstatera att trycket (från åtdragningen av topplocksskruvarna) har varit jämnt över cylinder 2,3,4. Däremot 1:an är mystisk. Känns som att det har varit taskigt tryck där och samtidigt väldigt stort. Har de kraftigaste instansningarna från topplockspackningen här, mot kamkedjehållet till, medan det är obefintligt mot 2:an till. Samtidigt gick ovaliteten mot kamkedjehållet till. Blir inte riktigt klok på det där…..
                    Sitter mycket rost från topplockspackningen på topplocksytan också. Fått bort det jag ser, men det är nästan omöjligt att veta att alla små korn är borta. Ytterligare en anledning att plana.

                    Skall lägga upp en bild, men det vart för sent att hämta kameran.

                    Har fått tips att ta 1 milimeter på toppen för att få lite skjuts. Överväger väl det, men så mycket behöver man egentligen inte ta utifrån skicket på toppen. Mer då att man får just den där extra skjutsen.

                    Sedan kan man ju etanolkonvertera också har jag fått veta, vilket är en tanke jag roar mig med. Tror ändå det lutar åt att det får bli ett separat projekt. Det tar för lång tid att skrota på och jag känner väl att jag hellre tar det på en annan motor.

                    Har i alla fall tagit reda på spridarenumren, se: viewtopic.php?f=2&t=2748

                    /Mattias

                      januari 15, 2013 at 23:11 #194332

                      jag brukar ta ca 2 mm på mina toppar det blir lagom bra å lite mer komp.
                      när jag körde folkrace med b å h motorerna brukade jag ha runt 3.5 mm-4 mm planat då va det ca 14 kilo å cylinder tryck men sakerna flyttade på sig med riktig kam å portat mm
                      mvhniklas

                        januari 16, 2013 at 00:30 #194333

                        Oups, såg att tipset jag fått var, precis som du skriver, 2mm. Det låter bara så brutalt mycket i mina öron. Måste man tanka 98 oktan efter det?

                        /Mattias

                          januari 17, 2013 at 21:35 #194351

                          Så har det varit aktivitet igen. Har grovrengjort toppen. Alla packningsrester är nu borta och det satt fast sådana, det skall gudarna veta.

                          Topp före:

                          Topp efter :king

                          Det satt fast en massa rostporer i toppen. De har jag försiktigt väckt med en knivsudd efter att ha applicerat en liten pöl 5-56 på rostporen. Nu efterlämnar varje sådan här rostpor en liten “kattfot” som man kan känna med nagel. Se den vänstra inringningen nedan. Sedan har jag mycket kraftiga intryckningar ut mot kamkedjehuset till. Se den högra inringningen nedan:

                          Packningen till termostathuset satt fast helt fantastiskt hårt, men efter en hel del övertalning så släppte den. Så här ser det ut efter rengörning:

                          Så här ser det ut på insugssidan:

                          I morgon åker jag, min topp och en gummimatta till ett baksäte (av okänt ursprung) till OKQ8:s Gör-det-självhall. Där kommer jag att kallavfetta och blåsa den ren med högtryckstvätt. Då försvinner all skit som jag trots stor försiktighet fått in i kanaler/håligheter och dessutom försvinner förhoppningsvis “fetheten” på toppen. Den formligen suger till sig skit som den är just nu. Så här ser det ut på ovansidan efter att ha plockat ut ventilerna (avlagringarna sitter löst och försvinner i tvätten i morgon):

                          Sedan kom packningarna till toppen idag. Najs.

                          Tycker att jag har lite glappa ventilstyrningar på 1:ans avgas, 1:ans insug och 4:ans avgas. Får se om jag byter dessa (alla 8). Det lutar mot det. Åsså plana 2mm.

                          /Mattias

                            januari 17, 2013 at 23:23 #194352

                            Det går annars väldigt bra att tvätta toppen i diskmaskinen; OM du har en förstående hustru eller hon inte är hemma; 8 v toppen går bra, men det är värre med 16 v toppen, DEN ÄR STÖRRE, så gick inte i diskmaskinen i gamla huset!

                            Du gör bra jobb, men det lönar sig alltid.

                            Ser bra ut!

                            Mvh Johannes

                            Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                              januari 18, 2013 at 11:45 #194353

                              Har ingen diskmaskin i drift, köket är i vinteravstannad renovering. Vi har ett “nödkök” för tillfället. Tror jag hade struntat i det även om jag haft en diskmaskin. En viss gräns drar även jag mellan kök och garage, även om de blandas ihop ibland 😀

                              Var och kollade på styrningar – j*lar vad dyrt det vart. Kanske blir till att snika med att byta dem med kännbart glapp…..

                              Hittar ingen som säljer ventiltätningar. Går de inte att få fatt i längre?

                              /Mattias

                                januari 18, 2013 at 11:53 #194354

                                Svara på min egen fråga:

                                http://forum.saabklubben.nu/?ubb=showflat&Number=101992

                                Det finns alltså inga! Då blir det hög känslighet och noggrannhet i glapptestet för styrningarna!

                                /Mattias

                                  januari 18, 2013 at 12:15 #194355

                                  Det går på en liten kick att byta dem; är de kassa byt ut dem! Finns väl att köpa lite här och var? Kostar under dryga femtilappen stycket sist jag köpte.

                                  Vi använde inte diskmaskinen i alla fall, två människor kan diska upp efterhand…

                                  Du gör lätt don för demonteringen; och fantasin hjälper dig vid monteringen!

                                  Gör det bara innan du börjar slipa ventilerna!

                                  Mvh Johannes

                                  Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.