Fel och brister Saab 900 94-

Forum Övrigt Allmänt Fel och brister Saab 900 94-

Detta ämne innehåller 10 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-04-08 19:55.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare

urban
    Deltagare

Är det någon som kännertill vad Saab 900 från 94 års modell har för svagheter som t.ex. rostproblem mekaniskaproblem osv. Jag funderar på att köpa en 900 men vet för lite om dem. Vore tacksam för vägledning.

stefan
    Deltagare

Finns det nåt som inte går sönder på dessa? Problemen är många och rosten är en sak, på de tidiga så kryper det överallt och det första stället det rostar på är under den lilla gummilist som sitter på skärmkanten bak, där har de gömt en skarv och nästan jämt rostigt.
    De tidiga har wirekoppling och tungtrampat, nyare 9-3 har hydrauliskt. Sen är det väl det gamla vanliga med svag handbroms, wiren går i massor med böjar. Dyra framvagnsdetaljer, spindelled är komplett arm.
    Kamkedjor kontra miltal på de flesta då. Generatorer går för eller senare sönder och ett mörker att byta om skruvarna är fastärgade. Svaga/Vinande växellådor.

Vill man verkligen ha en sådan så lägg 10-20 000 extra på en verkligt fin bil, det har man igen även om det kanske överstiger marknadsvärdet.

porsche944
    Deltagare

Stefan, du glömde att berätta att förarstolen oftast är helt utsutten redan innan 10000 mil, nycklarna går att tu ur tändningslåset oavsett vilken växel som ligger i.
    Synkringen till backen lägger av med svårighet att få i backen som följd, detta gäller även en del 9-3:or. Årsmodell 1995 har ett instrumenthus som ej är som andra modeller, dvs huvudinstrument som lägger av ( vilket förekommer) måste ersättas med ett likadant, det går inte att ta ett från en 96:a t.ex.
    Undvik givetvis bilar med sensonic kopplingen.

gunnars
    Deltagare

Och min bara går och går, fast det vore nog
    bra om bakluckan vore galvad 🙂

Gunnar 900Turbo -94

enor
    Deltagare

Varningarna om ng900 är betydligt överdrivna!!!!

Jag sålde nyss min -94 900 2,3i automat. Köpte den med 9000 mil på mätaren, hade den i 3,5 år och sålde den nu med typ 16000 mil. Den är den mest tillförlitliga bil jag nånsin ägt – bortsett från en gammal 245 som jag hade ett tag.

Svagheter? Framför allt handbromsen, den blir i princip aldrig bra hur man än gör. Min bil hade rost i nederkanten på dörrar, och på bakluckan – det var i princip allt.

Det är sant att man måste byta komplett länkarm fram, det går inte att byta endast leden. Å andra sidan är dessa länkarmar bland de mest långlivade på marknaden – på min bil sade den ena upp sig efter 13000 mil, och den andra efter 15000. Byte tog mindre än en halvtimma per sida. Jämför gärna detta med gamla 900!

Jag skulle vilja framhålla ng900 som en synnerligen driftssäker och lättmekad bil som är fantastisk som bruksholk! Den har heller inget emot att dra släp, den är förvånansvärt stadig med kärra efter med tanke på dess storlek. Det tråkigaste med den är att den är kraftigt understyrd och ganska motvillig till kurvtagning. Men som sagt, som BRUKSbil spelar det ingen som helst roll.

Vill du ha en pålitlig bil så välj en med automatlåda! Det är ovanligt att det är på detta viset, men i fallet ng900 så är automaten (en Aisin-Warner) betydligt driftssäkrare än Saabs egen manuella låda. Dessutom växlar den mjukt och är inte särskilt törstig.

UNDVIK dock bilar med den lilla 2,0i-motorn. Den motorn är trött och seg, och drar i verkliga livet faktiskt MER bränsle än den betydligt trevligare 2,3i.

