Fälgbreddning! Varning!

Forum Övrigt Allmänt Fälgbreddning! Varning!

  • Detta ämne har 12 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2009-01-20 22:59 av .
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17449
    smorblom
    Deltagare

    Har nu breddat 2 fälgar efter recept av Hotrodder å det funkar bra,(9-5 fälgbana å 96a centrum)men varning för att klanta mig som har gjort!

    Fick tag på vad jag trodde var fyra lika fälgar,såg så ut på pressning å allt,kapade ur centrum å allt! döm om min förvåning när 2 av dom glappade ca 1cm?!

    Har nu fått erfara att det verkar finnas lite olika tillverkare av fälgar,så mät innan så slipper ni göra av med en massa kapskivor!
    Annars funkar det bra,e noga med inmätning så blir det inte skevt!

    lycka till!

    #117962
    janneh
    Deltagare

    Men förutom den där missen så gjorde du detta hemma själv med bra resultat? Har bara hört om folk som kört i svarv för att få det hela runt och någorlunda i balans, så dett låter intressant!

    #117971
    smorblom
    Deltagare

    Det är klart man kan sätta upp på svarven, men med lite mätning så får man det rakt ändå.

    Saab själva har skrivit nån gång att det är ok med ända upp till 2.5mm skevning åså mycket har inte jag på mina.Det lönar sig att vara noga å inte banka sönder nått (kan bli skevt)när man gnider bort centrumen,men det säger väl sig själv.

    Klart värt å göra!

    #117982
    janneh
    Deltagare

    Har du ”receptet” att vidarebefodra?

    #118010
    smorblom
    Deltagare

    Receptet finns på sid 6, på saabprojekt å heter saab 92 in i garaget å fixas,men tänk på att han har saab 92 fälgar men det funkar lika.

    #118148
    stefan w
    Deltagare

    Tidig 2T fälgcentrum och Ford Scorpio 6-tum fälgbana, däck 185/65 -15

    #119104
    bjorn holmstrom
    Deltagare

    Hej!!
    Har testat lite med fälgar,tror att även V 850 15 tummare passar för detta ändamål.
    Ja som ni förstår ska man inte svära därav förkortningen.
    Det jag upptäckte är att de flesta 15 tummare har samma innerdiameter dvs. 338 mm som är optimalt för att göra våra klenoder lite fetare.
    Men när man centrumvänder, får man lägga igen den lilla grubban i fälgbanan med nåt typ stålplast,pp röd etc.
    Detta för att få en slät å fin yta utåt på den feta snygga kanten som man eftersträvar.
    Åtåminstone på Volvo fälgarna som jag hittade hos min vän som har däcksfirma.

    Har inte kollat hur SAAB 9-5 ser ut, men misstänker att samma veck finns även på dem.

    Mvh Björn

    #119105
    bjorn holmstrom
    Deltagare
    smorblom wrote:
    Har nu breddat 2 fälgar efter recept av Hotrodder å det funkar bra,(9-5 fälgbana å 96a centrum)men varning för att klanta mig som har gjort!

    Fick tag på vad jag trodde var fyra lika fälgar,såg så ut på pressning å allt,kapade ur centrum å allt! döm om min förvåning när 2 av dom glappade ca 1cm?!

    Har nu fått erfara att det verkar finnas lite olika tillverkare av fälgar,så mät innan så slipper ni göra av med en massa kapskivor!
    Annars funkar det bra,e noga med inmätning så blir det inte skevt!

    lycka till!

    Jo du hade nog oturen att få 16 tummare plåtfälgar tror jag i alla fall.
    Mvh Björn

    #119110
    stefan w
    Deltagare

    För att få det rakt kan man göra en jigg. Lite balk, plattjärn och rör samt ett V4 nav som fixas så det passar i ett motorstativ. I mitt fall mitt hemgjorda som tillverkats av timmerstötta från timmerbil samt några grova rör. Tål lätt en mindre lastbilsmotor.
    På sikt ska bromsskiva och bromssköld bort. Man pillar in fälgcentrum i fälgbanan utan att bry sig i att det blir rakt. Sen monterar man detta i jiggen och justerar fälgbanan tills den ligger an mot ett kullager hela varvet runt när man snurrar fälgen. Då är det rakt och man kan punkta fast fälgbanan. Sen kan man försiktigt svetsa fast den för gott! Gissa om det funkar bra?
    Jag har inte brytt mig i ET utan satsat på att få till fälgar som inte låter däcken ta i nånstans. I min begreppsvärld så är gränsen innåt framfjädern när bilen är lyft, utåt så är det bakskärmen. Fel eller rätt????


    #134026
    skomakarn
    Deltagare
    Stefan W wrote:
    För att få det rakt kan man göra en jigg. ……………………………………………………………………………………..Jag har inte brytt mig i ET utan satsat på att få till fälgar som inte låter däcken ta i nånstans. I min begreppsvärld så är gränsen innåt framfjädern när bilen är lyft, utåt så är det bakskärmen.

    Vad är ET förkortning på? :blush:
    Hur breda är de fälgbanor du har?
    Hur brett är max man kan ha på en v4?
    Skickar med en bild som jag gillar. Dessa fägar är ju bra feta. Hur gör man med bakskärmarna om man ska ha sådana breda fälgar?

    #134097
    Geert
    Deltagare
    SKOMAKARN wrote:
    Vad är ET förkortning på? :blush:

    Einpresstiefe = avstånd mellan planet som definieras av däckets mittlinie och des kontaktytan mot naven. Positiv är när däcket är mot bilens center (vanligast)

    #134098
    Martin
    Deltagare
    #134101
    skomakarn
    Deltagare

    Tackar för dessa svar.
    Nån som har nån känsla för de andra frågorna ovan?

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng