Fastsittande motor

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Fastsittande motor

Detta ämne innehåller 4 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-09-20 13:17.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #463140

    piteroger
    Deltagare

    Finns det något att hälla i en orörlig motor som kan lossa den?

    #463141

    Penetrerande rostlösarolja, och en hel del värme på det, förslagsvis med gasolbrännare mot kolvtopp och genom avgas- och insugsportarna. -Det är i alla fall metoden jag lyckats med. Räkna med att behöva värma och låta svalna ett flertal gånger, och tänk på att rostlösaroljan lätt fattar eld samt ryker.

    Det där med diesel som rostlösare har jag testat utan framgång, det tycks mest vara en seglivad myt, säkert från en tid innan rostlösarolja blev vanligt. Sedan finns ju trick med fettspruta via fettnippel i ett slaktat tändstift, men det förutsätter ju att kolvar som fastnat inte står i sådant läge att avgasporten öppnat. Kanske kan den metoden också skada topplocket. Om inte rostlösarolja varvat med gasolbrännare hade funkat på min saabmotor som hade en kärvande kolv skulle jag troligen som nästa steg ha gjort en ”avdragare” av ett vinkeljärn mellan två topplocksskruvar, en fet fingängad skruv och ett mellanlägg av svarvad stålpuck som fördelar trycket ut på kolvens kanter.

    #463142

    En av de tre skrotmotorerna jag byggde mig en bra fungerande motor av hade som sagt en kärvande kolv. Cylinderloppet var knappt rostigt, men kolvringarna kärvade ordentligt i sina spår, vilket förmodligen bidrog till att det satt fast. Den fulaste motorn som donerade en kolv satt också fast, men där var det framför allt lagren i vevaxeln som rostat ihop pga att motorns förra ägare råkat glömma den utomhus en höst, med öppet insug… Med rostlösande olja och en massa lirkande fick jag loss alla lager, men de var naturligtvis ändå i helt oanvändbart skick. Man chansar bara inte med lager i en tvåtaktare.

    #463150

    Janne Hagnell
    Moderator

    Coca-Cola funkar också men måste ju bort sedan för att det inte ska börja rosta igen.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #463159

    saabaero
    Deltagare

    ATF blandat med aceton är ju också en variant av krypolja.
    Två av mina fastrostade motorer fick stå 9 månader med div vätskor av olika slag som inte gjorde nån märkbar skillnad.

    Byggde en fixtur och ett pressdorn så jag kunde sätta motorn i hydraulpressen.
    På den ena motorn behövdes ca 10ton tryck innan det släppte.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.