perhaninge
    Deltagare

Vi blev påkörda i våran 2,3:a, rakt in i sidan, bakdörr c-stolpen.
    Uppskattningen av hastigheten av den andra föraren var 70 km/h 😮
    Saaben åkte runt 180 grader, gissa om vi blev förvånade när vi märkte att vi kunde köra bilen åt sidan efter krocken, efter att ha dragit ut bakskärmen som låg ann mot bakhjulet så kunde vi faktiskt köra bilen hela vägen hem.
    När vi kom till Opmek som skulle kolla skadorna för försäkringsbolaget så frågade han vilken trailer som kört dit den ?
    Trailer ? Vi körde hit den.
    Gissa om han blev förvånad, ännu mer efter att tittat på bilen.
    Den var ramsne, bakre hjulet var ”lätt” snett, hans spontana kommentar var att ” nog för att jag visste att Saab var krocksäkra men det här var otroligt”
    Han har sett en del skador genom åren så han vet nog.
    Så för att summera det hela så tycker jag att en del positiva saker också kan nämnas, som krocksäkerheten t.e.x. 😉
    Tyvärr hade vi inte råd att köpa en ny men om tillfället kommer så tvekar jag inte ur synpunkten att det är inte dumt att kunna ta ur familjen ur bilen efter en sådan smäll.

porsche944
    Deltagare

Givetvis är bilen mkt krocksäker, det är en viktigt aspekt. Jag spaltade bara de problem som vi råkat ut för på en bil som hade i familjen under ca 1 år, dock en bil med 2,0 motorn och som gått ca 35000 mil. Personligen skulle jag valt en 900 og lättrycksturbo för samma pengar alt en fin 9000. Annars är en 9-3 et bra köp.
    förmodligen finns det inga felfria bilar oavsett vad man väljer, alla har för och nackdelar. De bilar jag haft minst problem med genom tiderna är 900 og samt nya 9-3 SC som nu rullat 10000 mil. Sen tror jag att man får en viss känsla för en viss bilmodell, jag är personligen väldigt svag för 900 og då gärna med en t-16 motor under huven, kanske så blundar man då för alla dess fel och brister.
    Ingen bil är bättre än dess service och underhåll!!

perhaninge
    Deltagare

Hur ligger 9-3:an till prismässigt mot 900:an ?
    Personligen så skulle jag nog också titta på det alternativet.
    Har aldrig kört en 9-3:a men 900 tyckte jag var mycket trevlig, det var en 2,3:a.
    Är det någon speciell modell av 9-3:an som rekomenderas ?
    Är det mindre problem med den jämfört med 900:an ?

porsche944
    Deltagare

9-3 är ju dyrare, det räknas ju som en annan bil. Det som lär vara bättre i 9-3 är bl.a stolarna, nu är det SAAB stolar igen, man påstod ju när 9-3 lanserades att den var förbättrad på ca 1000 punkter. Jag har ganska bra erfarenheter av 9-3:an dock endast i 2,2 TID dvs diesel alternativet.

Köpte en ny 9-3 TID som 99 årsmodell, där var ett antal barnsjukdommar på den,bytte efter 19000 mil till en ny -02 TID, enbil som gick 22500 mil utan minsta problem. Köpte en 9-3 1,9 TID SC när denna lanserades, har nu gått nästan 10000 mil, inte helt felfritt, xenon ljus som lagt av, egr ventiler samt mängdmätare som har bytts på garanti.

I familjen finns det ytterligare 2 st 9-3 TID 99 årsmodell en med 21000 mil samt en med 30000 mil, samt en 9-3 SS TID 03 med 15000 mil.

21000 milaren har gått felfritt i 3000 mil, 30000 milaren har på 4000mil haft slav samt huvudcylinder till kopplingen samt de berömda bärarmarna. Bromsskivor är bytade på bägge. Dock går dom klockrent i maskinen. 9-3 SS har haft en sprucken intercooler som gjorde att diesel förbrukningen sköt i höjden samt att check engine lampan lyste konstant. Alla bilarna går väldigt fint med diesel motorn, snålt även vid korta turer, 30000 milaren var i Norge på sportlovet laglig körning ca 0.50 lit mil.

9-3 1,9 TId sällan över 0,55 lit mil.

stefan
    Deltagare

Nä inget ont om 900an som bil, det är en trevlig bil att åka i och de flesta går ju bra. Problemet är ju bara att det börjar på bli en relativt gammal bil med många mil och på de flesta ex jag har lagat så kommer det ju samma typfel hela tiden och på en bil som störtdykt prismässigt så är det knappt försvarbart att laga så mycket, därför köper man definitivt ingen GDS bil även om den är billig.

fredrik l
    Deltagare

Kan lägga till att styrservo röret sitter extremt dumt placerat i rostsynpunkt.
    Har 900 2,3 1994

Mitt gick det hål på idag.

Någon som har ett till salu?

MVH Fredrik

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng