Fastrostade bromsar

Forum Modellspecifika forum 90/99 Fastrostade bromsar

Detta ämne innehåller 10 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2008-07-30 21:07.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15856

    anders
    Deltagare

    Snart är det äntligen dags att hämta gammelbilarna som stått i en lada i sju år. Jag misstänker att min 99:a sitter fast, beläggen brukade rosta fast i skivorna på nåt vis när den stått några veckor och nu har den som sagt stått flera år. Jag tror jag lär ha loss bilen där den står för att kunna rulla ut den, och då är frågan hur.

    Bästa sättet att få loss bromsarna? Helst utan att demontera. Om man har på rostlösningspray, blir beläggen förstörda då? Tillföra värme går inte (brandfara)

    Alternativa funderingar: Bilarna står på en höskulle med en träbro upp. vågar inte köra in hela bilhämtarekipaget p g a vikten. Om jag kan låna en fyrhjuling kanske jag kan köra in trailern och vinscha på en motsträvig bil. S k hjuldolly är en annan fundering, men då kan den rulla av bron åt sidorna.

    Hur skulle DU ha gjort?

    Anders

    #105125

    lasse a
    Deltagare

    Hej!
    Har haft samma problem och gjort på följande sätt: Ta bort hjulet och fjäderblecket vid bromsklotsarna. Slå sedan med t.ex en huggmejsel på klotsarna parallelt med bygeln som håller klotsarna, så att de släpper från skivan. Det har funkat bra för mig. Lycka till

    #105126

    kaparn
    Deltagare

    Jag var och hämtade hem en gammal 99:a i höstas som stått många år på en loge
    och bromsarna satt fast nå`t djävulskt. Jag fick slå ur bromsbeläggen med hammare och köra hem på handbromsen (ingen biltransport här inte) Det visade sig att det var tvärstopp i alla bromsslangar, efter att jag bytt ut dom så klarade den besiktningen utan anmärkning. Det skulle alltså ha räckt att klippa bromsslangarna så hade bromsarna släppt.

    PS: det var en sådan där med separata handbromsbackar. DS.

    #105128

    lsoderlund
    Deltagare

    Ang hur du skall få ut dem ur ladan med träbron, endera kan du ju stötta upp bron med pelare… Eller så får du ta metall balkar och köra på dem..

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #105330

    anders
    Deltagare

    Tack för tipsen.

    Jag ska kolla hur det ser ut nästa helg, vilket skick mina bilar och träbron är i och hur bred porten är. Helgen därpå hyr jag förhoppningsvis en trailer.

    Anders

    #105495

    staffanv
    Deltagare

    Jag har haft det problemet några gånger och min metod (som antagligen inte är att rekomendera) är 5-56, sparka på däcken och sedan släpa bilen i bogserline tills bromsarna lossnar.

    #105592

    anders
    Deltagare

    Var och kollade i lördags. Det hade inte hänt något tråkigt vad jag kunde se, det var t o m luft kvar i däcken så de stod inte på fälgarna. Träbron är okej också. Bilen av annat märke satt inte fast, så jag kan då få med mig en bil nästa måndag då jag hyrt en trailer. Vi får se hur envis Saaben är, krånglar den för mycket får det bli en annan gång, det tar ett par timmar enkel resa att åka och båda bilarna blir ju 4 resor.

    Pratade med en mek på Saabverkstad som avrådde från rostspray på beläggen, men det misstänkte jag också.

    Anders

    #105951

    anders
    Deltagare

    En liten uppfölning:

    Saaben står kvar. Bilen av annat märke rullade så fint och lät sig dras upp på trailern och står nu i garaget här brevid. Men Saaben ville inte. Fick inte ur backväxeln, så där finns ännu mer att göra. Men jag konstaterade också att det var ett heldagsjobb att få hem EN bil, även om det gick utan problem. Tidsoptimist men pessimist för övrigt. Så Saaben får stå kvar där till i sommar nån gång få se vad man kan göra.

    Anders

    #124733

    anders
    Deltagare

    En liten uppdatering: Tittade till min 99:a igen, den står alltså kvar, har inte varit dit på över ett år. Tog av ett hjul. Jag tyckte att jag hade en bra förvaring för min bil, högt över marken på en luftig höskulle, men bromsskivorna ser ut som dom hämtats upp ur havet. Tror nästan den har rostat i hjulhuskanterna sen den kördes upp också, kan inte minnas att det såg så ut sist den användes. Försökte demontera bromsklotsarna, men det ville sig inte. lutar mer åt att se till att få hem bilen som den står så kan man hålla på med spray, värme och riktiga verktyg och får isär grejerna under bättre förhållanden.

    håller på och bygger garage så att den ska få nånstans att bo, det är min ursäkt ifall någon reflekterar över att jag demonterat ett hjul på lika lång tid som Hotrodder renoverat en hel 92:a. Så det har inte varit bråttom att få bilen därifrån, men tänkte att jag skulle få hit den före vintern iallafall.

    Nåja, tanken just nu: biltransporten jag använde förra året är 242 bred, porten 237 naturligtvis. Trailern backas upp på bron mot porten. Jag tillverkar en egen variant av hjuldollies, en skateboardliknande variant som bilen placeras på och sedan kan rullas på. För detta skulle jag ha haft någon sorts hjul, om jag har fyra hjul per bräda, bör varje klara 100 kg. (400 per bräda, 800 totalt fram där 60% av vikten ligger) Dom hjul som finns här

    http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251327

    är antingen stora och lite väl dyra (tänkte komma billigare undan än att köpa riktiga hjuldollys) eller små och för klena. Jag skulle kunna köpa deras 30-9740, sätta 8 st på en bräda. Eller har någon ett förslag på hjul av den typen som klarar 100 kg? Eller någon annan idé?

    #124734

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Om du har för små hjul så går det väldigt tungt om underlaget är det minsta ojämnt.

    /B

    #124743

    kaparn
    Deltagare

    Lättare är då att ta av ett hjul, bromsoken sitter med två bultar på insidan, skruva ur dom och slå loss oken, klossarna och hela alltihopa med en hammare eller en liten handslägga, upprepa proceduren fyra gånger.
    Bromsoken tål ganska mycket stryk om du slår på rätt ställe.
    sen så fixar du bromsarna på plats eller rullar ut bilen som den är med oken hängande i bromsslangarna. Problemet kan bli det omvända att du får vinscha den ner för rampen när du inte har några bromsar.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng