Etanolkonvertering

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Etanolkonvertering

Detta ämne innehåller 12 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-11-01 20:28.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4379

    vinterstan
    Deltagare

    Jag har för mig att det finns en del exempel på folk som etanolkonverterat sina V4or.

    Jag funderar allvarligt på att konvertera min pärla av olika orsaker och undrar hur jag ska gå tillväga med detta.

    En förutsättning för att jag ska ge mig på det är att bilen ska gå att återställa helt efteråt, men om jag fattat det hela rätt så handlar det ”bara” om förgasare och tändning, eller?

    Alla tankar och erfarenheter mottages med tacksamhet.

    #29249

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Utan att ha kvalitetssäkrat informationen så kan du ju titta på sidan http://www.etanol.nu/

    /B
    ”Sprit skall drickas på midsommar”

    #29257

    vinterstan
    Deltagare

    @bengt Åkesson wrote:

    Utan att ha kvalitetssäkrat informationen så kan du ju titta på sidan http://www.etanol.nu/

    /B
    ”Sprit skall drickas på midsommar”

    Jo, det fanns ju en del där…

    Instruktion för konvertering av förgasarmotor:
    http://www.etanol.nu/ombygg-forgasare.php

    #29259

    Janne Hagnell
    Deltagare

    Det fanns en bra tråd på gamla forumet, men jag vill minnas att kontentan var att man borrar upp huvudmunstycket, etanolsäkrar alla slangar och packningar och kör med blyersättning.

    #29333

    rallysaaben
    Deltagare

    Sen är det bara en fördel om man också planar topparna så man får högre komp då etanolen ligger på 104 oktan.
    Högt oktan och för dålig komp blir inget bra, man bör ha rätt kompförhållande till det bränsle man ska köra på,om man vill få ut effekten som etanolen kan ge, jag tvivlar iof på att de flesta kollar upp detta,(inkl mig) de flesta tror nog att ju högre oktan desto mer effekt, men riktigt så enkelt är det ju inte.
    Att motorn blir snålare av högre komp är väl heller ingen nackdel om man kör på etanol, den lär väl dra nog mycket ändå.

    #39246

    vinterstan
    Deltagare

    Nu börjar det närma sig en eventuell konvertering.

    Har skruvat isär en gammal förgasare för att ta mig en titt innan jag börjar skruva på den ”riktiga”.
    Jag tror mig ha hittat huvudmunstycket, som väl är nr 23 på sprängskissen?

    På det står siffrorna 130
    Innebär det att det nu är 1,3 mm?
    Enligt http://www.etanol.nu/ombygg-forgasare.php så ska jag då borra upp det till ca 1,5mm

    Andra har sagt 1,4mm (tex i denna tråden http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=2107)

    Som synes på sprängskissen är det en FoMoCo förgasare jag tänkt ge mig på, är det något särskilt att tänka på när det gäller dem?
    Är det fler munstycken eller kanaler någonstans som behöver förstoras?

    Sedan kommer jag nog inte plana topparna eller göra några större ingrepp än att byta de munstycken som behövs då jag vill kunna återställa bilen till bensindrift om jag skulle ångra mig…

    #41963

    ulf
    Deltagare

    Vid etanolkonvertering finns det fler saker att ta hänsyn till. Saab V4 har gjutjärnsblock och vid användning av etanol ”tvättas” oljefilmen i cylindrarna bort. Om bilen står en vecka åt gången blir inte cylindrarna vackra.

    Vi har kört rallybilen på etanol 3 år nu. Fungerar alldeles utmärkt, men om man ställer bilen en vecka så måste vi spruta in 5:56 i insuget innan vi stänger av motorn.
    De bilar som har stålfoder har inte detta bekymmer. Efter första säsongen när vi plockade ner motorn för översyn fann vi att cylindrarna hade gravrost.

    Detta är säkert ett mindre bekymmer om man använder bilen varje dag.

    /Ulf

    #41970

    vinterstan
    Deltagare

    Skulle det hjälpa att använda lite tvåtaktsolja avsedd för etanol?
    Jag vill ju inte konvertera för att jaga effekten främst, utan av andra orsaker.
    Är dock inte beredd att få gravrost i cylindrarna…

    Under sommaren använder jag bilen regelbundet, så det borde funka.
    Skulle det kunna funka att köra sista tanken innan vintervilan på bensin för att undvika rosten?
    Det borde väl kunna hjälpa till när man ska ”väcka” bilen på våren, så att man kör igång på bensinen?

    #41983

    Janne Hagnell
    Deltagare

    Inför vintervilan ska du ju hur som helst hälla olja i cylindrarna, så det borde ju klara sig. Värst är kanske om man har igång den men bara kör typ en gång i veckan?

    #48995

    mattias e
    Deltagare

    Rost i cylindrarna har jag aldrig hört talas om, fanns inget att hitta heller när jag rev av topparna för byte av topplockspackning på min V4.

    Högre komp är naturligtvis att föredra och man kan med fördel hyvla ordentligt. Körde själv min gamla 95:a på E85 med gott resultat, justerade bara (upp) tändningen så att bilen gick bra och utnyttjade bränslet och dess egenskaper som bäst. Förgasaren var en ”väl använd” FoMoco med manuell choke och den var alltid lättstartad oavsett bränsle men gick som bäst med E85 i tanken. Men lättast är att köra med Weber, t ex en 36/36 eller 32/36 där man kan justera bestyckningen då bränslemängden på E85 behöver vara större. Själv så justerade jag med Co-skriven på FoMocon.

    E85 är snällare mot slangar och annat än vad bensin är, seglivad myt det där. Däremot så kan gamla slangar som blivit mjuka och dåliga invändigt reagera när man byter bränsle. Men det har inget med att E85 på något sätt är dåligt. Så ny bränsleslang är ändå bra att byta till, oavsett bränsle du vill använda. Samt naturligtvis ett soppafilter gärna både före och efter bränslepumpen.

    Finns många fördelar att köra våra gamla bilar på E85 utöver det rent miljövänligare. Ingen sotbildning i motorn, tystare gång, bättre verkningsgrad och bättre prestanda osv…

    #48997

    mattias e
    Deltagare

    Dessutom så behövs inte blyersättningsmedel tillsättas om man kör med E85.

    #48998

    Janne Hagnell
    Deltagare

    @mattias E wrote:

    Dessutom så behövs inte blyersättningsmedel tillsättas om man kör med E85.

    Va? Är du säker på det?

    #47104

    John Ahlberg
    Deltagare

    En väl insatt bekant som håller till på http://alternativ.nu säger/skriver att E85 inte alls är lika elakt mot ventilerna som bensin men att köra helt utan blyersättning skulle göra mig rejält nervös. Ca 30% E85 i en standardmotor och Redlines blyersättning tycks i alla fall inte räcka till för att bli kvitt ventilproblemet. Surt! Har jag fattat rätt skonar E85 ventilsätena genom att avgastemperaturen blir lägre men jag antar att det ändå behövs någon tillsats som ger en smörjande hinna på mjuka säten.

    Ett bränsle som verkligen vore olämpligt för en V4 med originaltoppar är LPG/gasol som sägs ge värre slitage än med bensin t.o.m.

    Hörde på radion idag att E85 för första gången på två år nu är dyrare än bensin. Rimligen menade man räknat per mil man får ut av en given bränslemängd. Trist, där försvann min viktigaste morot att köra på ren E85. Så länge man som jag kör med omodifierad förgasare ser jag inblandningen av E85 upp till ”ryckningsgränsen” som ekonomiskt lönsam eftersom förbrukningen per mil inte ökar. Att det är möjligt att blanda i ett magrare bränsle som E85 antar jag beror på att en förgasare måste ha aningen överfetad blandning för att fungera även i kallt väder när luftens densitet är högre.

    Med lambdareglerad insprutning kan man rimligen minska bensinförbrukningen motsvarande förgasarens marginal men i gengäld måste förbrukningen då öka om man går över på E85. Det är alltså där det till följd av nuvarande bränslepriser inte längre går ihop tyvärr.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng