Felvänd topp-packning?!

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Felvänd topp-packning?!

Detta ämne innehåller 10 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-11-03 20:46.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15023

    gonzo
    Deltagare

    Jag har tagit av topparna från den kokande V4an http://www.saabklubben.com/ubbthreads/sh…ge=2#Post575436 och såhär såg det ut.

    [image]http://home.student.uu.se/m/mafr8991/bilder/hoger.JPG[/image]
    [image]http://home.student.uu.se/m/mafr8991/bilder/vanster.JPG[/image]
    [image]http://home.student.uu.se/m/mafr8991/bilder/packningar.JPG[/image]

    Jämfört med de gamla packningarna (med vilka kylningen funkade) så är höger sida identisk medan vänster har en skillnad i vilken sida vattenkanalöppningarna sitter på.
    De två gamla packningarna är identiska med varandra, som ni kan se är så inte fallet med de nyare.

    Det jag skulle vilja veta är i vilken ända (främre/bakre) på respektive sida som kylkanalhålen ska vara. En bild skulle sitta fint

    #99518

    stefan
    Deltagare

    kokade motorn innan du bytte packningarna? I vilket fall som helst så måste det vara nåt fel eftersom en kolv är helt rentvättad, är topparna plana?

    #99519

    gonzo
    Deltagare

    Nix, kokade inte innan. Bytte ut topparna (pga slut ventilsäten) till fabriksnya så de ska vara plana.

    Samtidigt rengjorde jag allt, körde max en mil efter bytet så det kanske inte hann sota så mycket..?

    #99520

    christian
    Deltagare

    Den vänstra packningen är definitivt felmonterad. Antagligen är den monterad med fel sida mot blocket. Se den bifogade bilden. Den lilla fliken, som är markerat med rött i bilden, skall inte vara där den är nu.

    Titta noggrannt på dina packningar. Någonstans i ena hörnet brukar orden VORN och OBEN stå, vilket betyder FRAMÅT och UPPÅT. Monteras packningarna enligt dessa instruktioner blir det garanterat rätt. Se verkstadshandboken.

    Faran med att montera ”fliken” på fel ställ, som på bilden, är att fliken kan hamna mellan blocket och insuget. Jag köpte en V4 en gång där detta var fallet. Resultatet var inte kokning den gången, utan att kylvattnet rann rakt ner i oljetråget. Detta hade i sin tur efter en tids stillastående resulterat i att motorn fastnade.

    #99521

    stefan
    Deltagare

    en kolv som ser ut så där brukar orsakas av nånting. De andra ser ju relativt normala ut.

    #99522

    gonzo
    Deltagare

    Christian: Om jag vänder på packningarna (så att den nu synliga sidan är ned mot blocket) passar inte hålen för pinnbult, stötstänger mm. Den enda möjliga variationen är att skifta sida vilket innebär öppna kylkanaler antingen fram eller bak på båda sidor.

    På en av de gamla packningarna finns monteringsanvisningar tryckta men inte på någon av de nyare. I min vhb står det inte mer om packningarna än att de ska monteras enligt front/top-markeringarna.

    Stefan: Vad skulle detta kunna bero på? Två gissningar, ingen förbränning i den burken eller kylvatten som har kommit in och ”tvättat rent”?

    #99523

    stefan w
    Deltagare

    Det verkar som om båda packningarna ligger fel. Man ser inloppsslangarna baktill på motorn och om packningarna ligger på detta vis så går vattnet direkt från inloppen och till topparna och in i insugningsröret utan att passera cylindrarna. Kylvattenhålen skall vara framåt mot fläkten för att vattnet skall passera cylindrarna. Vattnet går sen upp i och bakåt i topparna och in i insugningsröret i de bakre kanalerna. Prova skifta sida utan att vända packningarna och kolla hur det blir. Kolla när packningen ligger rätt att inget av packningen sticker in i kanalen, skär upp den isåfall så att den passar hålen

    #99524

    anders jensen
    Deltagare

    Martin, har du en verkstadshandbok?
    Om inte köp en på klubben 50:- + porto, däri finns en bra förklarande bild hur kylsystemet fungerar/flödar.

    Mvh
    Anders

    #99525

    gonzo
    Deltagare

    Stefan W: TACK! Just vad jag ville veta, jag hade helt enkelt lagt dem på fel sida… Vänder jag på det hela ser det ut som du beskriver med kylvattenhålen framtill på båda sidor. Nu ska jag bara gå och banka huvet i betongen några gånger och sedan skruva ihop allt rätt denna gång!

    AJensen: Har två, en engelsk o en svensk, bilderna i dem är desamma och de som illustrerar kylsystemet visar hur det ska flöda genom slangar, värmepaket och kylare men ej vilken väg genom block och toppar det ska gå. Dessa böcker är saabs orginalmanualer tror jag, orange framsida med en 96 o en 95a på.. Är boken som går att beställa här en annan?

    #99526

    christian
    Deltagare

    Martin: Saabs originalmanual brukar ha en blå framsida. Enklaste sättet att avgöra om det är Saabs originalmanual (förutom att titta i förordet) är på antalet sidor. Originalmanualen har ca 500 sidor. Alla icke originalmanualer som jag sett har inte ens haft hälften så många sidor.

    #99527

    stefan w
    Deltagare

    Martin! Banka inget huvud i nån betong, det är hur lätt som helst att missa på det där. Det var bra att det inte var värre.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng