Får ingen frikoppling
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Får ingen frikoppling
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Får ingen frikoppling
- Detta ämne har 17 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2018-05-27 10:03 av matthias r.
-
FörfattareInlägg
-
maj 13, 2018 at 19:57 #443840
Har en 900 med enkelförgasare jag håller på att göra iordning.
Har haft isär och renoverat slavcylindern med nya packningar, haft isär huvudcylindern så den löper, den satt fast
Efter montage så hur jag än gör så blir det ingen frikoppling, får inte till luftningen
Kan det vara huvudcylindern som drar tjuvluft ?
.maj 13, 2018 at 23:07 #444308Vilken metod har du använt vid luftningen?
Den kan kräva sina sina knep ibland.Börja med självtrycksmetoden. Fyll behållaren, led en slang från luftnippeln ned i ett kärl. Öppna nippeln och låt det stå rinna för självtryck ca 20 minuter. Var noga med att behållaren inte hinner bli tom utan fyll upp den succesivt. Stäng sedan nippeln. Pumpa nu med pedalen(alltså med nippeln fortfarande stängd. Efter att antal pumpningar ska du sakta känna att motståndet ökar och till slut ska du ha fått fullt tryck i systemet.
Hjälper det inte, öppna då luftnippeln igen och blås tryckluft uppifrån (dvs genom lufthålet i vätskebehållarens lock). Var försiktig (skyddsglasögon på!) eftersom det blir högt tryck i själva behållaren. Blås till det bara kommer ren väska utan bubblor,och stäng då. Gå in i bilen igen, och upprepa samma pumpförfarande som vi den andra metoden dvs pumpa ett tag med stängd nippel.
Funkar det fortfarande inte efter detta, skriv igen här så letar vi vidare!
maj 14, 2018 at 10:38 #444310Jadå lite, hade just isär alltihopa och renoverade slavcylindern, å lamellerna såg bra ut . Men ska testa å lufta igen så ska vi se.
maj 14, 2018 at 12:25 #444316Det är inte ovanligt att det är näst intill omöjligt att lufta vissa bilar, detta beror ofta på att slangen på röret är mer eller mindre tät / svullnat igen.
Ett knep då som jag med framgång använt ett antal ggr är att fylla en oljekanna med bromsvätska och sedan skruva ur luftnippeln helt och trycka in bromsvätska bakvägen(håll pipen mot hålet hela tiden utan att släppa, så luft inte kommer in) , när det slutat gurgla i bromsvätske behållaren längre brukar det vara klart, skruva då i luftnippeln igen snabbt som ögat.Anonymmaj 14, 2018 at 15:07 #444317Jadå lite, hade just isär alltihopa och renoverade slavcylindern, å lamellerna såg bra ut . Men ska testa å lufta igen så ska vi se.
Du monterade luftnippel rätt på slavcyl efteråt igen ??
Men får du inget tryck, skulle jag tippa huvudcyl har ansökt om “pension” ?
maj 14, 2018 at 21:52 #444326Jadå det gjorde jag 🙂
Kan vara så att man för införskaffa en nya huvudcylinder eller finns det packning att köpa till den med ?
Anonymmaj 14, 2018 at 23:04 #444329Kan vara så att man för införskaffa en nya huvudcylinder
eller finns det packning att köpa till den med ?Jo det finns fortfarande att köpa org. och inte dyr heller.
Tycker dock du först bör plocka isär huvudcyl. och kolla så den verkligen är räddningsbar
inte har rostskador etc etcmaj 18, 2018 at 21:43 #444521Renoverat huvudcylindern idag och känns som att den håller tätt, såg inte helt hundra ut innuti men honade med fint slipapper.
Men får ändå ingen frikoppling
Är det då slangen på röret som är skit?
Får ta hjälp av barnen och kolla om den sväller imorgon.Hej
Förmodligen har du koll på detta MEN
När jag en gång bytte koppling på en 900 -83:a, visade det sig att anslutningsstosen på vätskebehållaren ej var öppen (fel-gjuten!). Man hade lyckats fylla upp systemet direkt genom slangen! ELLER har jag drömt detta! Det var ett tag sen. Men kolla!
För ett par år sen (detta har jag inte drömt!) bytte jag slavcylinder med tillhörande luftningsproblem. Gick bra när jag, med en spruta ansluten till luftningsnippeln, SÖG vätska genom systemet.
Lycka till!maj 20, 2018 at 01:29 #444591Hej,
Om du inte har fått ordning på ditt problem än, så hade jag för något år sedan liknande fenomen på min og900.
Det visade sig vara flex delen på röret mellan Huvud & slavcylinder (gummi delen) som var uttjänad och som flexade i gummit. Det gjorde att trycket inte blev tillräckligt till slaven för att frikoppla. Detta märkte jag efter ha bytt först lamell+tryckplatta och slav, för att sedan huvudcylinder och för att problemet skulle försvinna också byta röret mellan Huvud & slavcylindern.Hoppas att du får ordning på de!
Anonymmaj 20, 2018 at 10:32 #444599Kolla även hur mycket glapp det är i själva pedalen –
alltså där sprinten till huvudcyl. går igenom.Även där kan det med tiden bli så mycket
att man förlorar effekten i utkopplingen…. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.