En helt vanlig 900i -87 (nu med bilder)

Forum Övrigt Projekt / Min bil En helt vanlig 900i -87 (nu med bilder)

  • Detta ämne har 28 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2013-02-17 21:45 av .
Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #194356
    cx-t2
    Deltagare

    Är inte 100% på vad du svarade på nu. Ventilstyrningarna går på dryga 100:- (Speedparts). Ventiltätningar finns inte. Eller?

    /Mattias

    #194361
    morsole
    Deltagare

    Speedparts var dyra, såg på någon annan sida för 81 tror jag, för styrningar alltså; ventiltätningar har man inte på denna toppen.

    Kolla runt lite så ser du var det finns; minns inte var jag var…

    Åldern; eller har man alltid varit så?

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #194389
    cx-t2
    Deltagare

    En liten upphuggen helg är till ända. Vart en massa viktiga saker gjorda som inte alls har med Saaben att göra.

    Dock är nu topplocket urblåst, upptvättat och rengjort. Har kvar att tryckluftblåsa det, men det får bli efter planing. Det är min bestämda åsikt att topplocket är i väldigt bra skick. Har hittat ett godkännt pris på ventilstyrningar så jag byter dem alla. Då vet jag att jag har ett riktigt bra topplock.

    Kan inte direkt rekommendera topplocksrengöring med högtryckstvätt i Gör-Det-Själv-hall. Hur man än står så går strålen enligt Murphy-lag rätt i ansiktet. :tssk . Passade på att rengöra ventilkåpa, kamaxelbrygga, motorfäste och växellådans oljesticka. Allt tog naturligtvis betydligt längre tid än planerat för avlagringar och koks satt fast något helt otroligt hårt. Får bli bygge av en sån där diskmaskinsbyggnation som Classic Motor gjorde i en tidning för några år sedan. Som jag gjorde får anses som OK, men långt ifrån optimalt.

    Dessutom har jag skrapat packning på termostathuset och rengjort gängorna till dess fastsättingsskruvar. Denna packning är den jävligaste jag någonsin stött på. Ett tag trodde jag att jag skulle få upp ett skikt metall så hårt satt den. Fick skrapa den skikt för skikt och varje lite ”ö” av packning släppte först när sista skiktet släppte. Låter som ett parentesjobb, men det tog nog en timme bara det.

    Sedan har jag inventerat skruvar så jag (fortfarande) vet var alla skall sitta.

    Ventilerna har stått i vattenbad över en natt och är rengjorda med Scotch-Brite, morakniv och Scotch-Brite aplicerad under vatten med ventil roterande i borrmaskin.

    Nu till det mindre roliga. Jag har börjat skrapa blockets anliggningsyta. Där har jag problem. 4:ans cylinder har en allvarlig korrossionsskada precis rätt över där tätningsringen skall ligga. Inte bra. Speciellt inte så jag tänker plana toppen och därigenom öka cylindertrycket. 😯

    Problemet är här:

    Efter att ha skrapat här så dyker det upp en ”grop” med en så där ”härligt” rostartad knögglig botten. Säkert 2 cm lång! Inte bra. Ligger rakt i ringens spår.Hur skall detta gå? Får man detta tätt med kemisk metall?

    Tittar man på gamla packningen ser man att det inte har mått så bra på detta ställe heller:

    Så vad tror ni, kommer detta att gå?

    /Mattias

    #194392
    morsole
    Deltagare

    Det är bättre tvätta lugnt och fint, men det gäller ju att ha ett ställe man kan skita ner…

    Högtryck är bra att flytta skiten med!

    Gamla packningar kan vara envisa; ett gammalt stämjärn brukar göra susen där. Cellulosaförtunning heter duga!

    Det är aldrig fel att gå över alla gängor med en gängtapp för att få rent.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #194416
    cx-t2
    Deltagare

    Har inte haft tid att jobba just någonting med Saaben här på ett tag. Har rengjort knappt hälften på motorblocket. Rost och skit som sitter fast duktigt. Släpper först under mer eller mindre kraftig övertalning. Kanske klarar 4:ans cylinder sig ändå, då skadan ligger mest utanför topplockspackningens ring. Kommer dock inte att chansa så det blir försiktig punktblästring, avfettning och fyllning med J-B Weld. Därefter försiktig filning och/eller slipning till normal nivå. Om J-B weld:

    http://www.jbweld.com/product/j-b-weld/

    Jo, det sitter ju styrstift i blocket som skall styra ner toppen. Hur klarar sig dessa om man plockar 2mm på toppen? Måste de filas ner? Och hur får man loss dem? Sitter som berget…

    Om man plockar ner 2mm skall man sätta in justerbart drev? Hittade det här:

    http://www.vestgote.se/saab/t8silver/motor/topp/massage.htm

    /Mattias

    #194418
    morsole
    Deltagare

    Ja om du vill ha möjlighet att kunna ställa kammen som innan, eller bättre, annars får du ett helt annat läge då du kortar ner avståndet med planingen. Bra tråd du hittat där.

    Styrstiften är det bra att kolla upp innan du skruvar ihop, ja…

    Det brukar vara så att man får putsa till dem lite med slipduk, sen funkar det. Rengör gärna skruvhålen med gängtapp också, om du har tillgång till en sådan.

    J B Weld är säkert ett bra val.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #194490
    9k94
    Deltagare

    Läste att ni ratar shimsning av ventiltryckarna. Bara så att ni vet så skall ventilspelet kontrolleras varje 4000mil enligt servicepappren. Finns en anledning till att man kollar detta. 😉 Annars så gör du ett bra jobb med bilen! :smile Hoppas att du får många bra år med den bilen.

    Mvh Turbo4

    #194505
    cx-t2
    Deltagare

    Jo, jag har börjat omvärdera det där. Ventilerna ser inte vackra ut i tätytorna och med nya styrningar så måste de slipas in enligt konstens alla regler. Det innebär att jag får gå all-in med shimsning också.

    Bra att veta serviceintervallet! Å tack för berömmet :smile . De flesta brukar tycka att jag är överjävligt petig med mina lagningar, men jag vill inte göra om dem bara för någon liten skitsak. Speciellt inte när det är den här storleken på jobb.

    Det har inte hänt så mycket med bilen. Jag skall byta styrningarna i toppen och svärfar har hjälpt mig med specialdorn. Ett för urdrivning av de gamla styrningarna och ett för indrivning av den nya. Svärfar är hantverkssvarvare till yrket (alltså inte CNC-operatör). Det är en fantastisk resurs när det kommer till tillverkning av specialverktyg. Dessutom är han gammal rallyåkare och har gjort ”allt” minst 4 gånger. :king

    Jag ger mig troligtvis på styrningarna under dagen…….. är lite nervös för det där, som vanligt när man skall dyka i okända vatten……

    /Mattias

    #194523
    cx-t2
    Deltagare

    Så har det hänt lite igen då och så blir det lite annat. Idag skulle styrningarna till ventilerna ut. Svärgubben dök upp med specialdornet för ändamålet och vi drog ut i garaget. Måste man verkligen värma? Äsch, vi provar utan. DET var ingen idé. Det satt hårt som bara…….

    Å jag har ju inget lämpligt att värma med. Kan ju inte ta acetylen på en aluminiumtopp känns det som. Men så fick jag syn på vår inköpta begagnade köksspis! Efter målmedveten anpassning av 3-fasanslutningen till denna så var den en optimal värmekälla. Så vi satte på toppen:

    Detta visade sig vara en alldeles utmärkt uppvärmningsmetod. Snart var toppen het så det räckte. Då åkte den ner på den preppade arbetsytan även känd som ”betonggolv och två tvåtumtre”:

    Två tum är alldeles lagom för att få upp toppen så pass mycket att den har tillräcklig marginal från golvet. Det sitter ett långt styrstift på dess undersida som då får ungefär 1cm marginal från golvet. Så i med svärgubbens specialsvarvade dorn (mer om det/dem längre ner):

    Och som ni ser så var det nu inga som helst problem att smacka ut dem med slägghammaren. Dornet för detta är 7.8mm i första delen, ca.12.5mm i mittdelen och ”whatever-lagom” på delen där man klappar på:

    Det betyder att man sticker in spetsen i styrningen och den ser till att man inte far runt en massa. Att denna är just 7.8mm beror på att styrningens innerhåldiameter är 8mm. Det blir lagom spel med 2 tiondelar. Att sedan dornet är 12.5mm beror på att hålet som styrningen sitter i, eller för den delen styrningens ytterdiameter, är 13mm.

    I morgon skall det drivas in styrningar. Planen är att göra på nästan samma sätt. Alltså värma toppen på spisen. Dessutom ligger de nya styrningarna i frysen för att få maximal temperaturskillnad. Sedan använder vi ett annat specialdorn som ses på bilden nedan bredvid det som användes vid utdrivningen:

    Detta dorn har samma specifikationer (förutom att 12.5mm-sektionen saknas helt) som utdrivningsdornet. Det är gjort kortare och stabbigare för kontrollens skull.

    Det om morgondagen.

    Annars är jag klar med rengöringen av motorblocket. Nu skall det punktblästras och limmas i där jag har korrossionsskador (1:an och 4:ans cylindrar). Detta är ett litet jobb. Förresten har inte denna bilen ett extraktorgrenrör?

    Sedan har jag lite bilder på ordning och reda:




    (L=liten, S=stor. Det vill säga avgas- resp. insugsventil)

    Å lite rent och snyggt:


    På bilden ovan så ser det ut att vara tydliga spår i kamaxelbryggans lagerlägen, men det är omöjligt att känna dem med fingrarna så det är OK.

    Sedan fick jag äntligen tag på styrstift till topp-block (det demolerade obrukbara längst till vänster):

    Å packningarna är hemma:

    Det går sakta nu, men att smacka ihop går fort. Lika bra att ta detaljerna i varlig takt.

    /Mattias

    #194554
    cx-t2
    Deltagare

    Nu är styrningarna i! Känns som vändpunkten (topplaningen kanske är den verkliga vändpunkten, men det är nästa steg). Gick hur bra som helst! Denna gången värmde vi toppen så det fräste när man hastigt satte dit ett blött finger. Kan inte säga att styrningarna ramlade på plats av sig själva, men det gick åtminstone acceptabelt trögt.

    Sedan är de skadade områdena på blocket punktblästrade och ismetade med den kemiska metallen J-B Weld. Den verkar ta REJÄLT med tid på sig att härda har jag märkt. Lika bra att låta dessa områden vara ett antal dagar.

    Sedan har jag försänkt den frästa oljekanalen i toppen. Tog ner den 2mm, så att den inte blir för trång när jag planar 1,5-2mm.

    Efter det har det varit skruvvård. Alla topplocksskruvarna har åkt thinnerbad och fixats till med 5-56 och stålborste på gängen. Sedan, i brist på gängsnitt, fick en mutter rensa gängen. De ser nu helt OK ut att återanvända. Finns inte en tendens till midja på dem heller så de är OK.
    Rensnings/rengöringsinsatsen gjordes för en hel hög med skruvar. Detta är bra ur flera perspektiv. man får rena grejer att jobba med och dessutom får man chansen att tänka igenom vart allt ska.

    Gjorde ren kamaxelöverfallen och de var faktiskt inte riktigt så bra som jag skulle vilja ha haft dem. Man kan känna en ytterst liten skillnad mellan mitten där oljan går och utanför. De är alltså ganska slitna. Kan användas, men borde ha varit fräschare.

    Kvar att göra:

    Topplana
    Slipa in ventiler
    Gå över ytorna som behandlats med J-B Weld med fint sandpapper
    Gå över hela blockytan med kloss 180:s slippapper (detta har jag aldrig gjort, men en kille i byn som är bilmek har lovat att hjälpa mig så det blir ”lagom” och man får lära sig något)
    Ta loss grenröret så att man får dit toppen som folk
    Fila ner styrstiften topp-block så att de inte blir för långa då toppen planats
    Fixa brickor att ha under topplocksskruvarna så att de inte riskerar att bottna i blocket då toppen blivit tunnare
    Fixa ställbart drev med kamdrevscentrum från B-motor
    Tömma olja och byta filter
    Skruva ihop
    Fylla kylarvätska

    /Mattias

    #189921
    cx-t2
    Deltagare

    Går inte fort nu, men kan pricka av J-B Weld och ventilslipningen. Toppen klar för planing.

    /Mattias

    #194776
    cx-t2
    Deltagare

    Planar toppen i morgon. Bygger ställbart kamdrev då också. Har äntligen fått tag i kamdrev till B-motor (DET var inte lätt!).

    Har filat ner 1mm på styrstiften topp-block. Dessutom slipat av blockytan med 180:s sandpapper på träkloss. Kollat gängen i blocket och fyllt hålen med 5-56 (för att lösa upp ev. gucka). Måste komma ihåg att blåsa ur dem innan montaget, annars blir det inge bra.

    Har gruvat mig länge att det skulle bli problem att få lös grenrörets tre muttrar mot avgassystemet. Det gick dock hur lätt som helst.

    Vad skönt det skall bli att få toppen planad. Allt står ju och trampar pga just detta…..

    /Mattias

    #194777
    wallero
    Deltagare

    har massa kamdrev till b motorn

    #194778
    cx-t2
    Deltagare

    OK, hade köpesannons ute här, men fick inte ett enda svar. Har t.o.m. jagat i folkracekretsar och hos gurus i Jämtland utan resultat. Har annonserat på saabklubbens hemsida. Kollat i kompiskretsen och på lokala bildemonteringar. Överallt har jag kammat noll, så nu blev Lycksele Bildemontering inkopplad. Vart nästan oförsvarligt dyrt för en så simpel pryl.

    Men det var bra att jag fick veta att du har, det kan ju gå fler tåg :smile

    /Mattias

Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng