Ev. sälja SAAB 99 Turbo….

Forum / Övrigt / Allmänt / Ev. sälja SAAB 99 Turbo….

Forum / Övrigt / Allmänt / Ev. sälja SAAB 99 Turbo….

  • Författare
    Inlägg
    • november 11, 2012 at 21:02 #6882

      Jag äger en SAAB 99 Turbo -80 som ev ska säljas. Bilen är en ”äkta” turbo som reggats med T16 maskin. Jag förstår att det i princip är omöjligt att säga något innan man sett objektet i fråga, men jag är ändå intresserad av hur prisbilden kan se ut på en sådan bil. Är även intresserad av att komma i kontakt med någon som kan hjälpa mig med någon form av värdering. Tack på förhand, Krister.

        november 11, 2012 at 22:16 #49526

        Från 2000 – 120 000 har nog sett dyrare.
        Är den regad med 5 växlar?
        Allt beror ju på hur bra skick delarna är i. Tänker främst på Turbo delar som klädsel ratt emblem mm
        Motorerna växer inte på träd i heller inte elsystem.
        Du får nog berätta lite mer för att få ett vettigare svar.

          november 12, 2012 at 06:01 #49530

          De dyra bilarna är väl äkta originalbilar.
          En omreggad bil med T16 tror jag är betydligt billigare trots att maskineriet är betydligt bättre än originalet.

            november 12, 2012 at 09:19 #49539

            Tänkte bara förtydliga att det är en turbo från fabrik, tagen i trafik juni 1981. Jag återkommer med mer info.

              november 12, 2012 at 10:09 #49541

              @Krilla wrote:

              Tänkte bara förtydliga att det är en turbo från fabrik, tagen i trafik juni 1981. Jag återkommer med mer info.

              Det jag menade var att originalbilar i originalskick är de som är värda mest pengar.
              En org 99T ombyggd till T16 tror jag är betydligt billigare även om den är i toppskick.

              Är den komplett med alla ”svåra” delar (enl ovan) så borde värdet hålla sig hyffsat ändå.
              På en 99T får väl ev drivlineproblem anses vara bagateller i sammanhanget. Lådor, drivaxlar, bromsar etc kostar ”gratis” i sammanhanget :wrench

                november 12, 2012 at 13:17 #49550

                @Krilla wrote:

                Tänkte bara förtydliga att det är en turbo från fabrik, tagen i trafik juni 1981. Jag återkommer med mer info.

                Då är det en 5 växlad exportmodell som kom tillbaka pga ej säljbar på den marknaden. Hade själv en som hade vart i Tyskland.

                Värdet på en sådan är precis så högt någon vill betala, och det är betydligt lägre än för en original bil. En som den här likställs som en 84 gl med turbomotor i mångas ögon. Finns originaldelarna kvar?

                En fin original bil kan ligga i spannet 60-80. Är svårt att få mer snabbt om den inte är otroligt bra.

                Det ligger en på nätet som inte har blivit såld ännu pga begär för mycket.

                Mh

                  november 12, 2012 at 20:59 #49576

                  Tyvärr för min del så är kanske värdet på bilen så stort eftersom den var ett rullande skal när jag köpte den för drygt tre år sedan. Instrumentbräda med mätartavla är nog det som finns i inredningsväg…..av olika orsaker som jag inte tänker ta upp här så har nog det som ev fanns kvar försvunnit.

                  Men till det mer positiva kan jag nämna att karossen är i mycket gått skick då frontparti inkl. skärmar, plåten från b-stolparna och bakåt inkl. bakparti med bagagegolv är nytt, även plåtarna i bakre hjulhusen där stötdämparna sitter är ny. Allt är utfört av bilplåtslagare. Bilen är olackad.
                  Maskinen är som sagt T16, 94 borr med offset-slipad vev och Golf-stakar vilket ger ca 2317cc. Toppen är slätplanad med portade/polerade kanaler.
                  Motorn är aldrig uppstartad sedan den sattes ihop och står på sidan om. Till den finns en automatlåda??!! som är renoverad och ombyggd/förstärkt för att fungera med motorn, skulle nog själv valt en manuell då det står så i reg.beviset…..

                  Går det att via chassienummret se om bilen var tänk för export eller är det något man bara kan anta? Vore ju intressant att veta!
                  Så, nu har jag i stora drag beskrivit mitt objekt, är väl bara kvar att rannsaka sig själv om man ska behålla eller sälja vidare till någon som har mer tid……

                  Mvh Krister.

                    november 12, 2012 at 21:10 #49577

                    Tror faktiskt inte att identiteten höjer priset anmärkningsvärt.
                    Men jag gillar helt klart projektet. (har själv ett projekt men jag baserar mitt på en Gl 84)

                    Ska du sälja är kanske de bästa att säga i delar, för är karossen så bra kan den funka till någon som har en rostburk till donator.

                    Det är alltid svårt.

                      november 16, 2012 at 06:47 #49684

                      10000 ett renoveringsobjekt med jobb till max 50000kr för en i utställnings skick. är väl där prisbilden ligger.

                        november 16, 2012 at 07:49 #49687

                        @MR Saab wrote:

                        10000 ett renoveringsobjekt med jobb till max 50000kr för en i utställnings skick. är väl där prisbilden ligger.

                        Utan att starta några oändliga prisdiskussioner, men en bil i utställningsskick är med stor sannolikhet betydligt dyrare än 50 papp, vare sig man hittar en ”färdig” eller ska bygga ihop den av och med saknade delar. Men du (Krilla) är ju inte i den änden av skalan med ditt projekt.

                        Min kompis sålde för ett år sedan en 99CC Turbo som var komplett, sliten men inte hopplös inredning, som tidigare hade gått som bruksbil hos en äldre ägare för ca 25-30000:-. Den behövde rostlagas runt rutan bl a, men den var inte ”gammelbilsäcklig” på något vis. Besiktigad och klar med nybytt koppling, men det finns säkert fler slitsaker att byta. Gissar på att nästa ägare har att göra för mellan 50-75000:- till innan den blir snygg. Ska den bli riktigt snygg är det nog 100-150000:- som behövs. Det säger jag med den erfarenhet jag har i ryggen av annan bilrenovering som är betydligt enklare. Man blir blind och smetar ut kostnaden över så lång tid med så små kostnadsposter att man inte tänker på det. Ju färdigare bil, desto mer för pengarna!

                        Jaja, där fick du iaf det lilla jag kan bidra med.

                        Mvh
                        /D
                        Mvh
                        /D

                          november 16, 2012 at 21:38 #49717

                          Kan bara hålla med Dict, det är i dagarna ganska exact 10 år sedan min 99 turbo var på rull igen efter en mastodont renovering.
                          Då kostade det över 100,000 kr och då gjorde jag allt själv utom lack och topp renoveringen.

                          Så sälja för 50,000 kr? Nja det skulle vara tungt, har fått bud på över renoveringsvärdet.
                          Men det kvittar ju om man ändå inte skall sälja.
                          Som cab mange säger, den är alltid värd det som en ev köpare är beredd att betala.

                            november 17, 2012 at 21:08 #49751

                            Tack alla som svarat på min undran ang. objektet i fråga!! Som alla antyder så är det hopplöst att få någon bild över värdet, vilket jag förstår. Får se hur jag gör med bilen, tiden räcker som sagt inte till (två små barn och en fru som kör folkrace…..), sen har vi ju en SAAB 92B -53 (i lådor, men kompl.) som väntar på renovering/ihopsättning….. Blir det försäljning så kommer den ut här, antagligen på bud (med bilder, så klart!!). Mvh Krister, KDB 142.

                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.