Extra bromsljus som syns men ändå inte

Forum Övrigt Projekt / Min bil Extra bromsljus som syns men ändå inte

  • Detta ämne har 16 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2008-05-07 19:02 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17736
    phermansson
    Deltagare

    Ett litet projekt som varit på G ett tag men som äntligen börjar bli klart. Ett tredje högt placerat bromsljus är en mycket bra säkerhetsdetalj, särskilt i en bil byggd innan whiplashskadan var uppfunnen. Man vill ha ett extra bromljus, men samtidigt finns det inget färdigt att köpa som passar i en originalbil, utseendemässigt alltså.
    Lösningen blir att bygga ett eget. Mitt har jag baserat på 10 st högintensiva 3mm röda lysdioder. Dessa är seriekopplade i två grupper á 5 dioder, som sedan är seriekopplade via ett motstånd på 75 ohm. Alltihop kopplas ihop med tunnast möjliga kabel, så kallad virtråd:

    Dioderna monteras under rutlisten i rutans ovankant. Trångt som … , men det gick att få dit dem.

    Kabeln drogs över listen till insidan och monterades under listen, betydligt enklare att dra kabeln där.

    Kabeln drogs ned i bagagerummet, där motstånden monterades. Har använt 2st 150 ohm parallellkopplat:

    Man kan skönja dioderna svagt i rutans ovankant:

    …och varde ljus! Kanske inte det kraftigaste extra bromsljuset, men klart bättre än inget.

    Vad som återstår nu är att koppla in sig på det vanliga bromsljuset, i testet ovan används ett löst batteri.

    #120340
    mats a
    Deltagare

    Snärtigt! Det enda som behövs är en avskärmning inåt kupén och så serietillverkning. Ja, tack, jag tar en! :applause:

    #120348
    Martin
    Deltagare

    Det är inte säkert att det behövs en avskärming. Jag har ett motsvarande diodarrangemang i bakrutan på min 92. Lite butylgummi säkrar dioderna från att ramla bort. De syns inte från förarplats.

    Mats A wrote:
    Snärtigt! Det enda som behövs är en avskärmning inåt kupén och så serietillverkning. Ja, tack, jag tar en! :applause:
    #120349
    phermansson
    Deltagare

    🙂 Tackar!

    Tror inte de ramlar loss, diodbenen sitter tight under listen. Får se hur det blir med avskärmning. Hur kopplade du in dina Martin? Har 92an samma roliga koppling som 96an? (http://www.saabklubben.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=78812)

    #120351
    hotrodder
    Deltagare
    Patrik Hermansson wrote:

    Nope, 92´an har ju pilar och styrs från en ”tre-läges vipp” uppe på instrumentbrädan. Sitter en brytare i varje pil som skickar tillbaka spänning till varsin lampa i hastighetsmätarens tavla. Bromsljus och huvudljus går i varsin kabel till bak armaturerna och i min renoveringstråd (scrolla ner långt) finns beskrivet hur jag har opererat in blinkers i både baklampor och pilar.

    Edit; Mycket vanligt att man monterar en dylik diodramp i bakrutorna på roddarna. Finns massor med smutta och färdiga diodarmaturer att handla där rodd/custom tillbehör säljs.

    #120352
    phermansson
    Deltagare

    Oki, men det är inte lika roligt som att bygga själv 🙂

    Den idé jag har för att koppla in ljuset nu består av två reläer. En reläspole på var kabel (25a + 25b), och kontakterna seriekopplade. Vid blinkning växlar ett relä, men ingen spänning kommer fram då reläerna är seriekopplade. Vid bromsning drar båda reläerna och spänningen kommer fram till bromsljuset.

    #120354
    Martin
    Deltagare

    Jag ledde en tunn högtalarkabel direkt från bromsljuset. Dioderna sitter på en Pertinax experimentskiva med 2.54 delning och varje diod fick sitt eget motstånd. Trots det blev det en smidig installation. Baksidan på Pertinaxen sprutades svart för att smälta in bättre.

    Patrik Hermansson wrote:
    Hur kopplade du in dina Martin? Har 92an samma roliga koppling som 96an?
    #120367
    chakka
    Deltagare

    Men hur blir det då om man bromsar och blinkar samtidigt? Kommer inte det höga bromsljuset blinka också då?

    I övrigt är det en skön idé. Får nog plocka ihop nåt liknande till -68:an när det börjar bli dags att få ut den på vägen igen.

    #120368
    enor
    Deltagare

    Hm. Men dessa dioder sitter ju inuti kupén, då finns ju ingen direkt anledning att koppla matningen från bagageutrymmet via reläer och jox. Nej koppla direkt på spänningen från bromsljuskontakten istället, före blinkersspaken… så slipper du alla reläer och alla problem.

    #120379
    phermansson
    Deltagare

    Det är ju en tanke… Fast då får jag dra en kabel genom hela bilen, och kablarna från bromsljuset kommer naturligt ned i bagaget. Men visst blir det enklare, ska ju även dra ut bromsljusström till draget. Får fundera på det, tack för idén!

    #120392
    enor
    Deltagare
    Patrik Hermansson wrote:
    Det är ju en tanke… Fast då får jag dra en kabel genom hela bilen, och kablarna från bromsljuset kommer naturligt ned i bagaget.

    Det går fint att dra kabel under innertaket – man kan stoppa in den via plåtkanten där tygklädseln börjar (din bil är väl en ”riktig” 62:a, och inte en sån där 62/63?) och sedan mata in den hela vägen fram till A-stolpen. Sedan matar du ner den inuti A-stolpen ner under instrumentpanelen, och går in i härvan i rattstången, vid snabbkopplingen till blinkersspaken. Helt osynligt och väldans enkelt!

    #120393
    enor
    Deltagare

    Förresten… draget ja. Klart man kan dra kablar från framblinkers och bromsljus till en släpkontakt, men vilken typ av släp ska du dra? Till och med årsmodell 1969 är det tillåtet med röd blinkers bakåt, och helrött även på vagnen är ju tusen gånger snyggare. Bara en tanke. 🙂

    #120394
    phermansson
    Deltagare

    Blinkersen tar jag nog i bagaget, enkelt att komma åt. Men den varianten för att dra bromsljus var ju lysande! Så får det bli.
    Vad som ska dras? Ett styck Saabo 🙂
    Målet är att draget ska vara på och Saabon besiktigad den 4 juni, då ska det bli debut för ekipaget vid Slusscafeét.

    #120395
    2takt_nicke
    Deltagare

    Ingen dum idé med bättre bromsljus:)

    #120410
    enor
    Deltagare
    Patrik Hermansson wrote:
    Blinkersen tar jag nog i bagaget, enkelt att komma åt.

    … fast, då får du ju blinkersar på släpet som lyser gult när du bromsar! Inte helt hundra! Släpvagnsblink måste du alltså dra framifrån, förslagsvis från rattstången även den.

    Ja, det vill säga, om du inte tycker det är okej med röd blink bak på SAABOn, som liksom bilen dubblerar som bromsljus. I så fall är det ju bara att dra bromsljusen/blinkersen bak till släpet precis som de är, och strunta i att ens koppla upp blinkerskontakterna i släputtaget. Personligen skulle jag garanterat gjort så, kopplat till helröda glas bak på SAABOn. Otroligt mycket snyggare och stilrenare tycker jag. Om man inte är originalbakljusfreak alltså 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng