Felkod P1604

Forum Modellspecifika forum OG9-5 Felkod P1604

• Detta ämne är tomt.
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

Hej
    TCS-lampan samt motorlampan tände sig och bilen gick in i LimpHome. Felkoden (P1260) angav gasspjället som fel. Efter byte av spjällhus med samma felkod bytte till ett tredje och har jag nu kommit i läget att P1604 nu uppkommer vilket ska indikera ECU-problem.
    Är det givet att det är ECU:n som spökar?

Jag har en Aero -01:
    – jag har förstått att om man tar styrboxar till 2,0t och 2,3t behöver dom programmeras om för att passa Aerons specifikationer
    – vilka Aero-styrboxar passar till vilka motorer och årsmodeller? På Bildelsbasen finns det mängder med beteckningar och nummerkoder…

/mikael

saabaero
    Deltagare

Du kan använda vilken styrbox du vill om den ska programmeras om. Dvs hårdvaran i boxen är samma oavsett motorvariant.

Ska du hitta en ECU som inte behöver programmeras ska du välja samma nummer som den du har, förutsatt att den boxen är orörd.
    Det finns som sagt många varianter… Några skillnader är inte annat än ”mjukvaruuppdateringar” men det kan ju även vara skillnad mellan hårdvara mellan årsmodellerna.
    Går säkert att hitta någon nyare som går använda men det är alltid en liten risk med det och det brukar kräva lite efterforskningar för att få till det

Oavsett vilken du väljer behöver nya boxen giftas in

Tackar för svar

Nu har P1260 återkommit och då har jag lite funderingar:
    – spjällhusetbyte kräver ingen Tech2. Rätt uppfattat?
    – troligt fel är fortfarande ECU:n?

Hej igen

Bestämde mig för att skaffa en TECH2. 9-5:an strular och kräver kanske ingifte av komponenter och 9-3:an har nu gått 16 000 mil så den börjar väl också snart kräva åtgärder.

Felsökte med TECH2:
    – varnade för Limp home-läge
    – P1604 (4) felaktig funktion på styrdon
    – P0101 felaktig funktion luftmassemätaren

Biltemas ODB-mätare varnade för P1260 och det larmet var med största säkerhet att Limo home hade gått in, inte att det var fel på gasspjället….
    bytte LMM och P0101 försvann
    återstår nu endast P1604 (4)

Är det någon som har wissen och vet vad P1604 (4) är för felkod?
    Det kanske finns någon som har wissen till försäljning?

Nu ska jag bara lära mig hur man ska programmera med TECH2. Finns det någon i Stockholmstrakten som mot ersättning kan tänka sig att lära mig programmering?

/mikael

M.Broberg
    Deltagare

kollade i WIS och ja… det hjälper kaske inte för det var skumt

Felkriterier är

”ROM Felaktigt i processor 339”

den skickar OK rapport om pedalen tryckts ner vid något tillfälle och sen upp hel, 120s sen dess utan att felet kommer igen så skickas OK signal.

har du raderat felkoden?
    har du nollat styrdonet? alltså dra strömmen till det

Tack för svaret/hjälpen!

Raderat både med TECH2 och ODB
    Felet återkommer på ett skumt sätt: när jag återställer och kör direkt tar det någon till några mil innan felet återkommer, dock med kortare intervaller den senaste tiden. Om jag återställer och låter bilen stå en dag återkommer felet direkt vid tändningspåslag.

Jag har haft loss styrdonet för att titta på betäckningen och då var det frånkopplat någon timme. Med styrdonet menas bränsleboxen eller hur

Eftersom jag hade fått felkod P1604 som indikerade internt fel i bränsleboxen var det dags att byta boxen. Då jag dessutom bytt spjällhuset och LMM ,som också gav felkoder, utan resultat fanns bara boxen kvar att byta.

Fick kontakt med en Saab-mek som programmerade om en beg. box som jag skaffade När jag hämtade bilen var gasen fortfarande tungtrampad precis som om det var fel på signalerna från spjällhuset och när jag kom hem tändes motorlampan, dock inte TCS. Jag var då beredd på att det fanns fler fel som behövde fixas. Felkoden visade på LLM och jag raderade koden. Efter det har jag inte haft någon mer felkod och bilen har gått som den ska i 50 mil.

Det jag märkt är att bilen bättre svarar på gasen och alltid laddar max när man gasar på. Det har varit lite si och så tidigare med det då den periodvis, innan felkoderna, inte alltid laddade fullt. Troligtvis har jag inte haft problem med spjällmotorn eller LMM utan det har varit boxen som varit problemet hela tiden.

/mikael

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.