extraljusproblem

Forum Övrigt Off Topic extraljusproblem

  • Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2005-12-17 14:51 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13449
    gagnefsbon
    Deltagare

    En kompis fick anmärkning på besiktningen. Om man med avslagen tändning slår på parkeringsljusen tänds även extraljusen. Bilen är en Volvo V40 med H4 lampor. Extraljusen är inkopplade på traditionellt sätt med relä som får ström via strömtjuv på lampans helljuskabel. Med tillslagen tändning fungerar allt som det ska.
    Ska Extraljus till Volvo V40 kopplas in på något annat sätt?

    #90445
    petter
    Deltagare

    Tyvärr inte svar på din fråga, men på min fars NG900 tänds extraljusen om parkeringen slås på när tändningen är på. Och det skall tydligen vara så, minns ej varför.

    Mvh Petter

    #90446
    stefan
    Deltagare

    Titta så inte Mitsubishi har varit framme i elsystemet, på de flesta japanare så är strålkastarlamporna manöverade tvärtom mot brukligt. ”Sverigenorm” är ju annars konstant jordning och bryta plussidan via strömbrytare. Japan och många andra i öst har istället konstant plus och bryter istället jordningen via strömbrytaren. Då kan man få dylika problem när man tjyvar ström som brukligt på ”helljusstiftet”.

    #90447
    gagnefsbon
    Deltagare

    Tack för svar.
    Problemet är nu löst. Kopplingen är gjor såsom Stefan skrivit i sitt inlägg.
    Det hela ordnades genom att bibehålla strömtjuven på helljuskabeln. Reläets jordning drogs till halvljuskabeln med en diod. Utan diod så skulle extraljusen lysa hela tiden.
    Dioden tog jag från likriktarplattan på en gammal generator.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.